مرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیک

خدمات پشتیبانی امنیت سرور

خدمات پشتیبانی امنیت سرور

در بحث خدمات پشتیبانی امنیت سرور  اولین و مهمترین چیزی که باید هر مدیر شبکه یا شرکت خدمات پشتیبانی شبکه در نظر داشته باشد حفظ داده ها و اطلاعات شبکه و سرورها می باشد . در دنیای امروزی اگر یک سازمان داده های خود را از دست بدهد به معنی فلج شدن کامل آن سازمان می باشد و عملاً قادر به انجام هیچ کاری نیست . از این رو لزوم داشتن برنامه و استراتژی جهت پشتیبانی شبکه در بکاپ و امنیت اطلاعات  سرور  امری بسیار مهم  در بخش پشتیبانی شبکه تلقی می شود 

خدمات پشتیبانی امنیت سرور به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند تا از اطلاعات سرورهای خود محافظت کنند. شبکه های امنیتی شرکت، راه نفوذ هکرها و بدافزارها را می بنند و از دسترسی آن ها به اطلاعات امنیتی و حیاتی سازمان جلوگیری می کنند. امنیت سیستم های کامپیوتری کمک می کند تا اطلاعات سازمان ها و شرکت ها ایمن بماند.

راهکارهای خدمات پشتیبانی امنیت سرور 

همه کاربران رایانه می دانند که آلوده شدن سرورها و کامپیوتر ها  به بدافزارهایی مانند انواع  ویروس های شبکه ، انواع کرمهای شبکه ، انواع باج افزارها ، از جمله مسائلی است که ممکن است اطلاعات کسب و کار را از بین ببرند و پیامدهای گاهاً جبران ناپذیری را برای سازمان و کاربران شبکه های به دنبال داشته باشد . برای بسیاری از شرکت این مشکل بوجود آمده است که همه فایلها بر اثر ورود یک Ransomware کد گذاری شده و باج افزار از آنها درخواست پول میکند تا کد باز شدن فایل ها را ارائه دهد . 

جالب اینکه اگر این شرکتها از ابتدا مبلغی را برای بحث پشتیبانی شبکه و امنیت سرور تخصیص می داند هزینه آن نسبت به پولی که باید به باج افزار پرداخت شود خیلی کمتر می شده است . این یک حالت خوش بینانه است اما شاید با پرداخت پول هم فایلهای کد گذاری شده باز نشوند و باج افزار اصلا به شما کدی ارائه ندهد .  

خدمات پشتیبانی شبکه و امنیت سرور به  سازمان ها کمک می کند تا از داده های مهم خود  محافظت کنند. راهکارهای  امنیتی شبکه مانند استفاده از انواع فایروال شبکه ، آنتی ویروس تحت شبکه ، راه نفوذ هکرها و بدافزارها را می بندند و از دسترسی آن ها به داده های مهم و حیاتی سازمان جلوگیری می کنند. خدمات پشتیبانی امنیت سرور  کمک می کند تا اطلاعات شرکت ها ایمن بماند.

خدمات پشتیبانی امنیت سرور  اصطلاحی است که بسیاری از فناوری های شبکه  ، دستگاه ها و فرایندهای خدمات پشتیبانی امنیت سرور   را در بر می گیرد. در ساده ترین تعریف از خدمات پشتیبانی امنیت سرور  ، مجموعه ای از قوانین ، پروتوکل ها  و تنظیمات است که برای حفاظت از یکپارچگی ، رازداری و دسترسی پذیری  شبکه ها و داده های سرور  با استفاده از فناوری های نرم افزار و سخت افزاری طراحی شده است. 

هر کسب و کاری ، صرف نظر از اندازه سازمانی  ، نوع صنعت و زیرساخت شبکه مربوط به خود به راه حل هایی از امنیت شبکه نیاز دارد تا بتواند شبکه و سرورهای خود را از محیط رو به رشد تهدیدات امنیت شبکه در بازار رقابتی امروز محافظت کند.

