مرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیک

هوشمندی کسب و کار

مشاوره اجرای سیستم های هوشمندی کسب و کار Business Intelligence

شما به عنوان یک شخصیت صاحب کسب و کار، اگر به دنبال راهی برای بهینه سازی عملکرد و درک هر آنچه در کسب و کارتان در حال رخ دادن است، هستید و همچنین خواستار پیش بینی تغییرات پیش روی کسب و کار خود هستید، باید هوشمندی کسب و کار را پیاده سازی کنید. نتایج و تجارب نشان می دهد، شرکت ‌هایی که در جایگاه برتر در حوزه کسب و کار خود هستند و بر تصمیم‌ گیری های مبتنی بر داده ‌ها تکیه می‌ کنند، به طور متوسط 5% موفق تر و 6% سودآورتر از رقبای خود هستند.

 امروزه بسیاری از شرکت های مدرن هزاران داده از جمله داده های مربوط به هزینه ها، آمار فرآیندها و مشتریان خود را جمع آوری می کنند، اما با این حال، بسیاری از آنها یا پتانسیل کامل داده ها را درک نمی کنند یا اصلاً از آن استفاده ای نمی کنند. ما در مرکز پشتیبانی انفورماتیک با داشتن تیم متخصص هوشمندی کسب و کار مشاوره لازم جهت تحلیل وضعیت داده های سازمان شما تدوین سند هوش تجاری و همچنین پیاده سازی سیستم هوش تجاری ، را ارائه خواهیم داد .
لازم به ذکر است مرحله اجرایی پروژه هوشمندی کسب و کار به صورت تیمی انجام می شود و کارشناس فناوری اطلاعات به تنهایی قادر به انجام آن نیست. در تیم مشاوره ما نیز افرادی با تخصص حسابداری و امور مالی ، امور تبلیغات و بازایابی ، مدیریت منابع انسانی و متخصصین MBA وجود دارند تا خواسته های مدیران کسب و کار به بهترین نحو انجام شود.

هوشمندی کسب و کار

هوش تجاری (BI) یا هوشمندی کسب و کار به مجموعه ای از استراتژی ها، نرم افزارها و فناوری ها به منظور تجزیه و تحلیل داده های تجاری اشاره دارد. اجرای موفقیت آمیز BI به شما امکان می دهد داده های تجاری موجود را به راهکارهای عملی برای تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی در کسب و کار خود تبدیل کنید. 

اگرچه مواردی وجود دارد که می توان از داده های بدون ساختار مانند عکس ، فیلم ، نظرات بازدید کنندگان در شبکه های اجتماعی و صداهای پیامگیر شکایات مشتریان استفاده کرد تا زمینه را برای تصمیم گیری های آگاهانه و مؤثر ایجاد کرد، اما به طور معمول، هوشمندی کسب و کار  به مقادیر زیادی از داده های ساخت یافته متکی است.

پس هدف اصلی کارشناسان مرکز پشتیبانی انفورماتیک از هوشمندی کسب و کار استفاده از همه داده های موجود در درون سازمان شما و حتی بیرون از آن تا بتوانیم روابط پنهان بین داده ها را کشف کنیم و دانش لازم برای تصمیم گیران مدیران را برای آنها فراهم نمائیم . سیستمهای هوشمندی کسب و کار در کسب و کار امروزی یک نیاز است و یک موضوع لوکس محسوب نمیشود. اگر دوست دارید از رقیبان خود در بازار عقب نمانید یکی از راه ها استفاده از سیستمهای هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار می باشد . 

هوشمندی کسب و کار

جهت مشاوره قرارداد با ما تماس بگیرید

هوشمندی کسب و کار

10 گام برای پیاده سازی هوشمندی کسب و کار

پیاده سازی یک عملیات هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار خوب برنامه ریزی شده می تواند به ابزار بسیار سودمندی برای مدیران سطح C و زیرمجموعه های آنها جهت درک فرآیندها و نتایج آنها تبدیل شود. همچنین می تواند به شما در درک بیشتر مشتریان کمک کند. ما بیشتر بر روی برون سپاری پیاده سازی هوشمندی کسب و کار تمرکز می کنیم، با این حال، اگر بخواهید یک تیم داخلی را نیز استخدام کنید، این مراحل قابل اجرا هستند.

1-یک استراتژی هوشمندی کسب و کار ایجاد کنید

استراتژی هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار طرحی است که به هر شرکتی امکان می دهد عملکرد خود را ارزیابی، کاستی ها را آشکار و مزیت های رقابتی را بهبود بخشد و همچنین از داده کاوی و تجزیه و تحلیل ها برای تصمیم گیری موفق استفاده کند. هر پیاده سازی بدون درک روشن از عناصر کلیدی غیرممکن است سوالات اساسی از قبیل:

 

_ هدف شما چیست؟

_ چی چیزی دارید؟

_ به چه چیزی نیاز دارید؟

 

·عوامل حیاتی موفقیت برای پیاده سازی هوشمندی کسب و کار : هدف، منبع، طرح

 
  • هدف شما چیست؟

– امیدوارید با پیاده سازی هوش تجاری به چه چیزی برسید؟

– نتیجه نهایی که دوست دارید به دست آورید چیست؟

– آیا می خواهید در عملکرد کارآمدتر باشید یا در نیروی کار خود ؟

_ آیا می خواهید فروش را افزایش دهید یا رضایت مشتری را؟

یکی از وظایف اصلی عملیات های هوش تجاری جمع آوری داده ها از بخش های مختلف کسب و کار و تجزیه و تحلیل آن است.

