مرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیک

بررسی مزایای هوش تجاری | دریافت خدمات هوشمند سازی کسب و کار

مزایای BI

سهولت در تصمیم گیری عملیات تجاری از مزایای هوشمندی کسب و کار (BI)

در راستای اتخاذ تصمیمات تجاری هوشیارانه، فناوری هوش تجاری بر اساس آنالیز داده و تهیه اطلاعات عملی و مفید، کاربرد دارد. این فرایند با گردآوری داده از منابع درونی و خارجی، آنالیز داده های به دست آمده، پرس و جو و در نهایت تجسم داده ها صورت می گیرد که به مزایای هوش تجاری بستگی دارد.
گزارشات حاصل از این فرایند، کاربران تجاری را در امر تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک برای تجارت خود یاری می کند که اساسی ترین مزایای هوشمندی کسب و کار به حساب می آید. مدیریت حجم بالای داده و ارائه فرصت های استراتژیک جهت حفظ ثبات تجاری در بازارهای رقابتی توسط BI میسر می گردد.
جهت استفاده از خدمات مشاوره هوشمندی کسب و کار به این صفحه مراجعه نمائید. و یا از ویدئو های آموزش هوشمند سازی کسب و کار استفاده نمائید .

فرایندهای هوش تجاری به چه صورت اجرا می گردد؟

اجرای این فرایند تنها به معنی به کار بردن نرم افزار BI نمی باشد. داده های مرتبط برای انجام این فرایند در انبار داده کل سازمان یا بازارهای کوچک تر داده نگهداری می شوند.
منظور از انبارهای کوچک، محل ذخیره زیرمجموعه داده های تجاری برای استفاده واحدهای مجزا می باشد که این انبار کوچک با انبار داده سازمانی در ارتباط می باشد.
از دیگر مزایای هوشمندی کسب و کار قابلیت به کارگیری داده های مبتنی بر خوشه های Hadoop یا دیگر سیستم های کلان داده به عنوان منبع داده اولیه برای BI، فایل های گزارش، داده های حسگر، متن و دیگر داده های بدون ساختار یا دارای ساختار نیمه است.

داده های BI چگونه به دست می آید؟

اطلاعات قدیمی و داده های real-time حاصل از سازمان منبع در هنگام تولید و دوره های تصمیم گیری تاکتیکی و استراتژیکی، هوش تجاری را میسر می سازند. جهت بهره مندی از مزایای هوشمندی کسب و کار در تحلیل داده ها، میبایست این داده های خام با بهره گیری از ابزارهای ادغام داده و مدیریت کیفیت داده، یکپارچه گردند.
این عمل کاربران را از در اختیار داشتن و تحلیل اطلاعات ثابت و دقیق مطمئن می سازد. جمع آوری و ترکیب داده های خارجی مربوط به بازار فعالیت و داده های داخلی مربوط به اطلاعات مالیاتی و غیره، امری مهم در تاثیرگذاری BI و ارائه یک تصویر کامل، می باشد.

مزایای هوش تجاری

مراحل اجرای هوش تجاری در راستای بهره مندی از مزایای هوشمندی کسب و کار

  • فراهم کردن دیتاها شامل سازماندهی و مدلسازی مجموعه دیتا جهت انجام روند تجزیه و تحلیل.
  • اجرای پرس و جوی تحلیلی از اطلاعات تهیه شده.
  • به اشتراک گذاری شاخص های اصلی عملکرد و دیگر یافته ها در میان کاربران تجاری.
  • به کارگیری اطلاعات کسب شده در راستای کمک در امر تاثیرگذاری تجارت و جهت دهی به تصمیمات تجاری.

نحوه تحول اجرای فرایند هوش تجاری

در گذشته عمدتا کارشناسان BI و IT، استفاده کنندگان اصلی BI بوده اند. آنها از مزایای هوشمندی کسب و کار استفاده کرده سپس گزارشات و داشبوردها را ارائه می دادند.
با گذر زمان و توسعه هوش تجاری سلف سرویس و ابزارهای کشف داده، استفاده کنندگان بیشتری به این عرصه افزوده شده و تحلیلگران، مدیران و کارمندان نیز به جمع آنها پیوستند.
بسترهای سلف سرویس BI، امکان پرس و جو، تجسم داده و تهیه داشبورد را برای کارکنان بیزینس به ارمغان آورده است. برنامه های متداول BI که مزایای هوشمندی کسب و کار را به همراه دارد، شامل موارد زیر است:

  • آنالیز پیشرفته
  • داده کاوی
  • آنالیز جهت پیش بینی
  • آنالیز داده های عظیم
  • آنالیز آماری
  • فرایندکاوی
  • توسعه داشبورد
  • پردازش رویدادهای پیچیده
  • متن کاوی
  • مدیریت عملکرد تجاری