اهمیت خدمات پشتیبانی امنیت سرور 

در فضای کسب و کار امروزی  به علت گسترده شدن  شبکه هاي کامپیوتری و عدم رعایت مسائل امنیت شبکه ، خطر آلوده شدن سیستمها و سرورها به شدت افزایش پیدا کرده است . افرادی که در بحث تولید فایلهای مخرب و ویروسها فعالیت دارند رو بروز قوی تر شده و ما هر روزه شاهد آلودگی های جدید در دنیای فناوری اطلاعات می باشیم . وجود حفره های باز امنیتی و عدم آشنائی کاربران با ویروسهای جدید باعث شده تا  امنیت سیستم ها به شدت کاهش یافته و این امر موجب بروز مشکلات عدیده ای در عملکرد سیستم می گردد . 

امنیت شبکه و سرور چیست؟

اهمیت خدمات پشتیبانی امنیت سرور   و ایمن سازي شبکه هاي رایانه ای  از جمله مباحثی می باشد  که نمی توان آن را  وظیفه  یک فرد در شرکت شما  و یا یک  سازمان بیرونی  دانست . پرداختن به موضوع  امنیت اطلاعات شبکه و سرورها و همچنین امنیت اطلاعات سازمانی امری بین بخشی و فراگیر در سازمان ها می باشد و همه کاربران شبکه و مدیران سازمانها باید در آن دخیل باشند .

این موضوع در استاندارد ISO 27001 بخوبی در نظر گرفته شده است و همچنین یکی از بهترین راه ها برای ایجاد یک استراتژی امنیت شبکه و سرور در سازمان استفاده از قوانین و پروتوکلهای ISMS می باشد . 

ISMS چیست ؟ 

ISMS سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (Information Security Management System) یک چارچوب برای سیاست‌ها و پروتوکل هائی است که امنیت اطلاعات  و خطرات بروز مشکلات امنیتی  را به‌طور منظم در کل مجموعه  سازمان  مدیریت می‌کند. این کنترل‌ های امنیتی می‌توانند از استاندارد امنیت مشترک پیروی کنند یابه‌ صورت تخصصی‌ در صنعت  کسب و کار شما متمرکز شوند. 

وظیفه بخش فناوری اطلاعات در موضوع خدمات پشتیبانی امنیت سرور  و اجرای سیاستهای امنیتی بر پایه سیستمهای رایانه ای و شبکه می باشد اما این نکته شایان ذکر است که در بسیاری از سازمانها نیز که همه موارد امنیتی را رعایت کرده اند بیشترین ضربه های امنیتی مانند افشای اطلاعات کسب و کار از طریق کارمندان و کاربران داخلی سازمان انجام گرفته است . 

یکی از علت های این موضوع عدم داشتن برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات در حوضه پشتیبانی شبکه و امنیت سرور  می باشد . در حوضه پشتیبانی شبکه و امنیت سرور  ، پیشنهاد ما استفاده از پیمانکار بیرونی بوده تا بتوانید با گرفتن تضمین های لازم پشتیبانی شبکه و امنیت سرور  ، خود را با خیالی آسوده به یک شرکت متخصص در حوضه پشتیبانی شبکه و امنیت سرور  ، واگزار نمائید . 

ما در مرکز پشتیبانی انفورماتیک ایران با داشتن سالها تجربه و تیم های تخصصی خدمات پشتیبانی شبکه و امنیت سرور  را با بهترین کیفیت به همه کسب و کارها و سازمانهای کوچک و بزرگ ارائه میدهیم . 

در حوضه خدمات پشتیبانی امنیت سرور چه کارهائی انجام میشود : 

1- با انعقاد قرارداد خدمات پشتیبانی امنیت سرور  ،  از شبکه سازمان ، زیرساخت‌های شبکه و ترافیک شبکه در برابر حملات سایبری اینترنتی محافظت می‌شود. این کار با طراحی چرخه ایمن سازی استفاده از تجهیزات امنیتی و وضع قوانین و پروتکل های امنیتی متناسب با قوانین سازمان انجام میشود . شما میتوانید این موضوعات را در قالب قرارداد خدمات پشتیبانی امنیت سرور  در نظر بگیرید و یا خارج از قرارداد پشتیبانی شبکه و امنیت سرور یک قرارداد با موضوع قرارداد امنیت شبکه و سرور منعقد نمائید . 