 

  • چه چیزی دارید؟

– چه نوع داده هایی در دست دارید؟

– چه داده هایی را می توانید برای گزارش جمع آوری کنید یا باید تجزیه و تحلیل کنید؟

– برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به چه سیستم هایی نیاز دارید؟

– کدام بخش از داده ها به سیستم شما کمک می کنند؟

اولویت های خود را درک کنید و یک برنامه بلند مدت برای کسب و کار خود ایجاد کنید، تنها در این صورت است که سیستم های هوش تجاری می توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند.

 

  • چه چیزی نیاز دارید؟

– آیا چیزی می خواهید که تمام داده های شما را یکپارچه کند و برایتان نمودارها و گزارش ها را تولید کند؟

– آیا سیستم مبتنی بر فضای ابری، SaaS می خواهید یا بسته نرم افزاری را که خودتان نصب و اجرا می کنید ترجیح می دهید؟

– آیا می خواهید چیزی برای ادغام با سیستم های موجود شما ایجاد شود یا مایلید تکنولوژی جدیدی را جایگزین چیزی کنید که قبلا داشته اید؟

درک آنچه که باید در عملیات هوش تجاری انجام شود به شما کمک می کند تا انتظارات روشن و واقع بینانه ای داشته باشید و بر آنچه واقعاً مهم است، تمرکز کنید.

هنگامی که بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید، می توانید روی استراتژی یا نقشه راه خود کار کنید. بسته به سطح سابقه شرکت، تجربه قبلی در پذیرش BI یا عدم وجود آن، و اندازه شرکت، نتایج نهایی ممکن است متفاوت باشد.

 

·پیاده سازی هوشمندی کسب و کار : مراحل تبدیل شدن به یک شرکت بالغ داده

  • تکامل یک شرکت داده محور

01 مقاوم در برابر داده ها: سازمان ابتدا در برابر داده محور شدن مقاومت می کند.

02 داده-کنجکاو: سازمان در برابر داده ها کنجکاو می شود.

03 هدایت داده: سازمان شروع به استفاده از داده ها در برخی فرآیندها می کند. * مرحله تجزیه و تحلیل

04 اطلاعات هوشمند: سازمان از داده ها در بیشتر فرآیندها استفاده می کند. * مرحله بینش

05 داده-محور: سازمان در نهایت تبدیل به داده-محور می شود. * مرحله استراتژیک

اگر نمی دانید برای اجرای عملیات هوش تجاری سازمان خود از کجا شروع کنید و میخواهید که این کار را برون سپاری کنید، حتما درباره شناختن نیازها و تمایلات کسب و کار خود با شرکت پیاده ساز هوشمندی تجارت خود صحبت کنید. آنها به شما کمک می کنند تا نیازهای خود و راه حل بالقوه ای را که با نیازهای شما مطابقت دارد، شناسایی کنید و همچنین برای اجرای آنها برنامه ریزی کنید.

 

2-شاخص های کلیدی هوشمندی کسب و کار را تنظیم کنید

شاخص های کلیدی عملکرد شما در پیاده سازی هوشمندی کسب و کار باید قابل اندازه گیری باشد و همچنین با اهداف شما مطابقت داشته باشد. از طرفی این شاخص ها باید برای دستیابی به اهداف تجاری شما حیاتی باشد. هنگامی که اطلاعات کافی را جمع آوری کردید، مهم است که KPI هایی را که قرار است در مقیاس کل شرکت ردیابی کنید و همچنین KPI هایی که باید در زیرمجموعه ها شناسایی شود، تعریف کنید.

 

نمونه ای از KPI ها در پیاده سازی هوشمندی کسب و کار :

1-معیارهای مالی:

  • نسبت نقدینگی
  • درآمد خالص در مقابل کارکرد خالص

2-معیارهای بازاریابی:

  • نرخ تبدیل
  • هزینه جذب مشتری (CAC)

3-معیارهای مدیریت پروژه:

  • بهره وری
  • بازگشت سرمایه (ROI)

4-معیارهای خدمات مشتری:

  • امتیاز خالص ترویج کنندگان (NPS)
  • امتیاز تلاش مشتری (CES)

5-معیارهای منابع انسانی:

  • هزینه هر استخدام
  • درآمد خالص به ازای هر کارمند

6-معیارهای خرده فروشی:

  • فروش به ازای هر فوت مربع
  • نرخ فروش از شرکت به شبکه فروش

3-تعیین ذینفعان و آموزش کارکنان در هوشمندی کسب و کار

یکی از اولین چالش های پیاده سازی هوشمندی کسب و کار ، تمایل انسان به مقاومت در برابر تغییر است. مؤثرترین راه برای به حداقل رساندن مقاومت، آموزش پرسنل است. اگر شرکت شما تجربه قبلی با هوشمندی کسب و کار ندارید، باید توضیح دهید که چگونه هر بخش می تواند از پیاده سازی BI بهره مند شود. شما همچنین باید سهامداران کلیدی را در هر بخش مشخص کنید. آنها به شما کمک می کنند نقاط ضعف و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را در سراسر شرکت جمع آوری و اولویت بندی کنید.