ضرورت و اهمیت هوشمندی بیزینس

  1. بهبود عملیات تجاری یک مجموعه از مزایای هوشمندی کسب و کار است که با بهره گیری از داده های مربوطه میسر می گردد. کسب بینش صحیح و روشن از فرایندها و تکنیک های تجاری با استفاده موثر از ابزارهای BI امکانپذیر است. این بینش تصمیم گیری در راستای افزایش کارایی و درآمد را در تجارت مربوطه سهل کرده و رشد تجارت و سوددهی را به دنبال دارد.
  2. مزایای هوشمندی کسب و کار در اتخاذ هر گونه تصمیم بر پایه داده های حقیقی و بدون اشتباه است. بدون به کار بردن BI در یک مجموعه، مدیران و کارکنان وادار به تصمیم گیری بر پایه تجربیات شخصی، احساسات و حدس و گمان می گردند که امکان خطا به دلیل نبود اطلاعات ضروری و اساسی وجود دارد.
  3. دیگر ضرورت به کاربردن BI و بهره مندی از مزایای هوشمندی کسب و کار امکان اندازه گیری با تهیه شاخص های اصلی عملکرد بر مبنای داده های تاریخی می باشد.
  4. شناخت و تعیین شاخص های اساسی برای انجام فرایندهای مختلف در تجارت، به واسطه BI میسر می گردد.
  5. شناسایی گرایش بازار و ردیابی و برطرف سازی معضلات تجاری، به واسطه هوش تجاری انجام می گیرد.
  6. از دیگر مزایای هوشمندی کسب و کار، قابلیت استفاده آن در تمامی ابعاد تجارت، از جمله کمپانی های بزرگ تا متوسط و اندک می باشد.
  7. امکان تجسم داده ها در BI فراهم آمده است. بدین ترتیب با ارائه یک تصویر واضح از شرایط و موقعیت بازار و روندهای تجاری، کیفیت داده و تصمیم اتخاذ شده بهبود می یابد.

مزایای هوشمندی کسب و کار و فواید کلیدی به کاربردن آن چیست؟

اجرای برنامه هوش تجاری، مزیت های بسیاری را در هر مجموعه به همراه دارد. امکان نظارت دائمی بر عملکرد کسب و کار برای سرپرستان بخش C-suite و عکس العمل سریع در مقابل مشکلات، آنالیز داده های مشتریان و بهبود خدمات ارائه شده، شناسایی مشکلات زنجیره تامین و تولید و جلوگیری از خسارت مالی، نظارت بر کارایی عملکرد کارکنان و هزینه های مرتبط با نیروی کار از جمله این مزیت ها است.
به طور کلی اساسی ترین مزایای هوشمندی کسب و کار شامل:

افزایش بهره وری

استفاده از برنامه BI، ساده و آسان بوده و کارمندان تنها با یک کلیک قادرند به تهیه گزارش های مربوطه بپردازند. این سادگی برنامه، زمان عملیات را کاهش و کارایی و بهره وری کارکنان را افزایش می دهد.

تسریع تصمیم گیری

سرعت بالای کار با برنامه، صرفه جویی در وقت را میسر ساخته و بدین شکل در کمترین زمان، تصمیم گیری مناسبی صورت می گیرد.

بهینه سازی

یکی دیگر از مزایای هوشمندی کسب و کار، قابلیت بهینه سازی عملیات داخلی کسب و کار می باشد.

بهبود دیدگاه

به کارگیری هوش تجاری در یک سازمان، دیدگاه نسبت به فرایندها را اصلاح کرده و شناخت نواحی که میبایست تحت ملاحظه بیشتر قرار گیرند را میسر می سازد.

شناسایی مشکلات

امکان شناخت مشکلات موجود در بیزینس با به کاربردن هوش تجاری میسر شده و رسیدگی به آنها ممکن می گردد.

پیش بینی

یکی از بهترین مزایای هوشمندی کسب و کار، امکان بازشناسی گرایشات روز بازار و روندهای در حال پیدایش است. این پیش بینی سازمان مربوطه را در راستای بهبود تجارت و به روزرسانی خدمات خود یاری می کند.

ایجاد دید کلی (bird’s eye)

دیدگاه کلی نسبت به عملکرد سازمان، به واسطه شاخصه های متداول BI از جمله داشبورد و کارت های امتیاز حاصل می شود.

تعیین حوزه مسئولیت

سیستم BI حوزه مسئولیت پذیری را تعیین کرده و بدین ترتیب دنبال کردن اهداف تعیین شده سازمان، مدیریت می شود.

توسعه

از دیگر مزایای هوشمندی کسب و کار و نتایج حاصل از فرایندهای BI، فراهم سازی توسعه شیوه های تجاری قدرتمندتر و پربازده تر می باشد.

برتری در رقابت

کسب برتری و موفقیت در رقابت تجارت های مشابه، با به کارگیری سیستم BI میسر می گردد. ردیابی وضعیت پروژه های مختلف مرتبط با تجارت با برنامه BI سهل شده است.

