هدف ارائه خدمات IT
خدمات IT مدرن سیستمی است که می تواند سلامت خدمات فناوری اطلاعات یک سازمان را افزایش دهد و در نتیجه معیارهای مرتبط را بهبود بخشد. قابلیت مشاهده کامل در عملیات فناوری اطلاعات شامل کل زیرساخت شرکت، از پشتیبانی و نگهداری سرور های داخلی و پشتیبانی سخت افزار شبکه تا خدمات مبتنی بر فضای ابری، ذخیره سازی آنلاین و برنامه های کاربردی مجازی است. ارائه خدمات IT مدرن همچنین به نظارت بر عملکرد برنامه کاربردی (APM)، نظارت زیرساخت فضای ابری و تجزیه و تحلیل مبتنی بر یادگیری ماشین از تمام داده های رویداد، متریک، ردیابی و همچنین گزارش از یک کنسول متمرکز برای بهینه سازی و بهبود عملکرد، سلامت سیستم و سرعت وضوح خدمات نیاز دارد.
هدف از ارائه خدمات فناوری اطلاعات، سنجش و توجیه هزینه خدمات فناوری اطلاعات در برابر مزایایی است که ارائه می دهد. اگر IT سرویسی را به کسب و کاری ارائه دهد (یا با یک ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات خارجی برای آن سرویس قرارداد ببندد)، آن کسب و کار عموماً به تضمینی نیاز دارد که طی آن، سرویس به خوبی عمل کند و در سطحی که توسط SLA های مربوطه شناسایی و رسمی شده است، ارائه شود. دپارتمان های فناوری اطلاعات که موفق به رعایت SLA نمی شوند معمولاً با جریمه های مالی و اعتباری روبرو می شوند.
ارائه خدمات IT چگونه انجام می شود
در ارائه خدمات IT مهم است که کار با یک برنامه استراتژیک واضح که با در نظر گرفتن نتایج تجاری طراحی شده است، شروع شود. توسعه KPI های مرتبط مرحله اول است. چه چیزی برای کسب و کار مورد نظر مهم است؟ برای یک خرده فروش آنلاین، حصول اطمینان از پاسخ دهی وب سایت، زمان به روز رسانی و قابلیت اطمینان ممکن است مهم ترین KPI باشد. برای یک سازنده، اطمینان از اینکه داده های تله متری ماشین در دسترس باشد و اینکه به سرعت پردازش شوند، ممکن است مهمترین معیار تجاری باشد. بنابراین تعیین اطلاعات مهم و مقادیر قابل قبول KPI بسیار مهم است.
تیم های ارائه خدمات IT برای جمع آوری داده های مورد نیاز جهت نظارت بر آنها و با در نظر گرفتن KPI ها، sys را می سازند. این کار از طریق ابزارهای ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات انجام می شود. اگرچه ممکن است لازم باشد برای بررسی و آزمایش بتا انواع برنامه ها و یا سرویس ها وقت گذاشت تا بهترین مورد را پیدا نمود. در نهایت، داشبوردی ایجاد می شود که چشم اندازی جامع به همه KPI ها ارائه می دهد. این داشبورد به صورت آزادانه برای همه سهامداران مرتبط سازمانی قابل دسترسی است. همچنین KPI ها مرتباً به مدیریت گزارش و اصلاح می شوند.
سخت ترین قسمت در ارائه خدمات IT مربوط به بخش آخر یعنی عمل بر اساس داده های KPI است. اگر شاخص های کلیدی عملکرد برآورده نشود، سازمان باید یک برنامه عملیاتی برای اصلاح مشکل ایجاد کند. چه کسی پاسخگوی این مسائل است؟ چه تغییراتی را می توان برای بهبود وضعیت در جریان کار اعمال نمود؟ چه فناوری هایی وجود دارند که می توانند به رفع تنگناها یا سایر مشکلات کمک کنند؟ بررسی و فرآیند بهبود مستمر، بخش عمده ای از توسعه یک برنامه ارائه خدمات IT است که به بهترین وجه نیازهای تجاری سازمان را برآورده می کند.
