مرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیکمرکز پشتیبانی انفورماتیک

خدمات پشتیبانی و نگهداری سرور

پشتیبانی و نگهداری سرور

از مهم ترین فعالیت ها در صنعت تجهیزات شبکه مبحث پشتیبانی و نگهداری سرور می باشد. نگهداری سرور اصطلاحی است که جهت خدمات پشتیبانی برای بهینه سازی و تعمیر تمامی سخت افزارها و نرم افزارهای سیستم ها و تجهیزات موجود در شبکه به کار گرفته می شود. در نظر داشته باشید کمک گرفتن از یک تیم پشتیبانی شبکه در دنیای امروزه که همه چیز به وسیله اینترنت و سرورها پشتیبانی می گردد برای تمامی سازمان ها، شرکت ها و ارگان ها در هر ابعادی یک امر بسیار مهم و ضروری تلقی می گردد.

توجه داشته باشید که امنیت و حفاظت از اطلاعات و داده های شما در شبکه های کامپیوتری و دیگر سیستم ما به سرور ها بستگی دارد و اگر زمان مناسبی ارائه نشود، مطمئنا خسارت های جبران ناپذیری را برای شرکت شما خواهد داشت.

 پشتیبانی و نگهداری سرور یکی از بالقوه ترین خدمات مرکز پشتیبانی انفورماتیک بوده که همواره به ارائه خدمات پشتیبانی سرور ها و زیرساخت های یک شبکه می پردازد. 

این موضوع فراموش نکنید که زیرساخت یک شبکه و سرور ها اگر به بهترین شکل ممکن راه‌اندازی گردند و ساخته شوند و حتی از به روزترین تجهیزات نیز بهره‌مند باشند، باز هم بدون پشتیبانی و نگهداری در طولانی مدت کارکرد مناسب و عملکرد درستی از خود نشان نخواهند داد.

پشتیبانی و نگهداری سرور 

کامیپوتر هائی که وظیفه ارائه سرویسهای مختلف نرم افزاری در شبکه را دارند سرور نامیده میشوند . سرورها معمولاً از کامپیوترهای PC بسیار قدرتمند تر و کارائی بسیار بالاتری دارند چرا که این سرورها قرار است بصورت 24 ساعته روشن بوده و به تعداد زیادی کاربر شبکه سرویس دهی نمایند .

یکی از سرویسهائی که مرکز پشتیبانی انفورماتیک به مشتریان خود ارائه می دهد خدمات پشتیبانی سرور می باشد . در این سرویس طی قراردای که کارفرما با مرکز پشتیبانی انفورماتیک ایران منعقد می نماید وظیفه پشتیبانی و نگهداری سرور و یا تعمیر و نگهداری اتاق سرور بررا بر عهده شرکت پشتیبان گذاشته و شرکت پشتیبان نیز با استفاده از کارشناسان متخصص خود و همچنین استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مخصوص نگهداری سرور این امور را انجام خواهد داد .

  • مشاوره ، طراحی ، نصب و راه اندازی سرور های مورد نیاز سازمان شما
  • کنترل دوره ای سخت افزار سرورها بصورت انجام بازدید های دوره ای
  • رفع مشکلات سخت افزاری بصورت واکنش سریع
  • بررسی روزانه و مانیتورینگ سیستم عامل جهت بروز رسانی آن و رفع مشکلات بوجود آمده
 
  • مانیتورینگ مداوم سیستم برق رسانی سرور و انجام تعمیرات موردی در صورت بروز خطا
  • پیشگیری از مشکلاتی مانند از بین رفتن اطلاعات با استفاده از نرم افزار و سخت افزارهای مناسب
  • هماهنگی با شرکتهای نرم افزاری موجود جهت بهینه سازی سرویس دهی سرورها
  • پیشگیری از بروز مشکلات بزرگ و خطرات از بین رفتن اطلاعات حیاتی کسب و کار شما
پشتیبانی سرور HP

سرور ها حتماً باید چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری به صورت پایدار و مداوم همیشه توسط متخصصین مورد بازبینی قرار بگیرند تا نواقص آن ها برطرف گردد. در پشتیبانی و نگهداری سرور مواردی همچون نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری سرور و بررسی قطعاتی همچون مادربردها، سی پی یو، هارد دیسک و همچنین ‏hda مورد توجه است. حال هر گاه شما یک سرور اختصاصی برای خود در نظر گرفته اید، وظیفه نگهداری و مدیریت آن نیز بر عهده پرسنل متخصص همان واحد پشتیبانی شرکت می باشد.