2- با انعقاد قرارداد خدمات پشتیبانی امنیت سرور  ، از کلیه دارایی‌ها ی سخت افزاری و نرم افزاری و منابع موجود در فناوری اطلاعات که از راه شبکه و اینترنت  قابل دسترسی هستند، در برابر ورود غیر مجاز هکرها و ربات های خرابکار محافظت خواهد شد. در نظر داشته باشید برخی از فایل های مخرب ممکن است باعث خرابی های سخت افزاری نیز بشوند برای مثال ویروس های شبکه ای وجود دارند که با نفوذ به شبکه و سرورهای HP باعث افزایش بیش از حد سرعت گردش فن سرور HP میگردند و این افزایش بیش از حد گردش فن سرور HP باعث سوختن فنها میشود 

به دنبال سوختن فن سرور HP پردازنده های مرکزی به شدت داغ شده و باعث سوختن CPU و همچنین مادربورد سرور میگردد . لذا این موضوع میتواند هزینه های هنگفتی برای سازمان ایجاد کند که در برخی مواقع پیش آمده داده های سازمان نیز از بین رفته اند و باز گردانی آنها نیز انجام نشده است . 

3- در خدمات پشتیبانی شبکه و امنیت سرور  ، با بکارگیری یک راهکار امنیت شبکه این اطمینان را بدست می آورید  که تنها کاربران مجاز شبکه به منابع شبکه و سرور  دسترسی خواهند داشت. هر چند بسیاری از  مشکلاتی که در خصوص از بین رفتن یا سرقت اطلاعات پیش آمده است از طریق کارمندان داخلی سازمان بوده است . پس این نکته مهم است که اگر میخواهید امنیت سرور های خود را تامین کنید فقط بیرون شبکه را در نظر نداشته باشید و باید امنیت سرور ها از داخل شبکه را نیز در نظر داشته باشید . 

یکی از راههای ایجاد شبکه امن برای سرور ها ایجاد یک محیط DMZ برای سرورها می باشد که میتوانید همه سرورها را در این محیط قرارداده و برای ارتباط کاربران داخلی شبکه با سرور ها نیز سیاست های امنیتی اعمال نمائید 

4- در قرارداد ارائه خدمات پشتیبانی امنیت سرور  ،  از حذف شدن اطلاعات و کد گزاری داده ها  جلوگیری خواهد شد. یکی از بدترین مشکلاتی که برای هر مدیر شبکه یا مدیر فناوری اطلاعات پیش آید همین موضوع کد گذاری داده ها توسط باج افزار است . البته بهتربن راه داشتن راهکارهای بکاپ گیری از داده ها با استفاده از تجهیزات ذخیره سازی دیتا مانند ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ می باشد . 

اما با وجود پیشنهاد بکاپ گیری از اطلاعات باید راهکارهای امنیت شبکه و سرور را نیز برای پیشگیری از بروز اینگونه مشکلات در نظر داشته باشید و برای مجموعه خود سیاستهای امنیتی نیز داشته باشید . 

5- در این نوع خدمات ، پشتیبانی شبکه و امنیت سرور به شیوه‌ی متمرکز انجام خواهد گرفت. بدین معنی که همه مجموعه پشتیبانی شبکه و امنیت سرور و حفاظت از اطلاعات سرورها و سیستمها بر عهده یک شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه و امنیت سرور بوده و شمت نیاز ندارید تا با افراد مختلف در ارتباط باشید . این موضوع باعث ایجاد تمرکز بر بهبود عملکرد سرورها و مجموعه فناوری اطلاعات خواهد شد . 