در حقیقت، نظارت بر عملکرد خدمات فناوری اطلاعات آغاز کار است. کسب و کارهای هوشمند، خدمات فناوری اطلاعات را با نتایج کسب و کار از طریق استفاده از KPI ها مرتبط می کنند که نشان می دهد چگونه عملیات فناوری اطلاعات بر درآمد، بهره وری و رضایت مشتری تأثیر می گذارد. به عبارتی، یک برنامه قوی ارائه خدمات IT می تواند نتایج کسب و کار را هدایت کند. با همسو کردن معیارهای فناوری اطلاعات با اهداف تجاری از طریق برنامه خدمات فناوری اطلاعات، می توان ابزارهایی را برای بهبود حیاتی ترین نتایج تجاری به یک سازمان فناوری محور ارائه نمود.
برخی از ابزارهای ارائه خدمات IT
ابزارهای مختلفی برای ساده کردن عملیات ارائه خدمات فناوری اطلاعات موجود است. البته بسیاری از این ابزارها بخشی از ITSM نیز هستند و نیازهای هر دو عملکرد را برآورده می کنند. ابزارهای پرکاربرد عبارتند از:
- ابزارهای میز راهنما یا میز خدمات: این ابزارها مبنایی را برای مدیریت درخواست های خدمات از سوی کاربران نهایی، مدیریت روزانه پشتیبانی کاربر نهایی، درخواست های تجهیزات جدید، مدیریت تیکت و افزایش درخواست خدمات در صورت نیاز، فراهم می کنند. آنها اغلب دارای KPI های داخلی برای حل و فصل وقایع (MTTR)، میانگین زمان اولین پاسخ و هزینه هر تیکت هستند.
- ابزارهای مدیریت کاتالوگ خدمات: این ابزارها به تیم ارائه خدمات فناوری اطلاعات کمک می کنند تا کاتالوگ نرم افزارها و خدمات موجود در دسترس کاربران نهایی را مدیریت کنند و همچنین اطلاعاتی را در مورد سطوح استفاده کلی از هر سرویس در کاتالوگ ارائه دهند.
- ابزارهای مدیریت پایگاه اطلاعات: این ابزارها به سازماندهی اسناد، پرسش های متداول و سایر اطلاعات سازمانی که توسط شرکت نگهداری می شود، کمک می کند تا بدین وسیله، اهدافی همچون دسترسی آسان به پاسخ سؤالات یا کمک به کاربران در یافتن راه حل هایی بدون نیاز به فناوری اطلاعات را محقق سازد.
- ابزارهای مدیریت پیکربندی: این ابزارها برای پیکربندی سیستم های رایانه ای مختلف یک شرکت به روشی سازگار و ایمن استفاده می شوند. ابزارهای پیکربندی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات همچون تجزیه و تحلیل تجهیزات کاربر نهایی و تعیین زمان به روز رسانی یا تعمیرات مورد نیاز استفاده می شوند و اغلب می توانند برای به روز رسانی سیستم ها از طریق اتوماسیون نیز به کار رود.
- ابزارهای مدیریت گردش کار: مدیریت گردش کار فرآیند ساده سازی سیستم های تجاری است. این سیستم ها برای مسیریابی داده ها و اسناد، هم در داخل و هم در خارج از شرکت استفاده می شوند تا اطمینان حاصل شود که رویه های دنبال شده و تأییدیه ها در پروسه ارائه خدمات فناوری اطلاعات در هر مرحله، به طور مناسب دریافت می شوند.
- ابزارهای مدیریت گزارش: این ابزارها به تحلیلگران کمک می کنند تا مجموعه های غالباً گسترده و پیچیده ای از گزارش های جمع آوری شده توسط دستگاه های مختلف در سرتاسر سازمان را درک کنند و دید عملیات را در سراسر معماری سازمانی بهبود می بخشند. ابزارهای مدیریت گزارش برای بهبود ارائه خدمات فناوری اطلاعات حیاتی هستند زیرا می توانند آگاهی های قابل توجهی را ارائه دهند.
- ابزارهای مدیریت عملکرد: این ابزارها بر عملکرد سخت افزار، نرم افزار و سرویس های خارجی نظارت می کنند و برای کمک به سازمان در تنظیم KPI های مناسب و نظارت بر طیف گسترده ای از SLA ها کلیدی هستند.
بهترین شیوه های ارائه خدمات IT
طیف وسیعی از بهترین شیوه های توصیه شده وجود دارد که فرآیند ارائه خدمات فناوری اطلاعات مدرن را بهبود می بخشد، از جمله:
- توسعه سیستم هایی برای جمع آوری و نظارت بر این KPI ها: اینها ترجیحاً از طریق یک داشبورد متمرکز که هم برای فناوری اطلاعات و هم برای مدیریت قابل مشاهده است، توسعه می یابند.