مطمئن باشید این افراد با توجه به دانش فنی و حرفه‌ای که در این حوزه دارند، کلی عملیات‌های لازم جهت پشتیبانی و نگهداری و همچنین مدیریت سرور را به خوبی می‌دانند و مدیریت خواهند کرد.

در نظر داشته باشید، مانند هر کامپیوتر و وسیله الکتریکی، دستگاه های سرور نیز حتماً به نگهداری دوره ای نیاز دارند و زمانی که شما پشتیبانی و مدیریت سرور خود را به یک تیم حرفه‌ای سپرده اید، دیگر هیچ گونه نگرانی در رابطه با بروز مشکلات نخواهید داشت. برای اینکه به پشتیبانی و نگهداری سرور خود بپردازید حتماً باید به مواردی که در ادامه گفته می‌شود، توجه لازم را داشته باشید.

شرکت پشتیبانی سرور قرارداد پشتیبانی و نگهداری سرور
iranhelpdesk

منظور از پشتیبانی و نگهداری سرور چیست؟

پشتیبانی و نگهداری سرور به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در قالب قرارداد پشتیبانی و نگهداری سرور ، جهت ارتقاء نرم افزار سرور برای اطمینان از اجرای بهینه یک شبکه کامپیوتری صورت می پذیرد. تعمیر و نگهداری منظم سرورها، از خرابی شبکه و همچنین از دست رفتن داده ها جلوگیری می نماید و مانع از به وجود آمدن بسیاری از اختلالات می گردد. حال سوال اینجاست، پشتیبانی و نگهداری سرورها شامل چه خدماتی می باشند؟ در ادامه لیستی از آن ها را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم:

  • تعمیر سخت افزار سرور
  • بررسی فضای هارد دیسک به طور کامل
  • به انجام رساندن آپدیت ها و به روز رسانی های مهم در نرم افزار ها
  • بهره‌مندی از سیستم پشتیبان گیری از داده ها جهت بازیابی آسان آن ها در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل و خرابی
 
  • شناسایی کردن خطرات و آسیب پذیری های امنیتی به طور بالقوه
  • بررسی کردن فایل های گزارش سرور جهت هرگونه هشدار و خطرات امنیتی
  • پشتیبانی و نگهداری سرور به همراه نصب وصله های امنیتی

 با تمام این موارد گفته شده در نظر داشته باشید که پشتیبانی و محافظت از سرورها آن طور که فکر می کنید کار آسانی نبوده و برای آن و اطمینان از اینکه پشتیبانی و نگهداری سرور به طور موفقیت آمیزی به انجام می رسد، بهتر است به سراغ مراکز پشتیبانی سرور ها بروید که بسیاری از این مراکز به شما کمک می کنند تا هزینه نگهداری سرور به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند و همچنین بتوانید به راحتی و با اطمینان کامل به اهداف تجاری خود دسترسی پیدا کنید.

این موضوع را نیز هرگز فراموش نکنید که سرورها برای اینکه یک اجرای روان و کارآمدی برای کسب و کارتان داشته باشند، نیاز به توجه تمام وقت دارند. یک پشتیبانی و نگهداری سرور به شما این امکان را می دهد که یک کسب و کار کارآمدتر داشته باشید که از جمله مزایای این نگهداری و پشتیبان گیری می توان به امنیت پیشرفته، پشتیبان گیری منظم از داده ها، نظارت از راه دور و همچنین مراقبت در برابر حملات ویروسی اشاره کرد.