خدمات مشاوره پشتیبانی شبکه و امنیت سرور   :

  • بررسی و شناخت تجهیزات امنیت شبکه‌ موجود در سازمان
  • بررسی و شناخت فرآیندهی انتقال اطلاعات در داخل و بیرون شبکه
  • ارائه راهکار و مشاوره در طراحی زیرساختهای امنیت شبکه و اینترنت
  • بررسی سیاستهای امنیتی سازمان و تعریف مجدد سیاستها ی امنیتی مرتبط با سرویس‌های شبکه‌
  • بررسی تنظیمات تجهیزات IP/IDSجهت تشخیص و جلوگیری از حملات به شبکه
 
  • مشاوره جهت راه‌اندازی مرکز جمع‌آوری یکپارچه رخدادها و وقایع امنیتی
  • مشاوره و ارائه راهکار جهت ایجاد بستری امن برای کاربران در دسترسی به
  • مشاوره و ارائه راهکار جهت زیرساخت شبکه  ایمن با هدف  جلوگیری از دسترسی ها  غیرمجاز به منابع شبکه‌ و سروها
  • مشاوره و ارائه پیشنهاد فنی  در انتخاب تجهیزات امنیتی مانند  Firewall ، SOHPOS UTM  و IPS
پشتیبانی شبکه و امنیت سرور
پشتیبانی شبکه و امنیت سرور

 خدمات پیاده سازی و اجرای امنیت شبکه :

  • نصب و راه اندازی تجهیزات امنیت شبکه شامل فایروال IPS و IDS
  • نصب و کانفیگ و بهینه سازی  تجهیزات امنیت شبکه مانند   UTM-  IPS و IDS
  • نصب و اجرای روشهای دسترسی کاربران به منابع شبکه  از راه مانند  client-Based VPN یا   SSL VPN
  • طراحی و اجرای زیر ساخت ایمن ارتباطات  مبتنی بر روشهای  مبتنی بر  پروتکل IPsec
 
  • انجام خدمات تست نفوذ جهت بررسی میزان استحکام سازی تجهیزات امنیتی نصب شده در شبکه
  • طراحی و اجرای چک لیستهای امنیتی با هدف افزایش بهره وری  تجهیزات امنیت شبکه
  • نصب و راه‌اندازی راه‌کارهای مانیتورینگ شبکه و آنالیز ترافیک شبکه
  • نصب و راه اندازی آنتی ویروس تحت شبکه End Point Protection
  • ارائه راهکار جهت پیشگیری از ورود باج افزار به شبکه

راهکارهای بکاپ گیری از اطلاعات

 

در فضای پر رقابت کسب و کار امروزی پر اهمیت ترین بخش هر سازمان نه  پرسنل و ماشین آلات می باشند بلکه داده ها و اطلاعات آن سازمان هستند . شما به عنوان مدیر یک شرکت در صورتی که یک دستگاه رایانه خراب شود در نهایت این امکان وجود دارد که دستگاه دیگری خریده و جایگزین آن کنید و یا اگر موتور یکی از ماشین آلات بسوزد براحتی میتوانید آنرا تعویض کنید . اما سوال اینجاست اگر فایلها و اطلاعات حسابداری و مالی شرکت شما از بین رود آیا امکان جایگزینی آنها وجود دارد ؟ من هم با شما موافقم که فکر کردن به این موضوع نیز امری وحشتناک است .

موضوع بکاپ گیری اطلاعات و ارائه راهکار پشتیبانی گیری از سرورها و داده های شبکه یکی از کارهائی است که ما در مرکز پشتیبانی انفورماتیک ایران همواره با آن درگیر بوده و تجربیات بسیار خوبی نیز بدست آورده ایم . همه مشتریانی که با ما قرارداد پشتیبانی شبکه دارند و یا دارای قرارداد پشتیبانی سرور می باشند تا کنون هیچ مشکلی در زمینه از بین رفتن اطلاعات نداشته و علیرغم تهدیدهای مختلفی که در شبکه های داخلی و اینترنت وجود دارد هیچ مشکلی برای از بین رفتن اطلاعات آنها بوجود نیامده است .

 ما برای راه اندازی یک سیستم بکاپ گیری به نرم افزار بکاپ گیری و  دستگاههای ذخیره ساز اطلاعات نیاز داریم و باید برای همه اینها هزینه پرداخت کنیم . پس لزوم تهیه یک سناریو و طرح راهکار پشتیبان گیری از اطلاعات بسیار اهمیت دارد .