- تعریف KPI های مرتبط با کسب و کار شما: این فرآیند باید با همکاری فناوری اطلاعات، مدیریت کسب و کار و مدیریت تداوم ارائه خدمات فناوری اطلاعات انجام شود تا مشخص شود که کدام KPI ها بیشترین اهمیت را دارند (یعنی سرعت بارگذاری صفحه، زمان به کارگیری شبکه، زمان حل و فصل تیکت، میز راهنمایی، میانگین زمان تعمیر، و …).
- توسعه گردش های کاری که بر ملاقات و فراتر از KPI تأکید دارد: بخش ها و افراد را برای دستیابی به نتایج مورد نیاز، مسئول نگه دارید.
- گزارش KPI ها به طور منظم، در طول اسکرام های روزانه: این کار را می توان در گزارش های رسمی به مدیریت و در گزارش های گسترده تر به سایر ذینفعان سازمانی با جدیدترین داده های زیرساخت فناوری اطلاعات در دسترس، به طور ایده آل انجام داد.
- کنترل بحث ها و گروه های متمرکز برای ایجاد ایده هایی در مورد چگونگی بهبود KPI ها در زمان عدم کارایی آنها: یکی دیگر از روش های ارائه خدمات فناوری اطلاعات، شناسایی راه هایی برای بهبود عملیات، پشتیبانی خدمات، به موقع بودن، بهینه سازی، توافق های سطح عملیاتی و همچنین ساده سازی گردش های کاری یا پیاده سازی فناوری های جدید است که منجر به نتایج ملموس تجاری و تجربه بهتر مشتری شود. برای این کار می بایست پیش از هر چیز، روش های ریشه ای برای رفع خطاها و مشکلات را از طریق یک فرآیند بررسی بی عیب ایجاد و از تکرار آن ها جلوگیری کرد.
- استفاده از قابلیت جابجایی در صورت امکان: اطلاعات KPI باید در هر نوع دستگاهی در هر زمان، از جمله دستگاه های تلفن همراه، در دسترس باشد تا در دسترس بودن داده ها در زمان واقعی به راحتی امکان پذیر باشد.
چند نمونه از ارائه خدمات فناوری اطلاعات
همانطور که گفته شد، خدمات فناوری اطلاعات، هر فناوری است که مزایایی را برای کاربران نهایی خود فراهم می کند و ارائه خدمات IT به ارائه مؤثر و باکیفیت این خدمات مربوط می شود. در اکثر سازمان ها، این خدمات در یک کاتالوگ خدمات فناوری اطلاعات مشخص شده اند که خدماتی را که قرار است برای کاربران نهایی در اختیار آنان قرار گیرد، به صورت کاملاً سازمان دهی شده، مشخص می کند. نمونه های رایج ارائه خدمات IT ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– ارائه سرویسهای زیر ساختی داده ها به عنوان مثال، ایمیل، فضای ذخیره سازی داده ها
_ درخواست سخت افزار جدید، مانند لپ تاپ یا تلفن
_ درخواست تعمیر سخت افزار برای تجهیزات IT
_ ارائه خدمات فناوری اطلاعات با پیاده سازی یک نرم افزار جدید
_ درخواست منابع ذخیره سازی اضافی، چه در محل یا در فضای ابری
_ درخواست برای شروع خدمات محاسباتی مبتنی بر فضای ابری
البته ممکن است وظایف فنی روزانه جهت نگهداری سخت افزار، نرم افزار، سرویس های فضای ابری و شبکه کلی و همچنین اطمینان از ثبات و پیش روی بهینه امور، در یک کاتالوگ خدمات درج نشود، با این حال این موضوع همچنان در زیر مجموعه حوزه اختیارات خدمات فناوری اطلاعات قرار می گیرد.