تسهیل فرایندهای تجاری

هر پیچیدگی در روندهای تجاری، با به کارگیری BI مرتفع می گردد. آنالیز خودکار به واسطه شاخصه هایی چون آنالیز پیش بینی کننده، مدلسازی کامپیوتری، معیار سنجی و غیره میسر شده است.

افزایش درآمد

مهم ترین مزایای هوشمندی کسب و کار بهبود درآمد است. تصمیمات صحیح حاصل از داده های حقیقی و آنالیز شده، منجر به سوددهی و درآمد بیشتر برای کسب و کار می شود.

آنالیز آسان

جمع آوری و آنالیز سریع داده ها برای کاربران بدون تخصص و غیر تحلیلگر در این برنامه میسر گردیده است.

رضایت مندی

روند آسان BI در کنار افزایش سرعت و درآمد، بهبود رضایت کارکنان را در پی دارد که این امر نیز بر کیفیت کسب و کار تاثیر می گذارد.

کاهش هزینه

مزایای هوشمندی کسب و کار در کاهش هزینه مشهود می باشد. سادگی برنامه و کارایی بالای آن، هر هزینه اضافی را در راستای تصمیم گیری کم کرده و امکان پیش بینی شرایط بازار و گرایشات مشتریان، از خسارات ثانویه ممانعت می کند.

کاهش اشتباه

آنالیزهای دقیق و مبتنی بر داده در این برنامه، احتمال اشتباه را کاهش داده و وقوع مشکلات ناشی از آنالیز غلط را به کلی از بین برده است.

مزایای هوش تجاری

راه اندازی سیستم BI چه معایبی برای کسب و کار به همراه دارد؟

اگرچه مزایای هوشمندی کسب و کار بر کسی پوشیده نیست اما در برخی شرایط ویژه می تواند معایبی نیز داشته باشد از جمله:

  • راه اندازی سیستم BI در کمپانی های کوچک می تواند امری هزینه بر تلقی گردد. به طور کلی در ابتدا سیستم BI برای بهبود عملکرد کمپانی های عظیم و ثروتمند راه اندازی گردید. بنابراین این رویکرد همچنان برای استفاده در تجارت های کوچکتر امری هزینه بر بوده و به صرفه نمی باشد.
  • راه اندازی Datawarehouse در سیستم BI بسیار پیچیده و دشوار است.
  • اگرچه زمانبر نبودن استفاده از برنامه BI از مزایای هوشمندی کسب و کار می باشد اما در ابتدا، راه اندازی کامل سیستم انبار داده، روندی زمانبر تلقی می گردد.

کاربران اصلی هوش تجاری چه کسانی هستند؟

تحلیلگر حرفه ای دیتا

تحلیلگران داده همواره نیاز به بررسی عمیق داده ها دارند. سیستم BI دیدگاه تازه ای را جهت توسعه تکنیک های تجاری به ارمغان می آورد.

کاربران IT

کابران IT اساسی ترین نقش را در نگهداری از زیرساخت های BI بر عهده دارند.

رئیس کمپانی

برخورداری از مزایای هوشمندی کسب و کار برای سرپرستان یک مجموعه تجاری، سود و منفعت های بیشتری را به همراه دارد.

کاربران تجاری

در سراسر یک مجموعه تجاری کاربران تجاری معمولی و قدرتمند یافت می شوند که از BI برای بهبود تجارت خود استفاده می برند. کاربران عادی عمدتا شامل نیروهای با تخصص کمتر هستند که در راستای بررسی داده های از پیش تعریف شده از داشبورد بهره می گیرند.
در حالیکه کاربران قدرتمند با تخصص بیشتر خود توانایی بررسی داده های پیچیده تر را دارند.

ابزارهای هوش تجاری شامل چه مواردی است؟

شناخت ابزارهای BI در جهت بهره مندی بیشتر از مزایای هوشمندی کسب و کار ضروری است. در هوش بیزینس برنامه های مختلف آنالیزی در راستای کسب اطلاعات، ترکیب می شوند. نرم افزار سلف سرویس و پلتفرم های سنتی BI از این برنامه ها پشتیبانی می کنند. برخی از فناوری های BI شامل:

1. آنالیزAd hoc

پایه ای ترین عناصر برنامه مدرن BI و عنصر کلیدی ابزارهای سلف سرویس آن، برنامه پرس و جوی موقت است. این فرایند شامل تهیه و اجرای پرس و جوها به منظور ارائه تجزیه و تحلیل معضلات ویژه تجاری و بهره مندی از مزایای هوشمندی کسب و کار می باشد. اگرچه اجرای این فرایند در حین عملیات صورت می گیرد اما غالبا به طور منظم تهیه شده و در کنار نتایج آنالیز در داشبورد قرار می گیرند.

2. پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)

از ابتدایی ترین فناوری های BI می باشد. این ابزار کاربران را در راستای تحلیل چندگانه و محاسبات و پرس و جوهای پیچیده یاری می کند. مزایای هوشمندی کسب و کار در این برنامه شامل امکان بررسی داده ها از زوایای متفاوت و بر پایه دیدگاه های تجاری متنوع است.
در گذشته به منظور استفاده از این ابزار باید داده های استخراج شده از انبار داده، در مکعب های چندبعدی OLAP ذخیره می گردید. امروزه تحلیل های حاصل از OLAP را می توان بر دیتابیس ستونی اجرا کرد.

3. موبایل BI

این تکنولوژی از مزایای هوشمندی کسب و کار در راستای دسترسی به برنامه های BI در تلفن های هوشمند و غیره می باشد. تمرکز ابزارهای BI موبایل در جهت سادگی و سهولت بوده و بدین منظور طراحی شده اند. ارائه تعداد داده ها، KPI ها و تصویرسازی ها در این برنامه محدودتر شده تا در صفحه گوشی قابل نمایش باشند.

4. ریل تایم BI

در این برنامه ها دیتاها به محض تولید، جمع آوری و آنالیز می گردند که از مزایای هوشمندی کسب و کار می باشد. این برنامه کسب یک بینش به روز در رابطه با فرایندهای تجارت، رفتار مشتری، بازارهای مالی و غیره را فراهم می کند.
در این ابزار بررسی و دستیابی به اطلاعات مربوط به کاربردهای آنالیز تصمیم همچون  امتیازدهی اعتبار، معاملات سهام و پیشنهادات تبلیغاتی هدفدار میسر می گردد.

5. هوش عملیاتی (OI)

هوش تجاری عملیاتی شاخه ای از آنالیز ریل تایم تلقی می گردد. اطلاعات حاصل از این برنامه در اختیار سرپرستان و کارکنان خط مقدم قرار می گیرد. مزایای هوشمندی کسب و کار در استفاده از این برنامه ها شامل یاری رساندن در جهت اتخاذ تصمیم و اقدام در سریعترین زمان ممکن است.
به عنوان مثال داده های این برنامه در هنگام بروز مشکل برای مشتریان، به مسئولان پایگاه تماس یاری می رساند.

6. ابزار SaaS BI

این ابزار با به کارگیری سیستم های ابری، امکان آنالیز داده را برای کاربران فراهم کرده و قیمت این سرویس ها بر مبنای اشتراک تعیین می گردد. ارائه پشتیبانی چند ابری، امکان اجرای برنامه های BI در پلتفرم های متفاوت ابری و ممانعت از شرایطlock-in  فروشنده در این برنامه انجام گرفته و مزایای هوشمندی کسب و کار به حساب می آید.

7. منبع باز (OSBI)

این نرم افزار دو نسخه را ارائه میدهد: نسخه جامع که به شکل رایگان در دسترس است و نسخه اشتراکی که پشتوانه فنی را فراهم می کند. دسترسی به کد مرجع به منظور توسعه برای تیم های BI فراهم شده است. ارائه دهندگان اختصاصی ابزارهای BI، نسخه های رایگان را برای کاربران شخصی فراهم کرده اند.

8. Embedded BI

این برنامه یکی دیگر از مزایای هوشمندی کسب و کار می باشد. قرار دادن مستقیم اطلاعات تصویر شده در برنامه های تجاری، به واسطه این ابزار صورت می گیرد. قابلیت های این برنامه عمدتا توسط فروشندگان نرم افزار ارائه می شود.
اگرچه توسعه دهندگان نرم افزار نیز قادر هستند آنها را در برنامه های کاربردی homegrown ارائه دهند.

9. برنامه مشارکتی BI

این قابلیت که یکی دیگر از مزایای هوشمندی کسب و کار می باشد، به عنوان روند در نظر گرفته می شود. ترکیب برنامه های کاربردی هوش تجاری و ابزارهای همکاری در این قابلیت، امکان آنالیز داده توسط چندین کاربر و اشتراک گذاری اطلاعات را میسر کرده است.
نتایج حاصل از آنالیزهای صورت گرفته به واسطه این برنامه، در ابزارهای چت آنلاین قابل اشتراک هستند.

10. هوش مکانی (LI)

از اختصاصی ترین مزایای هوشمندی کسب و کار این برنامه است. استفاده کنندگان با بهره گیری از این ابزار توانایی آنالیز دیتاهای مکانی را کسب کرده و تجسم داده بر پایه نقشه را انجام می دهند.
ایجاد یک دیدگاه مناسب در رابطه با عناصر جغرافیایی در داده های تجاری در این قابلیت میسر می گردد. کاربرد این برنامه برای سایت های خرده فروشی، شرکت ها، بازاریابی مبتنی بر مکان و مدیریت تدارکات است.

11. بازار BI و فروشندگان آن

از مزایای هوشمندی کسب و کار، سلف سرویس و ابزارهای تصویرسازی استاندارد می باشد. امروزه تمامی ابزارهای اصلی BI از قابلیت سلف سرویس همچون کشف دیتاهای بصری و پرس و جوی hoc برخوردار هستند.