فرآیند بکاپ گیری علاوه بر اینکه امری بسیار مهم و ضروری در همه شبکه های می باشد ، کاری پیچیده و پر ریسک نیز می باشد . چرا که بارها این اتفاق افتاده یک مدیر شبکه با نصب یک نرم افزار بکاپ مطمئن بوده که از همه فایلهای شبکه بکاپ گرفته اما متاسفانه در موقعی که فایلهای اصلی خراب شده و نیاز به بازگردانی اطلاعات بوده مشخص گردیده فرآیند بکاپ گیری اشتباه بوده و هیچ فایل پشتیبانی نیز وجود ندارد .

راهکار بکاپ گیری اطلاعات ارائه شده توسط تیم فنی مرکز پشتیبانی انفورماتیک ایران ، تلفیقی از نرم افزارهای مختلف بکاپ گیری و سخت افزارهای ذخیره سازی اطلاعات تحت شبکه مانند ذخیره ساز QNAP  می باشد . ایجاد یک سیستم پشتیبان گیری از داده ها در شبکه مبتنی بر پروتوکل های امنیتی می باشد و باید قبل از اجرای راهکار بکاپ استانداردهای امنیت اطلاعات را نیز رعایت کرده باشد .

 اگر سازمان شما دارای قرارداد پشتیبانی شبکه و امنیت سرور با مرکز پشتیبانی انفورماتیک داشته باشد همکاران ما همه این کارها را برای شما بصورت کاملا تخصصی و متناسب با نیاز شما انجام خواهند داد . 

البته در صورتی که با ما قرارداد پشتیبانی شبکه و امنیت سرور نیز نداشته باشید میتوانیم بصورت مجزا و بر اساس نیاز سازمانی شما این خدمات را بصورت موردی ارائه دهیم . 

این خدمات عبارتند از :

  • طراحی و نصب سیستم بکاپ گیری از سرورها
  • نصب و راه اندازی تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات و اتصال به سیستم بکاپ
  • نصب و راه اندازی نرم افزارهای تخصصی بکاپ گیری سرور
  • پشتیبانی شبانه روزی از سیستم بکاپ و ارائه گزارش دوره از فرآیند بکاپ گیری سرورها
  • بازیابی اطلاعات سرور در کمترین زمان ممکن
  • راهکار بکاپ با هدف پیشگیری از فعالیت بد افزارها و باجگیرها در شبکه
 
  • نصب و راه اندازی سیستم بکاپ Cloud در بیرون از شبکه
  • راه اندازی سیستم بکاپ در بستر اینترنت
  • راه اندازی سیستم بکاپ ماهواره ای
  • نصب و راه اندازی سیستم بکاپ برای انواع سیستم عامل سرور ویندوز و لینوکس
  • ارائه لایسنس اورجینال نرم افزارهای تهیه نسخه پشتیبان از سرور
  • خدمات پشتیبانی و نگهداری از سیستمهای بکاپ گیری
سخن آخر اینکه اگر شما مدیر کسب و کار یا مدیر فناوری اطلاعات یک سازمان هستید این نکته را همواره در نظر داشته باشید که مهمترین دارائی سازمان های امروزی ساختمان و ماشین آلات نیستند بلکه فایل ها و داده های آن سازمان هستند . چرا که این داده های در واقع فرمول های اصلی کسب و کار شما می باشند و برای مجموعه شما ارزش افزوده ایجاد میکنند . دقت کنید که اگر سرور های شبکه شما حتی خراب شده و قابل تعمیر نباشند باز میتوانید یک سرور دیگر از بازار خرید کنید اما اگر دیتای سازمان شما از بین برود به هیچ وجه قابل جایگزی نمیست و شما نمیتوانید آنها را از بازار تهیه کنید . 
پیشنهاد ما این است تا با انعقاد قرارداد پشتیبانی شبکه و امنیت سرور این بخش را به یک شرکت متخصص در حوضه پشتیبانی شبکه واگذار کنید چرا که موضوع بسیار تخصصی می باشد و یا کارشناس فنی پشتیبانی شبکه و امنیت سرور برای مجموعه خود استخدام نمائید ضمن اینکه از وجود مشاور فناوری اطلاعات در کنار خود نیز بهره مند شوید . 
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است