4-یک تیم قوی هوشمندی کسب و کار بسازید یا برون سپاری کنید

هوشمندی کسب و کار ،  یک سازمان جامع است و هر یک از اعضای تیم نقشی حیاتی در قدرت، عظمت و زیبایی آن ایفا می کند. یک تیم BI که چشم ‌انداز روشنی دارد و در تمام وظایف خود بر روی آن چشم‌ انداز متمرکز می‌ ماند، با هم افزایی، اشتیاق و خلاقیتی کار می‌کند که هرگز نمی‌توان آن را در یک گروه پراکنده از افراد، صرف نظر از استعدادشان پرورش داد.

اما در فرآیند برون سپاری، پیاده سازی هوش تجاری چگونه اجرایی می شود؟ ما در مرکز پشتیبانی انفورماتیک در مورد آنچه که یک توسعه دهنده هوشمندسازی کسب و کار باید بداند و اینکه چگونه یک تیم BI می تواند به او کمک کند تخصص کامل داریم. چنانچه پیاده سازی هوشندی کسب و کار خود را برون سپاری می کنید، ارائه دهنده خدمات ما، ساختار تیمی را ارائه می دهد که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. اما با این حال، اگر تصمیم به ایجاد یک تیم داخلی دارید، در اینجا نمونه ‌ای از ساختار تیمی آورده شده است.

 

ساختار تیم BI: توسعه دهنده هوش تجاری، معمار، سرپرست، تحلیلگر، کارشناس تحلیل داده و…

نقش

مسئولیت های عمده

برنامه نویس اصلی برنامه هوشمندی کسب و کار

طراحی و نظارت بر توسعه برنامه دسترسی و تجزیه و تحلیل (گزارش ها، پرسش ها)

معمار زیرساخت هوشمندی کسب و کار

ایجاد و حفظ زیرساخت های فنی Bl در برخی سازمان ها، نظارت بر زیرساخت های غیرفنی نیز معمولاً به معمار استراتژیک در تیم توسعه دهنده گزارش می شود

نماینده تجاری هوشمندی کسب و کار

شرکت در جلسات مدل ‌سازی، ارائه تعاریف داده‌ ها، نوشتن موارد آزمایشی، تصمیم ‌گیری تجاری، حل و فصل اختلافات بین واحدهای تجاری و بهبود کیفیت داده‌ ها، تحت کنترل واحد تجاری که توسط این نقش ارائه می ‌شود.

سرپرست داده ها در هوشمندی کسب و کار

انجام تجزیه و تحلیل داده های بین سازمانی، ایجاد مدل های داده منطقی پروژه خاص و ادغام مدل های داده های منطقی در یک مدل داده سازمانی

کارشناس تحلیل داده در هوشمندی کسب و کار

انتخاب و اجرای ابزار داده کاوی که باید سابقه آماری داشته باشد.

تحلیلگر کیفیت داده ها در هوشمندی کسب و کار

ارزیابی کیفیت داده، منبع و تهیه مشخصات پاکسازی داده برای فرآیند ETL

مدیر پایگاه داده در هوشمندی کسب و کار

طراحی، بارگذاری، نظارت و تنظیم پایگاه های داده هدف هوش تجاری

مسئول توسعه  ETL

طراحی و نظارت بر فرآیند ETL

مدیر متا دیتا در هوشمندی کسب و کار

ساخت یا صدور مجوز (خرید)، تقویت، بارگیری و نگهداری مخزن متا داده

مدیر پروژه  هوشمندی کسب و کار

تعریف، برنامه ریزی، هماهنگی، کنترل و بررسی کلیه فعالیت های پروژه. پیگیری و گزارش پیشرفت؛ حل مسائل فنی و تجاری، مربیگری تیم، مذاکره با فروشندگان، نماینده کسب و کار و حامی تجاری، مسئولیت کلی پروژه را دارد.

کارشناس اجرای امر هوشمندی کسب و کار

ارائه دانش تجاری در مورد داده ها، فرآیندها و الزامات

بسته فنی پشتیبان هوشمندی کسب و کار شما می تواند شامل موارد بسیاری باشد و کاملا به نرم افزار انتخابی و نیازهای تجاری شما بستگی دارد. برخی از رایج ترین فناوری های مورد استفاده عبارتند از MS SQL، Oracle، MySQL Hbase، BigSQL Data Lakes، AWS Redshift، Apache Spark & Hadoop، SSIS، SSAS، Pentaho، Tableau، QlikView، Power BI و … می باشد.