12. صفحات گسترده

صفحات گسترده ای چون اکسل و Google Docs شناخته شده ترین این ابزارها هستند.

13. نرم افزار گزارشگیری

این ابزار از مزایای هوشمندی کسب و کار در راستای تهیه گزارش، سازماندهی، فیلتر و نمایش داده ها می باشد.

14. نرم افزار تجسم داده

این برنامه امکان تبدیل داده ها به تصاویر گرافیکی خوانا را میسر ساخته و کسب سریع دیدگاه را ممکن ساخته است.

15. ابزار داده کاوی

استخراج حجم بالایی از داده، با به کارگرفتن هوش مصنوعی و آمار در این ابزار صورت می گیرد.

مزایای هوش تجاری

فروشندگان ابزارهای BI

از مزایای هوشمندی کسب و کار در دسترس بودن ده ها فروشنده در زمینه ارائه ابزارهای آن می باشد. عمده ترین و معروف ترین این فروشندگان شامل:

  • IBM
  • Microsoft
  • Oracle
  • SAP
    SAS
  • Salesforce
    Google
  • Infor Birst
  • GoodData
  • Alteryx
  • Domo
  • MicroStrategy
  • Pyramid
  • Logi Analystics
  • Information Builders
  • ThroughSpot
  • Sisense
  • Yellofin

یکی دیگر از مزایای هوشمندی کسب و کار فراهم شدن ابزارهای اختصاصی می باشد. شرکت های GoodDatat و Logi Analystics از جمله ارائه دهندگان آن هستند. برنامه های پرکاربرد به منظور تحلیل داده های پیچیده به صورت اختصاصی توسط کمپانی های Sisense، Looker و Throughspot ارائه شده اند. برخی دیگر از فروشندگان، ابزارهای ویژه داستان سرایی را عرضه کرده اند.

ملاحظات هوش تجاری شامل چه مواردی است؟

  • جهت بهره مندی از مزایای هوشمندی کسب و کار دقت، به موقع بودن و مقدار داده اهمیت بالایی دارد. در راستای رسیدن به این مهم، میبایست شیوه های بیشتری جهت جمع آوری اطلاعات ثبت نشده به کار رود و فراهم سازی امکان آنالیز در ابعاد گسترده با بررسی خطاها صورت گیرد.
  • برای سهولت فعالیت ها و بهینه سازی اطلاعات حاصل از داده ها در شرکت هایی که ساختاری برای داده تشکیل نداده اند و یا داده های با فرمت های متنوع دارند، نرم افزارهای BI ارائه شده اند. این برنامه های نرم افزاری از مزایای هوشمندی کسب و کار بوده و یکسان سازی و آنالیز داده های شرکت را بر عهده می گیرند.
  • با وجود پیشرفت راه کارهای نرم افزاری، همچنان نیاز به مدیریت سرعت و عمق گزارشات در میان دانشمندان دیتا حس می گردد.
  • اگرچه بینش های حاصل از داده های کلان، شرکت ها را وادار به ثبت همه چیز می کند اما از مزایای هوشمندی کسب و کار، فیلتر کردن این داده ها و یافتن نقاط نمایشگر سلامت فرایند تجاری می باشد.
    بدین ترتیب صرفه جویی در وقت و عدم نیاز به قالب بندی دوباره در مسیر تجزیه و تحلیل، میسر شده و در نهایت گزارشات با سرعت بیشتری تهیه می شوند.

موارد کلی کاربرد هوشمندی تجارت کدام است؟

  • نظارت بر عملکرد یا دیگر شاخصه های تجارت با هوش تجاری میسر می شود.
  • در راستای پشتیبانی از تصمیمات و برنامه ریزی ها کاربرد دارد.
  • بررسی و تحلیل کارایی عملکردهای تجاری از دیگر مزایای هوشمندی کسب و کار و به کار بردن آن است.
  • اطلاعات مفید برای کارکنان در رابطه مشتریان، تجهیزات و غیره را فراهم می کند.
  • شناسایی گرایشات، الگوها و روابط دیتاها از دیگر کاربردهای BI است.
  • میزان پیشرفت کسب و کار را به واسطه شاخصه های عملکرد و benchmarking، تعیین می کند.
  • فرایندها را به منظور کسب دانش کسب و کار و تصمیم گیری بهینه، کمیت سازی می کند.
  • گزارشات تجاری حاصل از هوشمندی تجاری از جمله داشبورد، تجسم دیتا، فناوری اطلاعات اجرایی و غیره، به منظور ارائه استراتژی به کار می روند.
  • اشتراک گذاری و انتقالات الکترونیکی دیتا، از مزایای هوشمندی کسب و کار بوده که ارتباط و همکاری داخل و خارج از بیزینس را میسر ساخته است.
  • از دیگر کاربردهای توزیع، به کارگیری و مدیریت هوش تجاری، مدیریت دانش می باشد. این قابلیت در نهایت منجر به یادگیری مدیریت و سازگاری با مقررات می گردد.