ارتباط بین ارائه خدمات IT و ITSM
در حالی که اصطلاحات ارائه خدمات IT و ITSM اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، تمایز ظریفی بین این دو وجود دارد. ITSM یک رشته گسترده است که به انتخاب، طراحی و بهره برداری از خدمات فناوری اطلاعات مربوط می شود، از عملیات میز خدمات تا سیستم های تکمیل درخواست. شاید ساده ترین راه باشد که ITSM را مکانیزمی بدانیم که ارائه خدمات IT توسط آن ارائه می شود و همانطور که از نامش پیداست، مدیریت می شود. اما در حقیقت، ITSM زیربنای جهت گیری استراتژیک سازمان برای این خدمات است و از چارچوبی مانند ITIL برای اجرای بهترین شیوه ها استفاده می کند. به عبارتی، ITSM با ابزارهای خودکار که برای مدیریت درخواست های خدمات بسیار کلیدی هستند و برای ترویج عملیات کارآمد و پاسخگو، طراحی شده است، در نظر گرفته می شود. ITSM به بهره وری کارکنان فناوری اطلاعات و رضایت کاربران سازمان توجه دارد.
برعکس، ارائه خدمات IT عمدتاً با مشتری سر و کار دارد و معمولا به کیفیت خدمات ارائه شده مربوط می شود و همچنین ماهیت کمی بیشتر از ITSM دارد. خدمات فناوری اطلاعات به شدت حول محور نظارت بر KPI ها و حصول اطمینان از برآورده شدن SLA های مرتبط با آنها می چرخد و از این نظر، می توان آن را زیر مجموعه ای از ITSM در نظر گرفت.
20 خدمت متداول خدمات IT
اما چه نوع خدمات فناوری اطلاعاتی وجود دارد؟ خوب، این یک سوال بزرگ با یک پاسخ بزرگتر است. انواع ارائه خدمات IT متناسب با نیازهای مختلف هر سازمانی متفاوت است. یک شرکت خدمات فناوری اطلاعات مدیریت شده، خدمات متفاوتی نسبت به شرکتی دیگر در شهر و کشوری دیگر ارائه می دهد. در ادامه 20 مورد از رایج ترین نمونه های خدمات فناوری اطلاعات را بررسی می کنیم، تا به شما نگرشی از آنچه درباره نحوه استفاده از آنها و اینکه چگونه شرکت شما می تواند از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کند، ارائه دهیم. اکنون که کلیات مطالب مربوط به ارائه خدمات IT و نقش آنها در صنعت را می دانید، اجازه دهید برخی از رایج ترین انواع خدمات را با جزییات بیشتری بررسی کنیم. برخی از آنها عمومی تر هستند، در حالی که برخی دیگر برای خدمات شهری خاص طراحی شده اند.
خدمات IT مدیریت شده
معمولا یک نوع گسترده و فراگیر از ارائه خدمات IT مدیریت شده بخشی از یک MSP است که با نیازهای یک یا چندگانه خدمات فناوری اطلاعات سروکار دارد. اغلب، خدمات مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت سرور از راه دور، دسکتاپ و دستگاه را شامل می شود. سایر کاربردهای رایج شامل امنیت سایبری از راه دور است.
خدمات پشتیبان گیری ابری
فضای ابری یک پلت فرم همه کاره است که قادر به پشتیبانی از خدمات مجازی متعددی مانند سیستم عامل ها و برنامه ها است. پشتیبان گیری های فضای ابری نیز بخشی از ارائه خدمات IT هستند که به کاربران و شرکت ها اجازه می دهند اطلاعات مهم خود را در سرورهای ابری خارجی ذخیره کنند و از خرابی سخت افزار یا مشکلات دیگر دور بماند. پشتیبان گیری ابری معمولاً توسط ارائه دهندگان خدمات با هزینه های ماهانه یا سالانه انجام می شود.
VoIP (پروتکل صدا از طریق اینترنت)
اینترنت و اتصالات پهن باند امکان برقراری ارتباط همه کاره را فراهم می کند و VoIP یکی از آنهاست. این سرویس در ارائه خدمات IT ، از اینترنت یک کسب و کار یا فرد، به جای یک خط تلفن سنتی استفاده می کند و به کاربر مذکور امکان می دهد با ISP خود تماس برقرار و دریافت کند. تلفن های VoIP مدرن همچنین عملکردهای مختلفی مانند گزینه های تماس صوتی و چت را ارائه می دهند. به طور معمول، VoIP به جای سرویس تلفن سنتی، به اشتراک سرویس نیز نیاز دارد.
خدمات مانیتورینگ
مشابه خدمات امنیتی و یک برنامه نظارتی عمل می کند و سرورها، ترافیک شبکه، ارتباطات، امنیت و یا هر چیزی که مورد نیاز یک شرکت است را زیر نظر دارد. این سرویس در ارائه خدمات IT ، اغلب برای شرکت های کوچک تری که فاقد منابع سازمان های بزرگ تر هستند، اما همچنان به پشتیبانی ویژگی های IT قوی نیاز دارند، استفاده می شود. مسئولیت ها می تواند از به روز رسانی خودکار نرم افزار یا آنتی ویروس تا نظارت بر یکپارچگی سخت افزار با برنامه های SMART باشد.
پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات
در ارائه خدمات فناوری اطلاعات برخی، پشتیبان گیری از داده ها را با فضای ابری یا برخی دیگر با مراکز داده خارجی ارائه می دهند. صرف نظر از روش مورد استفاده، پشتیبان گیری از داده ها شامل حفظ اطلاعات در صورت بروز مشکلات پیش بینی نشده مانند بلایای طبیعی، نفوذهای مخرب، خرابی سخت افزار و … است. اغلب یک کسب و کار از این به عنوان “استراتژی BDR” (بازیابی از فاجعه) یاد می کند. برای اکثر سازمان ها، داشتن نوعی پشتیبان برای جلوگیری از مشکلاتی مانند خرابی و از دست دادن اطلاعات حیاتی، الزامی است. در این خصوص ویدئو های آموزش بکاپ گیری مختلفی در صفحه مرکز پشتیبانی شبکه قابل مشاهده می باشد .
خدمات نصب و پشتیبانی فایروال
فایروال ها بخش مشترک و جدایی ناپذیر هر طرح امنیت سایبری هستند. اکثر شرکت ها خود مدیریت می کنند یا فایروال مخصوص برای شبکه خود دارند، اما در برخی موارد شخص ثالثی را برای گزینه های فایروال اضافی انتخاب می کنند. گزینه ها بر اساس نوع ارائه خدمات IT متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از فایروال ها مدل های ترکیبی هستند که امکان کنترل اضافی و گزینه های نظارت بر شبکه را خارج از مجموعه قوانین عادی فراهم می کنند. برخی دیگر ممکن است یک راه حل فایروال واحد برای همه دستگاه های داخلی یا راه دور ارائه دهند. نیازها بر اساس نیازهای هر شرکت متفاوت است.
خدمات امنیت سایبری
دسته بندی گسترده ای که شامل هر نوع خدماتی است که زیر چتر امنیت سایبری قرار می گیرند. در فناوری اطلاعات، محافظت از شبکه ها و داده ها در برابر حملات مخرب با استفاده از روش های مختلف، از جمله نظارت بر شبکه، فایروال، آنتی ویروس، شبکه های لایه ای، از طریق ارائه خدمات IT انجام می شود. خدمات امنیت سایبری با ارزش هستند زیرادر میان گزینه های خدمات فناوری اطلاعات، هیچ گزینه ای نیست که به اندازه امنیت سایبری دارای اهمیت باشد.
آفیس 365
Office 365 به عنوان بسته نرم افزاری همه جانبه مایکروسافت، با برنامه هایی مانند Word و Excel عمل می کند. این یک گزینه عالی برای مشاغلی است که به دلایل سازماندهی اسناد به نرم افزارهای متنوعی نیاز دارند اما ترجیح می دهند هزینه ماهانه بپردازند. این نرم افزار که در ارائه خدمات فناوری اطلاعات مطرح است، به عنوان SaaS نیز شناخته می شود. مدل Office 365 همچنین به عنوان یک سرور ابری و پلت فرم مدیریت ایمیل به روز شده عمل می کند. آفیس 365 برای شرکتی مناسب است که برای برقراری ارتباط به ایمیل ها متکی است و نیاز به سازمان دارد.
محافظت شبکه در برابر ویروس
زیرمجموعه ای از امنیت سایبری، سرویس های آنتی ویروس است که شاید یکی از رایج ترین انواع سرویس های ارائه خدمات IT باشند. این حفاظت اجباری ضد بدافزار، به شکل نرم افزار و یا نظارت است. به دلیل رشد و گسترش سریع بدافزارها در دنیای مدرن، هر شرکتی که به فناوری اطلاعات تکیه می کند باید نوعی آنتی ویروس نصب یا سرویس مورد استفاده داشته باشد.