هوشمندی کسب و کار

5-بهترین نرم افزار را برای نیازهای خود در هوشمندی کسب و کار بیابید

انتخاب ابزار بسته اجرایی عملیات هوش تجاری، متناسب با نیاز و بودجه شما کاملا متفاوت خواهد بود. با این حال، درک و ارزیابی این عوامل در هنگام انتخاب یک راهکار نرم افزاری بسیار مهم است:

_ آیا به داده ها و دید مناسبی از اطلاعات مربوطه دسترسی دارید؟

_ آیا این سیستم، یکپارچه سازی با سیستم ها یا API های موجود را برای اتصال به سیستم های شما ارائه می دهد؟

_ چگونه می توانید با داده ها در یک رابط بصری نرم افزاری تعامل داشته باشید؟

_ آیا می توانید با دیگران در تجزیه و تحلیل داده ها همکاری کنید و تجزیه و تحلیل های بصری را به اشتراک بگذارید؟

_ آیا می ‌توانید به تنهایی در داده ‌ها عمیق‌ شوید و یافته های جدیدی را کشف کنید؟

چگونه با چالش های نرم افزاری در پیاده سازی هوش تجاری روبرو شویم؟

_ هر چقدر هم که وسوسه انگیز به نظر برسد، رضایت دادن به مجموعه هوش تجاری همه کاره ممکن است بهترین ایده نباشد. مگر اینکه 100% مطمئن باشید، ممکن است لازم باشد برای هر کار یا بخشی از BI نرم افزار جایگزین استفاده کنید.

_ در صورت امکان، ابتدا از مجوزها و ابزارهای موجود در سازمان استفاده کنید. خرید مجوز اضافی ممکن است ارزان تر از کار با یک ارائه دهنده نرم افزار کاملاً متفاوت باشد.

_ یا در مورد مجوز ارزیابی بلندمدت بحث کنید یا چندین مؤلفه هوش تجاری ارزان ‌تر از ارائه‌ دهندگان مختلف را در نظر بگیرید.

_ بپذیرید که گروه ‌ها یا بخش ‌های کاربری مختلف ممکن است به ابزارهای متفاوتی نیاز داشته باشند.

_ به خاطر داشته باشید که هر راه حلی باید با الزامات غیر کاربردی مانند در دسترس بودن، امنیت و عملکرد مطابقت داشته باشد.

6-فضای ذخیره سازی داده، محیط و پلتفرم خود را انتخاب کنید

اگر زیرساخت را ندارید، ایده خوبی است که با انتخاب گزینه ذخیره سازی داده خود شروع کنید. به طور معمول، انبار داده، گزینه مناسب تری برای پیاده سازی هوش تجاری است، زیرا تجزیه و تحلیل داده های رابطه ای را که از سیستم های پردازش تراکنش آنلاین (OLTP) و برنامه های تجاری (به عنوان مثال، سیستم های ERP، CRM و HRM) به دست می آید، ارائه می دهد. با این حال، بسیاری از شرکت ها از هر دو نوع ذخیره سازی داده استفاده می کنند و به حداکثر پتانسیل سیستم های BI خود می رسند.

پیاده سازی BI: نوع مناسب ذخیره سازی داده را انتخاب کنید

دریاچه داده

مولفه ها

پایگاه داده تحلیلی

داده های ساختار یافته / نیمه ساختار یافته / بدون ساختار / باینری از منابع مختلف

نوع داده

ساختار یافته و پردازش شده است

در حال خواندن، پس از پردازش

در حال پردازش

در حال نوشتن، پیش پردازش

ذخیره سازی کلان داده مقرون به صرفه

هدف

تجزیه و تحلیل برای تصمیمات تجاری

دانشمندان و مهندسان داده

کاربران

تحلیلگران کسب و کار

ذخیره سازی داده ها و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ همچون یادگیری عمیق و تجزیه و تحلیل بی وقفه

وظایف

به طور نمونه استعلام داده های فقط خواندنی برای جمع آوری و خلاصه کردن داده ها

·دریاچه داده در مقابل انبار داده: بهترین انتخاب شما چیست؟

پس از انتخاب نرم افزاری که با نیازهای کسب و کار شما مطابقت دارد و با زیرساخت های موجود به خوبی کار می کند، زمان آن رسیده است که محیط مناسب و پلت فرم اجرای هوش تجاری را پیدا کنید. شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا یک محیط داخلی، مبتنی بر فضای ابری می خواهید یا یک فضای ترکیبی.

·محیط مناسب را برای پیاده سازی هوشمندی کسب و کار انتخاب کنید

در فرض:

  • استقرار پلت فرم هوشمندی کسب و کار در سرور های فیزیکی داخلی
  • نگهداری داده ها به صورت داخلی
  • کنترل کامل بر روی پلت فرم
  • سازمان هایی با داده های حساس بسیار
  • شروع فقط با یک سرور

فضای ابری:

  • پلت فرم هوشمندی کسب و کار  روی یک فضای ابری عمومی یا خصوصی مستقر شده است.
  • خدمات مدیریت شده
  • تمرکز تلاش و منابع بر روی ابتکارات استراتژیک
  • هوشمندی کسب و کار با یک بخش کوچک و شلوغ IT شروع می شود.
  • هوشمندی کسب و کار اداری

ترکیبی:

  • برخی از اجزای پلتفرم هوشمندی کسب و کار به صورت داخلی و برخی در فضای ابری مستقر شده اند.
  • برای بهینه سازی هزینه، ذخیره سازی و سطح کنترل استفاده می شود.
  • شرکت های بزرگ به دنبال یافتن تعادل بین هزینه ذخیره سازی و کنترل هستند.

·انتخاب پلتفرم هوشمندی کسب و کار

با توجه به آنچه گفته شد، برای مثال اگر یک محیط فضای ابری را انتخاب می کنید، باید پلتفرمی را انتخاب کنید که میزبان هوشمندی کسب و کار  شما باشد. به خاطر داشته باشید که انتخاب محیط و پلتفرم روی معماری اپلیکیشن شما تاثیر می گذارد، بنابراین بهتر است یک معمار در طول بحث حضور داشته باشد.