نمونه هایی از موارد استفاده از هوشمندی تجاری

  • بیمه گران و فعالان خدمات مالی، با بهره گیری از مزایای هوشمندی کسب و کار برای ارائه خدماتی چون تایید وام و سیاست شناسایی محصولات اضافی به مشتریان، آنالیز و تحلیل ریسک را انجام می دهند.
  • کاربرد BI برای خرده فروشان، در موارد زیر است:
  • مدیریت کمپین بازاریابی
  • برنامه ریزی تبلیغاتی
  • مدیریت موجودی
  • مراکز آموزشی مانند دانشگاه و مدرسه دیگر بهره وران مزایای هوشمندی کسب و کار می باشند. به واسطه BI امکان نظارت بر شاخص راندمان کلی دانش آموزان میسر شده و شناسایی افرادی که نیازمند کمک هستند صورت می گیرد.
  • تولیدکنندگان به منظور آنالیز پیشینه و ریل تایم عملیات کارخانه، از BI بهره می گیرند. بدین ترتیب مدیریت برنامه ریزی بهتری ارائه می گردد و تولید و توزیع به بهترین شکل انجام می شود.
  • یکی از عمده ترین استفاده کنندگان از مزایای هوشمندی کسب و کار، خطوط هوایی و هتل های زنجیره ای هستند. این دو صنعت از BI در راستای ردیابی ظرفیت پرواز، نرخ اشغال اتاق، تنظیم قیمت ها و برنامه ریزی های مرتبط با کارگران و کارمندان بهره می برند.
  • آنالیزهای BI نهادهای مراقبت بهداشتی را در تشخیص سریع و صحیح بیماری ها و همچنین دیگر مشکلات پزشکی، یاری می کند. این امر با هدف پیشرفت خدمات مراقبت از بیماران و سلامتی آنها صورت می گیرد.

سه مثال عملی از نحوه اجرای هوشمندی کسب و کار در بیزینس ها

1. اجرای BI و استفاده از مزایای هوشمندی کسب و کار در سامانه پردازش تراکنش آنلاین (OLTP)

در این سامانه افزودن خط محصول و تغییر قیمت محصول از جمله اطلاعاتی هستند که به پایگاه داده وارد می شوند. بدین ترتیب پرس و جوی BI در این سامانه به شکل مقابل صورت می گیرد: “اضافه شدن محصول جدید یا تغییر قیمت محصول منجر به افزایش درآمد گردید.”

پرس و جوی سیستم OLTP در پایگاه داده تبلیغاتی به صورت زیر اجرا می شود:

  • تغییر در گزینه های تبلیغاتی
  • افزایش بودجه رادیو

بدین صورت با بهره گیری از مزایای هوشمندی کسب و کار، در سیستم BI پرس و جوی حاصل به شکل مقابل است: “چه تعداد مشتری جدید به سبب تغییر بودجه رادیویی اضافه شده است؟”

در سیستم OLTP که در ارتباط با پایگاه داده های دموگرافیک مشتری می باشد، داده های قابل افزودن شامل: افزایش سقف اعتبار مشتری و تغییر در سطح حقوق مشتری است. بدین ترتیب پرس و جوی این سیستم به صورت مقابل اجرا می شود: “آیا تغییرات پروفایل مشتری از قیمت بالاتر محصول حمایت می کند؟”

2. اجرای BI و استفاده از مزایای هوشمندی کسب و کار در هتل ها

صاحبان هتل، با برنامه های آنالیزی BI اقدام به جمع آوری اطلاعات آماری در رابطه با یافتن میانگین اشغال و نرخ اتاق ها می کنند. این امر درآمد کل حاصل از هر اتاق را برآورد می کند.
همچنین جمع آوری آمار سهم بازار و داده های حاصل از نظرسنجی مشتریان به منظور تعیین موقعیت رقابتی در بازارهای مختلف، به واسطه BI میسر می شود. اجرای سالانه، ماهانه و روزانه این تحلیل ها، مدیریت را در راستای ارائه تخفیف ها نیز یاری می کند.

3. اجرای BI و استفاده از مزایای هوشمندی کسب و کار در بانک ها

دسترسی مسئولان شعب مختلف بانک به برنامه های BI، تشخیص مشتریان سودآور را میسر ساخته و نیز با این دسترسی، می توان مشتریانی که نیاز به توجه و تمرکز بیشتر دارند را نیز شناسایی کرد. ابزارهای BI، نیاز به تهیه گزارش های تحلیلی را از میان برده و دسترسی غنی تری به منبع داده، برای پرسنل بخش فراهم می کند.