سرویس هوش تجاری
کلان داده ها نقش بسیار زیادی در موفقیت کسب و کار دارند. ریزش اطلاعات در دسترس برای یک شرکت فاجعه است و نحوه به دست آوردن آن به ابزار مورد استفاده بستگی دارد. ارائه خدمات فناوری اطلاعات که هوش تجاری را در بر می گیرد، این سیل اطلاعات را به گزارش های معنادار تجزیه و تحلیل، استخراج و تبدیل می کند. هر چیزی از هزینه های مالی گرفته تا نرخ کلیک روی یک مقاله در زمان خاصی از روز زیر چتر هوش تجاری مدرن قرار می گیرد.
پشتیبانی از راه دور سرور
پشتیبانی از راه دور، به متخصصان فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا ارائه خدمات فناوری اطلاعات را از مکان دیگری انجام دهند و گاهی اوقات با یک دستگاه به عیب یابی از طریق اینترنت می پردازند. پشتیبانی می تواند برای کمک IT، تعمیر نرم افزار یا سایر نیازها استفاده شود. این روش در زمانی که کارشناسان فناوری اطلاعات به طور فیزیکی در دسترس نباشند، بسیار مفید است و معمولاً توسط یک MSP اداره می شود.
پشتیبانی مایکروسافت آژور
یکی دیگر از انواع ارائه خدمات فناوری اطلاعات، پلتفرم ابری خود مایکروسافت برای استفاده عمومی و خصوصی است (که قبلاً Windows Azure نام داشت). پلتفرم Azure مجموعه ای قوی از گزینه ها را برای توسعه، اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل، امنیت و موارد دیگر ارائه می دهد. این بخش بسیار محبوبی است زیرا Azure به جای هزینه ثابت، بر اساس استفاده (پرداخت در حین انجام کار) هزینه می گیرد که یک انتخاب انعطاف پذیر خوب برای مشاغل با سرمایه مالی محدود است.
پشتیبانی موبایل و شبکه از راه دور
آماده سازی و پشتیبانی از تلفن همراه و شبکه از راه دور، یکی دیگر از انواع ارائه خدمات فناوری اطلاعات است که به کارکنان اجازه می دهد تا از دستگاه های تلفن همراه و یا دستگاه های راه دور، خارج از محل و از یک مکان فیزیکی دیگر کار کنند. مطابق با سیاست های BYOD (دستگاه خود را بیاورید). این کار مفید است زیرا طیف وسیعی از انعطاف پذیری را برای کارکنان ارائه می نماید و همچنین به آنها اجازه می دهد در صورتی که مکان شرکت به دلایل غیرقابل پیش بینی غیرقابل دسترس باشد، از هر کجا روی پروژه ها کار کنند.
مدیریت ارتباطات شبکه
ارائه خدمات فناوری اطلاعات که کلیه خدمات ارتباطی را نیز مدیریت می کنند، اغلب پلتفرم های راه حل ارتباطی جهانی را برای شرکت ها در بر می گیرد. پلتفرم UC نوعی نرم افزار است که انواع پیام ها از چت، ایمیل، صوتی، تماس ویدیویی و حتی ایمیل را در شامل می شود. مدیریت ارتباطات همچنین شامل برنامه ریزی یک سیستم ارتباطی، مانند قوانین و دستورالعمل های ارسال یا دریافت ایمیل است. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است فقط اجازه دهد اطلاعات حساس تجاری در ایمیل های شرکت نگهداری شود.
SaaS
اصطلاح گسترده ای که می تواند شامل همه نرم افزارهایی باشد که از طریق خدمات اشتراک ماهانه پرداخت می شود. در ارائه خدمات فناوری اطلاعات، نرم افزار مذکور توسط شخص ثالث از طریق اینترنت تامین می شود. نمونه های بسیار ابتدایی شامل ایمیل است. Office 365، سرویسی که قبلا لیست کردیم، در دسته SaaS قرار می گیرد.
پشتیبانی ارتباطات یکپارچه
ارتباطات یکپارچه شامل نرم افزار و برنامه ریزی برای گرد هم آوردن تمامی روش های ارتباطی در یک فضای واحد است. همانطور که گفته شد، از نمونه های آن می توان به نرم افزار UC اشاره کرد. این مسئله می تواند توسط یک کسب و کار یا یک سرویس ارائه شده توسط یک MSP مدیریت شود.
تجزیه و تحلیل داده ها
ارائه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه تجزیه و تحلیل داده ها که شامل هضم داده ها برای شرکت می شود، معمولاً حاوی مفاهیمی مانند «داده های بزرگ» و «اینترنت اشیا» است. این کار شامل خدماتی است که اطلاعات یک شرکت را به منظور تولید گزارش های قابل استفاده پردازش می کنند. این گزارش ها از هر چیزی که برای کسب و کار مفید است، استفاده می کنند.