پلتفرم ‌های برتر laaS که توسط ارائه دهندگان خدمات Bl ترجیح داده می‌شوند:

_ خدمات وب آمازون 60٪

_ ماکروسافت آژور 43%

_ پلتفرم ابری گوگل 40%

_ Bluemix شرکت IBM 12%

چرا انتخاب فضای ذخیره سازی داده، محیط و پلتفرم در پیاده سازی هوش تجاری آنقدر اهمیت دارد؟ اجازه دهید ذخیره سازی داده ها را در یک مثال در نظر بگیریم. دریاچه داده از روش ELT (تبدیل بار استخراج) استفاده می کند – داده ها پس از بارگیری در دریاچه داده، پردازش می شوند. انبار داده از روش ETL (Extract Transform Load) استفاده می کند – داده ها تبدیل می شوند و سپس در ذخیره سازها بارگذاری می شوند. بنابراین این انتخاب مشخص می کند که چه زمانی داده ها پردازش شوند و چه نوع داده هایی را می توان تجزیه و تحلیل کرد.

7-فرآیند آماده سازی داده های خود را دقیق کنید

کیفیت پایین داده ها سالانه حدود 3.1 تریلیون دلار برای اقتصاد هزینه دارد. به طور معمول، آماده سازی داده ها تا 80 درصد از زمان توسعه هوش تجاری را می گیرد. اغلب، سازمان‌ های بزرگ با حجم زیادی از داده‌ های بی ‌فایده که به «سیلوی داده» معروف است، دست و پنجه نرم می ‌کنند. این مسئله زمانی اتفاق می ‌افتد که تیم ‌ها یا بخش‌ ها از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌ کنند، رویکردهای کاملاً متفاوتی دارند و داده ‌ها را برای خود نگه می ‌دارند.   

· ویژگی های کیفیت داده ها

_ کامل بودن: آیا مقدارها گم شده اند؟

_ اعتبار: آیا داده ها با قوانین مطابقت دارند؟

_ منحصر به فرد بودن: آیا داده های تکراری وجود دارد؟

_ سازگاری: آیا داده ها در محل های ذخیره داداه مختلف با یکدیگر سازگار هستند؟

_ زمان دقیق: آیا داده ها اطلاعات را از نقطه زمانی مورد نظر نشان می دهند؟

_ دقت: معیاری که داده ها واقعیت را نشان می دهند.

هر پیاده سازی موفق هوش تجاری به شدت به داده های با کیفیت بالا متکی است. بر اساس این مطالعه، بیش از 63 درصد از پاسخ دهندگان می گویند که آماده سازی داده ها برای پیاده سازی هوشمندی کسب و کار یا “بسیار مهم” است.

8-راه حل های پیشرفته تری را در نظر بگیرید

بر اساس آمار موجود تا سال 2019، میزان 91.6 درصد از شرکت های جهانی در حال افزایش تمایل خود بر سرمایه گذاری در کلان داده و هوش مصنوعی بوده اند. چنانچه به‌ شدت به هوش تجاری متکی هستید، در صورتی که فناوری‌ های پیشرفته‌ تری مانند یادگیری ماشین را به کار ببرید، پیاده ‌سازی آن ممکن است سودمندتر باشد. همچنین این مسئله می تواند به شما کمک کند در:

_ ایجاد خطوط لوله داده بهینه

_ دستیابی به تجزیه و تحلیل داده ها به طور بی وقفه

_ انجام پیش بینی های واقعی

_ و تجزیه و تحلیل مجموعه های بزرگتری از داده ها

9-PoC یا یک پروژه آزمایشی را اجرا کنید

هنگامی که تمام فرآیندها را آماده کردید، زمان اجرای آزمایشی هوش تجاری فرا رسیده است. در حالی که ممکن است آزمایش سیستم در مقیاس شرکت ایده خوبی به نظر برسد، بهتر است یک پروژه آزمایشی در یک گروه کوچکتر داشته باشید.

10-تغییرات را برای برآوردن KPI ها اجرا کنید

حال ما به مراحل 1 و 2 بر می گردیم. نتایج خود را بررسی کنید و ببینید آیا انتظارات اولیه را برآورده کرده اید یا خیر. اگر نه، ببینید برای دستیابی به KPI های اولیه چه کاری می توان انجام داد. هنگامی که تغییرات را اجرا کردید، یک پایلوت دیگر را اجرا کنید تا متوجه شوید که بین این دو اجرای پایلوت چقدر پوشش داده اید و این اتفاق چگونه صحنه را تغییر می دهد. این یک فرآیند مستمر است و در هر اجرا، نیاز به بهینه سازی دارد تا زمانی که همه طرف های درگیر از نتیجه راضی باشند. هنگامی که به آن نقطه از رضایت رسیدید، می توانید با خیال راحت ارتقا یابید.

نکاتی برای پیاده سازی سیستم های هوش تجاری

·اولویت بندی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که نیازهای خود را برای سیستم جدید هوش تجاری اولویت بندی کنید.