مزایای هوشمندی کسب و کار برای داده های بزرگ

  • استفاده از پلتفرم های BI در سیستم های کلان داده که متشکل از دیتاهای ساختاریافته و بدون ساختمان می باشند، به عنوان رابط front-end بسیار مرسوم است. گزینه های اتصال متنوع در نرم افزار مدرن BI، امکان اتصال به طیف گسترده ای از منابع داده ای را فراهم ساخته است.
    همچنین رابط کاربری ساده به کار رفته در بیشتر ابزارهای BI، از دیگر مزایای هوشمندی کسب و کار بوده که تحلیل و بررسی داده های کلان را سهل کرده است.
  • امکان دسترسی کاربران ابزارهای BI به سیستم های Hadoop، Spark، پایگاه داده NoSQL و دیگر پلتفرم های کلان داده، در کنار دسترسی به انبار داده های مرسوم، دید یکپارچه ای را به ارمغان می آورد.
    این امر امکان استفاده و انجام تحلیل را برای هر فردی میسر ساخته و کاربران BI را تنها به متخصصان و دانشمندان داده محدود نمی کند که از دیگر مزایای هوشمندی کسب و کار محسوب می شود.
  • سیستم های کلان داده، فازی از داده های خام به حساب می آیند که در مراحل بعدی فیلتر شده و متعاقبا به منظور استفاده در انبار داده ذخیره می شود.

مزایای هوش تجاریآشنایی با برخی از ترندهای هوش تجاری

گروه BI متشکل از مدیران، معماران BI، گسترش دهندگان، آنالیزگران و متخصصان BI می باشد. این گروه مستقیما با معماران داده، مهندسان داده و دیگر متخصصان مربوط به داده همکاری می کنند.
استفاده کنندگان نهایی و تحلیلگران تجاری نیز در نهایت به عنوان جزئی از فرایند توسعه BI در نظر گرفته می شوند. به سبب مزایای هوشمندی کسب و کار، سازمان ها بیش از پیش، روش های سنتی توسعه آبشاری را با Agile BI جایگزین کرده اند. این ابزار تقسیم پروژه های BI به قطعات کوچکتر را میسر ساخته و سرعت عملیات را افزایش داده است. دیگر ترندهای قابل توجه در بازار BI شامل:

· گسترش تکنولوژی آنالیز تقویت شده و هوش مصنوعی

قابلیت های BI جایگزین مناسبی برای SQL و هر زبان برنامه نویسی برای نوشتن پرس و جو هستند که از برترین مزایای هوشمندی کسب و کار محسوب می شود. همچنین هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین، استفاده کنندگان را در یافتن و درک داده ها یاری رسانده و امکان ساخت نمودارها و اینفوگرافیک ها را فراهم ساخته است. قابلیت هوش مصنوعی در آنالیز ریل تایم و گزارش داشبورد کاربرد دارد.

· توسعه بدون الزام به کدنویسی

ارائه برخی ابزارهای گرافیکی توسط فروشندگان BI، قابلیت کدگذاری کم یا عدم کدنویسی را جهت توسعه برنامه های BI ایجاد کرده و این امکان از بهترین مزایای هوشمندی کسب و کار می باشد.

· استفاده از فضای ابری (Cloud Analytics)

اگرچه در ابتدا حرکت BI به فضای ابری به کندی صورت می گرفت اما این استقرار در حال پیشروی می باشد. از سال 2020 تمرکز هزینه های BI عمدتا بر روی این بخش بوده و کسب و کارها بیش از پیش به سمت این فناوری پیش می روند.

· BI مشارکتی

همکاری برنامه BI با فناوری های مشارکتی، رسانه های اجتماعی و دیگر تکنولوژی های روز، امکان اشتراک اطلاعات بین تیم ها و ارائه تصمیم مشترک را فراهم کرده است.

· Embeded BI

دیگر مزایای هوشمندی کسب و کار، ادغام نرم افزار BI و شاخصه های آن، در برنامه های تجاری است. این قابلیت ارائه گزارش را تسریع کرده و بهبود می بخشد.

· بهبود سواد داده

گسترش استفاده از ابزارهای هوشمندی تجاری به واسطه self-service آن میسر شده است. این سرویس درک داده و کار با آن را برای استفاده کنندگان سهل کرده است. به همین سبب مهارت های سواد داده در برنامه های آموزشی ارائه شده توسط تیم BI قرار داده شده است.
از ابتکارات فروشندگان BI در این زمینه می توان پروژه سواد داده به رهبری Qlik را نام برد.

مقایسه مزایای هوشمندی کسب و کار با آنالیز داده، آنالیز کسب و کار و هوش رقابتی

عبارت هوش بیزینس، بار اول در سال 1989 مطرح شد. ابزارهای امروزی BI شکل تکامل یافته ای از فناوری های تحلیلی پیشین مبتنی بر mainframe، همچون سامانه های پشتوانه تصمیم گیری و سامانه های اطلاعات اجرایی می باشد.