خدمات نصب شبکه
ارائه خدمات فناوری اطلاعات شبکه شامل همه چیز برای اجرای موفقیت آمیز یک شبکه شرکتی است. این شامل ساخت زیرساخت شبکه، راه اندازی دستگاه هایی مانند روترها و مودم های LAN، طرح بندی شبکه ها (مانند تقسیم شبکه به لایه های مختلف)، امنیت، بهینه سازی و بسیاری عوامل دیگر است. اغلب کسب و کارها این خدمات را در محل انجام می دهند، با این حال، اگر کارشناسان محلی فناوری اطلاعات کافی نباشند (یا در دسترس نباشند) از اشخاص ثالث برای اجرای صحیح خدمات استفاده می شود.
توسعه فناوری اطلاعات
توسعه فناوری اطلاعات تمام منابع مورد استفاده برای توسعه و مدیریت یک پلتفرم یا نرم افزار را در بر می گیرد. هنگام استفاده از ارائه خدمات فناوری اطلاعات، کمک شخص ثالث می تواند به تکمیل پروژه ها یا هر یک از وظایف مختلف مورد نیاز برای تکمیل نرم افزار کمک کند. برخی از این خدمات عبارتند از تست QA، راه حل های تجاری، مهاجرت، توسعه اپلیکیشن و نگهداری اپلیکیشن و… . به طور کلی، هنگامی که این کار توسط کارکنان در محل انجام نمی شود، کمک از راه دور برای پروژه های کوتاه مدت صورت می گیرد که گاهی اوقات به آنها توسعه دهندگان سایه نیز می گویند.
چاپ خدمات فناوری اطلاعات
ارائه خدمات فناوری اطلاعات چاپ شامل کلیه خدمات مرتبط با مدیریت، ضبط و چاپ اسناد می باشد. به طور معمول توسط یک کسب و کار در داخل اداره می شو ، اما در موارد نادری که نیاز به کمک اضافی است، شخص ثالث می تواند حجم بالایی از درخواست های چاپ را مدیریت کند، از اسناد پشتیبان تهیه کند و اسناد مذکور را در صفحات گسترده مجازی سازماندهی نماید.
آیا باید از خدمات فناوری اطلاعات استفاده کنم؟
اکنون که درک بهتری از نحوه ارائه خدمات فناوری اطلاعات موجود دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا هر یک از این موارد برای شرکت شما مناسب است یا خیر. پاسخ دقیقی وجود ندارد زیرا هر سازمانی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. شما می توانید هنگام بررسی شرکت های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات، به موارد زیر توجه کنید:
_ شما با حملات مکرر بدافزارها و اختلالات شبکه مقابله می کنید.
_ پروژه ها اغلب متوقف می شوند، به تأخیر می افتند یا به دلیل کمبود منابع و تخصص کافی متوقف می شوند.
_ ارتباطات درون کسب و کار نامرتب و بی نظم است. پیام ها معمولاً گم می شوند و برقراری تماس ها و جلسات، فرآیندی دشوار و دست و پا گیر است.
_ فرآیندهای آسان تری برای انجام وظایف خاص در تجارت وجود دارد، مانند ذخیره اسناد که میتواند در حوزه ارائه خدمات فناوری اطلاعات باشد.
اکنون که درک بهتری از نحوه ارائه خدمات فناوری اطلاعات موجود دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا هر یک از این موارد برای شرکت شما مناسب است یا خیر. پاسخ دقیقی وجود ندارد زیرا هر سازمانی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. شما می توانید هنگام بررسی شرکت های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات، به موارد زیر توجه کنید:
_ شما با حملات مکرر بدافزارها و اختلالات شبکه مقابله می کنید.
_ پروژه ها اغلب متوقف می شوند، به تأخیر می افتند یا به دلیل کمبود منابع و تخصص کافی متوقف می شوند.
_ ارتباطات درون کسب و کار نامرتب و بی نظم است. پیام ها معمولاً گم می شوند و برقراری تماس ها و جلسات، فرآیندی دشوار و دست و پا گیر است.
_ فرآیندهای آسان تری برای انجام وظایف خاص در تجارت وجود دارد، مانند ذخیره اسناد که میتواند در حوزه ارائه خدمات فناوری اطلاعات باشد.