·تمیز نگه داشتن داده ها

سیستم BI شما فقط به اندازه داده هایی است که در آن وارد شده است. بسیاری از شرکت ها با “پاک” نگه داشتن داده ها به عنوان ورودی به سیستم مشکل دارند. برای کمک به تمیز و دقیق نگه داشتن داده های BI خود، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

_ افراد خاصی را به وظایف ورود داده اختصاص دهید.

_ برای شناسایی خطاها، بررسی های کیفیت تصادفی انجام دهید.

_ فقط به افراد تعیین شده اجازه دهید اطلاعات موجود در سیستم را تغییر دهند.

_ اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده به طور منظم به روز می شود – اجازه ندهید زمان زیادی از به روز رسانی ها سپری شود.

·بیشترین بهره را از سیستم BI خود ببرید

راه اندازی صحیح سیستم و وارد کردن اطلاعات دقیق بسیار مهم است. اما شما می خواهید از روز اول از سیستم هوش تجاری خود بیشترین بهره را ببرید. اینجاست که این نکات و ترفندها به کار می آیند. با استفاده از این نکات در سیستم جدید خود، فوراً می توانید مزایای سیستم BI خود را مشاهده کنید.

_ BI را با ابزارهای موجود خود و مفید خود راه اندازی کنید.

_ ابزارهای BI، ERP، CRM و دیگر ابزارها را ادغام کنید تا از سیستم های یکپارچه حداکثر بهره را ببرید.

_ با ارئه دهندگان خدمات هوشمند سازی کسب و کار در مورد ارتقاء و به روز رسانی سیستم فعلی خود صحبت کنید و مطمئن شوید که سیستم خود را پس از اجرای آن به روز می کنید.

_ همه افراد در سازمان را برای استفاده از سیستم آموزش دهید، اما زمان بیشتر را صرف آموزش گروه های خاصی کنید که این آموزش برای موفقیت شغلی آنها حیاتی است.

انواع ابزارها در پیاده سازی هوش تجاری

هوش تجاری مجموعه گسترده ای از برنامه های کاربردی تجزیه و تحلیل داده ها را ترکیب می کند. بسته به نیاز شما، داده ‌های موجود، بسته های فناوری و نوع کار در دست، رایج‌ ترین موارد ارائه شده در پیاده ‌سازی هوشمندی کسب و کار هستند:

  • تجزیه و تحلیل Ad hoc به شما کمک می کند به یک سوال تجاری واحد پاسخ دهید. با تمرکز روی یک موضوع خاص، این ابزار می‌تواند گزارشی تولید کند که قبلاً وجود نداشته است یا در گزارشی کند وکاوی عمیق ‌تر کند تا جزئیات بیشتری در مورد یک فرآیند تجاری خاص یا بخشی از عملیات به دست آورد.
 
  • پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP) به کاربران اجازه می دهد تا داده های خاصی را استخراج و استعلام کنند تا آن ها را از دیدگاه های مختلف، تجزیه و تحلیل کنند. معمولاً برای تجزیه و تحلیل روندها، گزارشگری مالی، پیش بینی فروش یا سایر اهداف برنامه ریزی استفاده می شود.
 
  • هوش تجاری بی ‌درنگ به کاربران امکان می‌ دهد با دسترسی به سیستم ‌های عملیاتی یا تغذیه اطلاعات کسب ‌و کار در انبار داده ‌های بلادرنگ و یا سیستم BI، داده‌ های به روز را دریافت کنند.
 
  • هوش عملیاتی رویکردی برای تجزیه و تحلیل داده ‌ها است که تصمیمات و اقدامات عملیات تجاری را قادر می ‌سازد بر اساس داده‌ های بلادرنگ که توسط شرکت‌ ها تولید یا جمع ‌آوری می ‌شوند، اتفاق بیفتد. به طور معمول، فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها به صورت خودکار انجام می شود و اطلاعات به دست آمده در سیستم های عملیاتی، برای استفاده فوری توسط مدیران تجاری و کارگران ادغام می شود.
 
  • هوش تجاری مشارکتی از طریق ترکیب نرم افزار هوشمندی کسب و کار با ابزارهای همکاری برای حمایت از تصمیم گیری مبتنی بر داده بهبود یافته پدیدار شد.
  • داشبوردهای BI و تجسم داده ها معیارهای کلیدی کسب و کار را در یک نگاه نمایش می دهند.
  • توسعه کسب و کار که با ارائه نحوه ساخت و استفاده از راه حل های هوش تجاری همراه می باشد.

مشاوره تحول دیجیتال

استفاده از ابزارهای هوش تجاری یک قدم بسیار مهم و خوب در کسب و کارهای امروزی است اما پیشنهاد ما در مرکز پشتیبانی انفورماتیک استفاده از یک استرتژی سطح بالاتر بنام تحول دیجیتال است . شما میتوانید با استفاده از استرتژی تحول دیجیتال سازمان خود را دیجیتال نمائید که در این روند دیجیتال سازی کسب و کار سیستم هوشمند سازی نیز وجود خواهد داشت . در واقع با استفاده از تحول دیجیتال سازمان خود را در مقابل تکانه های بازار مقاوم سازی خواهید نمود.