آنالیز کسب و کار در مقابل مزایای هوشمندی کسب و کار

هوشمندی تجاری را گاه به جای آنالیز تجاری به کار می برند. اگرچه آنالیز تجاری عمدتا به صورت محدودتر به تحلیل پیشرفته اشاره دارد. طبق تعریف توماس داونپورت، هوش تجاری دربرگیرنده پرس و جو، گزارش، پردازش تحلیلی آنلاین، ابزار هشدار و آنالیز تجاری است. بنابراین آنالیز کسب و کار، زیرشاخه ای از BI به حساب می آید که در راستای ارائه آمار، پیش بینی و بهبود کارایی عمل می کند.

آنالیز داده در مقابل مزایای هوشمندی کسب و کار

آنالیز داده در بر گیرنده تمامی اشکال BI و برنامه های تحلیلی می باشد. انواع اصلی آنالیز داده شامل: تحلیل توصیفی (عمدتا چیزی است که توسط BI ارائه می شود)، تحلیل پیش بینی کننده (رفتار و نتایج آینده را تصویر می کند) و تحلیل تجویزی (اقدامات تجاری را پیشنهاد می دهد).

هوش رقابتی در مقابل مزایای هوشمندی کسب و کار

دو اصطلاح هوش رقابتی و هوشمندی بیزینس نیز به سبب حمایت از فرایند تصمیم گیری، مترادف محسوب می شوند، اما عملکرد متفاوتی در این دو ابزار صورت می گیرد. BI تحلیل داده های داخلی و ساختاریافته و همچنین عملکردهای بیزینس را با به کارگیری فناوری ها و برنامه ها انجام می دهد که نشانگر تفاوت مزایای هوشمندی کسب و کار از هوش رقابتی می باشد.
از سوی دیگر هوش رقابتی بر رقبای کمپانی متمرکز بوده و بر این اساس، جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات را میسر می سازد. در یک دیدگاه گسترده تر می توان هوش تجاری را زیرشاخه ای از هوش رقابتی در نظر گرفت.

گام های اصلی اجرای یک برنامه رسمی BI در یک سازمان

به منظور بهره مندی از مزایای هوشمندی کسب و کار و تحلیل استراتژیک دیتاها در یک سازمان مراحل زیر انجام می گیرد:

1. دریافت تاییدیه مدیریت جهت اجرای برنامه BI

کسب تاییدیه مدیران بودجه لازم جهت فرایندهای خرید ابزارهای BI، سخت افزار و نرم افزارهای لازم را فراهم می کند.

2. توسعه استراتژی BI

بر اساس مقاله فارمر (Farmer)، استراتژی BI جهت برخورداری از مزایای هوشمندی کسب و کار، میبایست مبتنی بر “چشم انداز موفقیت و درک مزیت رقابتی و نحوه ارائه آن” طرح ریزی گردد. این مدیر مشاور تحلیلی Strategy TreeHive، در این مرحله ممیزی ابزارهای تحلیلی موجود و سپس نظرسنجی از مدیران و کارمندان را در راستای نحوه استفاده آنها از دیتا، توصیه کرده است.
بنابر مقاله وی، پس از این اقدامات میبایست حفاظت از حریم خصوصی دیتا، نحوه پشتیبانی از کاربران سلف سرویس، نیازهای تکنولوژی و KPI ها، مورد توجه قرار گیرند.

3. راه اندازی تیم BI و انتخاب کارکنان

برخورداری از مزایای هوشمندی کسب و کار نیازمند گردهم آمدن مدیر، معمار، توسعه دهنده و تحلیلگر BI می باشد. هرکدام از نقش های مذکور، توانایی های منحصر به فردی در راستای تحلیل داده و حل مسئله را دارا هستند.

4. طراحی معماری BI

در این گام میبایست اجزاء سخت افزاری و نرم افزاری معماری BI تعیین شده و نحوه جریان داده از منبع اصلی به انبار یا بازار دیتا و در نهایت به ابزارهای BI برای برخورداری از مزایای هوشمندی کسب و کار، برنامه ریزی صورت گیرد.
همچنین تصمیم گیری در رابطه با ذخیره اطلاعات در محل و یا فضای ابری در این مرحله انجام می شود.

5. انتخاب نرم افزار BI و نرم افزار تجسم داده

در انتخاب این نرم افزارها میبایست کاربران بیزبنس مدنظر قرار گیرند تا از برآورده شدن نیازهای تجاری آنها اطمینان حاصل گردد. تهیه چندین ابزار برای برنامه های متفاوت BI و واحدهای مجزای سلف سرویس BI می تواند در این مرحله انجام گیرد.

6. برنامه ریزی آموزش کاربر نهایی

از حیاتی ترین اقدامات در راستای بهره بردن از مزایای هوشمندی کسب و کار، آموزش کاربران تجاری می باشد. این آموزش آشنایی با ابزارها و آگاهی از سیاست های امنیتی را تضمین می کند.

7. استقرار سیستم BI و آزمایش آن

در گام آخر جهت اطمینان از عملکرد صحیح تمامی برنامه ها و بخش ها، قبل از شروع میبایست، آزمایش برنامه های BI صورت گیرد.

پیام بگذارید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است