مشاوره تحلیل کسب و کار

فراموش نکنید اجرای سیستم هوشمندی کسب و کار به معنی خرید یک نرم افزار و نصب آن روی سرورهای شرکت شما نیست چرا که قدم اول برای اجرای سیستم هوشمند سازی کسب و کار ، تحلیل وضعیت موجود سازمان شما می باشد که این کار توسط تیم متخصص تحلیل کسب و کار Business analysis team که دارای مدارک بین المللی از IIBA کانادا می باشند انجام میگردد . ما به شما وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را تحلیل و گزارش می دهیم ، تا شما دورنمای بهتری برای تصمیم گیری های خود داشته باشید .

ویژگی های مهم هوش تجاری

اکنون می‌خواهیم برخی از ویژگی هایی را که باید هنگام انتخاب راهکار هوش تجاری جستجو کنید، برجسته کنیم.

یکپارچه سازی داده ها

یکی از ویژگی های اصلی نرم افزار BI ابزارهای یکپارچه سازی داده یا ابزارهای ETL (Extract, Transform, Load) است. آنها داده های خام از منابع مختلف (مانند ERP، CRM، منابع خارجی و …) را قبل از انتقال به یک انبار داده واحد که در قالب های از پیش تعیین شده، ذخیره و برای تجزیه و تحلیل بیشتر استفاده می شود، پردازش می کنند.

داشبوردهای تعاملی

داشتن یک داشبورد با داده ‌های بلادرنگ که همه تغییرات شرایط را منعکس می‌ کند، به ساده ‌سازی تحلیل‌ ها و تصمیم ‌گیری کمک زیادی می‌ کند و همچنین انعطاف‌ پذیری بیشتری در پاسخ به تغییرات ایجاد می‌ کند.

ابزارهای گزارش دهی

راه ‌حل ‌های نرم ‌افزاری خوب در هوش تجاری، ویژگی ‌های گزارش پیچیده را پوشش می‌ دهند که به کاربران امکان می‌ دهد گزارش‌ ها را سریع و آسان ایجاد کنند (مثلاً با استفاده از رابط کشیدن و رها کردن).

تجزیه و تحلیل داده ها

وجود متخصصان حرفه ای داده، برای پیاده سازی هوشمندی کسب و کار ضروری هستند، اما همچنین ایده خوبی است که با واگذاری بخشی از کار به نرم افزار، آنها را با نیروی اضافی توانمندتر کنید. این نه تنها روند را تسریع می‌ کند و ریسک اشتباهات را کاهش می‌ دهد، بلکه به کارمندان شما اجازه می‌ دهد تا زمان کار خود را برای کارهای مهم دیگر صرف کنند.

امنیت

با دسترسی به داده های حیاتی تجاری و اطلاعات حساس، هر راه حل هوش تجاری باید یک سیستم امنیتی درجه یک را ارائه دهد. نه تنها باید از داده ها در برابر تهدیدات خارجی مانند حملات هکرها محافظت کند، بلکه باید عملیات داخلی را نیز کنترل کند (مثلاً چندین سطح دسترسی را بسته به عنوان و مسئولیت کارمند فراهم کند).

سفارشی سازی هوشمندی کسب و کار

اگرچه ویژگی ‌های اصلی نرم ‌افزاری BI تقریباً یکسان باقی می‌ مانند، اما هر شرکتی به قابلیت شخصی ‌سازی آنها نیاز دارد؛ اعمالی همچون افزودن یا حذف فیلترها، تنظیم جستجو و سایر پارامترها و ….

کلید بهبود کسب و کار

پیاده سازی هوش تجاری یکی از کلیدهای بهبود اثربخشی استراتژی کسب و کار و همچنین افزایش درآمد و سطح رضایت مشتری است. این اتفاق می ‌تواند برای شرکت‌ هایی با هر اندازه و در صنایع مختلف از خرده ‌فروشی گرفته تا بانکداری ارزش به ارمغان بیاورد.

سازگاری با موبایل

رایانه ‌های شخصی یا لپ ‌تاپ ‌ها دیگر تنها دستگاه ‌هایی نیستند که برای کار استفاده می ‌شوند. با معرفی نرم‌ افزار سازگار با موبایل به کارمندان خود، انعطاف ‌پذیری و راحتی کار با هر دستگاهی را برای آنها فراهم می‌ کنید و همچنین خطرات عدم موفقیت برخی از کارهای فوری را که در حال حاضر از طریق لپ‌ تاپ قابل حل نیستند، به حداقل می ‌رسانید.

سلف سرویس

ویژگی های سلف سرویس با یک رابط کاربر پسند و توضیح شفاف اقدامات، ممکن است با اجازه دادن به افراد غیر فنی برای انجام برخی کارها به تنهایی، سبب صرفه جویی در وقت و تلاش بخش فناوری اطلاعات شود.

بررسی اجمالی خدمات مشاوره هوش تجاری

قابلیت ‌های عملی هوش تجاری

_ انبار داده سازمانی و دیتا مارت

_ گزارش و تجسم

_ طراحی و ارزیابی

_ استراتژی و نقشه راه

_ حاکمیت داده

_ کارشناسی مدیریت داده ها

_ مدیریت اطلاعات

_ تبدیل داده ها

پیاده سازی هوش تجاری

مرکز پشتیبانی انفورماتیک یک ارائه ‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات با طیف گسترده ‌ای از تخصص ‌های فنی، از جمله پیاده ‌سازی هوش تجاری، تجزیه و تحلیل داده‌ های بزرگ، علم داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، راهکار‌های فضای ابری و موارد دیگر است. تیم ‌های ما در حال ساخت راه‌ حل ‌هایی برای کسب ‌و کارهای فین ‌تک، خرده‌ فروشی، مخابرات، رسانه، خودرو، مراقبت‌ های بهداشتی و سایر صنایع هستند. ما به شرکت‌ های متعددی کمک کرده ‌ایم تا پیاده ‌سازی هوش تجاری خود را ارتقا دهند. 

 

تیمهای تخصصی ما در همه مراحل دیجیتال سازی کسب و کار شما آماده همکاری می باشند تا بتوانند از اجرای زیر ساخت شبکه ، انتخاب بهترین سرور های مورد نیاز ، مشاوره امنیت شبکه ، اجرای سیستمهای ذخیره سازی داده ها تا اجرای انواع سیستمهای مورد نیاز یک سازمان ، را انجام دهند . 

خدمات هوشمندی کسب و کار

ما به شما کمک می‌ کنیم ریسک کسب و کار خود را به حداقل برسانید و نتایج مفید تجارت را افزایش دهید. ما همچنین پشتیبان سازمان های شما هستیم تا برنامه‌ های مورد نظر خود در پیاده سازی هوشمندی کسب و کار (BI) را اجرایی نمایید. 

رویکرد ما به مشاوره هوش تجاری یک فرآیند بسیار استراتژیک و مبتنی بر فناوری است که شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها برای به دست آوردن بینش تجاری درست است. مشاوران هوشمند ی کسب و کار مرکز پشتیبانی انفورماتیک به BI به عنوان یک مؤلفه مهم رشد، ثبات و نفوذ در بازار برای هر شرکتی نگاه می کنند.

 آنها جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را سازماندهی می کنند و داده های جمع آوری شده را ارزیابی و اعتبار می بخشند. کارشناسان ما همچنین مدل هایی برای ارزیابی رفتارها ایجاد می کنند و روش های جدیدی را پیاده سازی می کنند تا سازمان شما بتواند تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کند.

هوشمندی کسب و کار

راهکارهای هوش تجاری که ما ارائه می دهیم

هوش تجاری سازمانی

_ مشاهده 360 درجه شرکت از طریق یکپارچه سازی و تجزیه و تحلیل داده های منابع، فرآیند مالی، مشتریان، بازاریابی، فروش، مشتری و …

_ تجزیه و تحلیل درآمد، هزینه و سرمایه گذاری شرکت

_ تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت

_ پیش بینی های مالی به عنوان مثال، برای برنامه ریزی بودجه توسط پیاده سازی هوش تجاری

هوش تجاری عملیاتی

_ پایش و تحلیل فرآیند کسب و کار

_ تشخیص انحرافات و الگوهای نامطلوب

_ تحلیل علت و معلولی و تشخیص تنگناها

_ پیش بینی و آینده نگری در عملکرد

هوش تجاری مالی

_ مشاهده مستمر عملکرد مالی شرکت

_ ردیابی درآمد، هزینه و سود شرکت

_ پیش بینی و مدیریت ریسک مالی توسط هوش تجاری

_ برنامه ریزی بودجه و تدوین برنامه های تجاری بلند مدت

هوش تجاری مشتری

_ تحلیل رضایت مشتری

_ رفتار مشتری و تجزیه و تحلیل ارزش مشتری

_ مدل سازی پیش بینی رفتار مشتری و مدیریت ریسک

هوش تجاری بازاریابی و فروش

_ تجزیه و تحلیل سودآوری محصول یا خدمات و بهینه سازی نمونه کارها

_ تجزیه و تحلیل کارایی کمپین های بازاریابی و برنامه های وفاداری

_ سبد برند و تجزیه و تحلیل آگاهی از برند

_ تجزیه و تحلیل و بهینه سازی قیف فروش

هوش تجاری زنجیره تامین

_ پیش بینی و برنامه ریزی تقاضا

_ بهینه سازی مدیریت سفارش

_ تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک های زنجیره تامین توسط هوش تجاری

اطلاعات حمل و نقل و لجستیک

_ برنامه ریزی و بهینه سازی ظرفیت عملیاتی

_ تجزیه و تحلیل پیش بینی برای تعمیر و نگهداری خودرو (پیش بینی خرابی، توصیه اقدامات تعمیر و نگهداری، و …).

_ تخصیص تامین خودرو و مدیریت ارسال خودرو

هوش تجاری منابع انسانی

_ تجزیه و تحلیل عملکرد کارکنان و بخش

_ تجزیه و تحلیل تجربه و رضایت کارکنان

_ شناسایی اثربخشی استراتژی حفظ کارکنان

_ تحلیل و بهینه سازی استراتژی استخدام کارکنان

تولید هوش تجاری

_ تجزیه و تحلیل و بهینه سازی اثربخشی تجهیزات کلی

_ مدیریت کیفیت فرآیند تولید

_ برنامه ریزی تعمیر و نگهداری تجهیزات

اگر در مورد پیاده سازی هوش تجاری یا استراتژی BI سوالی دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا از فیلم های آموزشی ما در پیج آموزش هوشمندی کسب و کار استفاده نمائید 

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است