اهمیت پشتیبانی و نگهداری سرور

بهتر است اهمیت این موضوع را با یک مثال روشن کنیم. اهمیت پشتیبانی و نگهداری سرور همانند ضمانت نامه و یا بیمه نامه یک خودرو می باشد که به شما این اطمینان را می بخشد که در صورت خرابی و یا هر مشکل دیگر از سرورها می توانید آن ها را در مدت زمان کوتاهی به همراه هزینه های پایین تعمیر کنید، 

بدون اینکه خود را در این موضوع درگیر کنید. ارائه دهنده خدمات پشتیبانی سرورها به شرکت مورد نظر، تمامی مسائل را مورد بررسی قرار داده و حل می‌کند.

به جرأت می‌توانیم بگوییم که ۷۰ درصد از شرکت ها و ارگان های کشور ما با تبیین و اسکلت فناوری اطلاعات شکل گرفته اند و مقاومت این فناوری نیز نیازمند حفظ و نگهداری می باشد.

 اگر خود مدیران یک شرکت بخواهند مدام انرژی و وقت خود را صرف پشتیبانی و نگهداری سرور نمایند و مدام با نگرانی و استرس دست و پنجه نرم کنند، در این صورت در اصول مدیریتی خود و بر روی تصمیم گیری های مهم شرکت تمرکز نخواهند داشت.
به همین خاطر ما هیچ وقت نمی توانیم نقش و اهمیت حضور تیم پشتیبانی و نگهداری از شبکه های کامپیوتری و سرور ها را نادیده بگیریم. سرورها یکی از مهم ترین و حیاتی ترین بخش های یک کسب و کار محسوب می شوند. پشتیبانی و نگهداری سرور خیال ما را از سلامت کسب و کار راحت می‌کند،

 با به همراه داشتن سیستم های پشتیبانی از سلامت و امنیت شبکه های کامپیوتری خود مطمئن خواهیم شد و در صورت هر گونه مشکل بدون این که کارهای روزمره ما متوقف شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن می توانیم از خدمات پشتیبانی و نگهداری استفاده کرده و بر روی کل شبکه مدیریت داشته باشیم.
شرکت های پشتیبانی تمامی جوانب سخت افزارها، نرم افزارها و زیرساخت‌های شبکه که همگی مربوط به سرور هستند را کاملا مورد بررسی قرار می‌دهند از خطرات قطع بودن سرور، هک شدن و بسیاری دیگر از مشکلات به دور خواهید بود.

 پشتیبانی و نگهداری سرور موجب می گردد تا تمامی خدمات شرکت ها و سازمان ها بدون کوچک ترین وقفه و یا مشکلی به درستی و در سریع ترین زمان ممکن انجام پذیرد. در نتیجه با یک کسب و کاری روبرو خواهید بود که رو به رشد بوده و در تمامی عرصه ها نیز به موفقیت می‌رسد.


فراموش نکنید، اگر تنها ۵ دقیقه سرور شما از دسترس خارج شود، در این صورت می توانید اعتماد بسیاری از کاربران خود را از دست بدهید و این برای هر کسب و کاری یک ضرر بسیار بزرگ محسوب می شود. به همین خاطر توصیه می نماییم هیچگاه از نقش پشتیبانی و نگهداری سرور در کسب و کارها غافل نشوید.

پشتیبانی و نگهداری سرور ها چگونه انجام می گیرد؟

1. کمک گرفتن از کارمندان واحد فناوری اطلاعات
کارمندان واحد فناوری اطلاعات یا همان آی تی در خود شرکت و سازمان تمامی مسائل مربوط به شبکه و سرور را مورد بررسی قرار می دهد و علاوه بر آن وظیفه دارد تا بر ترافیک ها ذخیره و بازیابی داده ها و همچنین امنیت و سلامت سخت افزارها و نرم افزارها نظارت کاملی داشته باشند. 

کنترل کردن احراز هویت کاربران و بسیاری دیگر از موارد که در خود شرکت با کمک‌های جانبی صورت می‌پذیرد بر وظیفه کارمندان واحد آی تی می باشد. در بیشتر شرکت ها و ارگان ها و سازمان ها پشتیبانی و نگهداری سرور به این طریق صورت می پذیرد.
2. نگهداری سرورها به وسیله مراکز پشتیبانی
یکی از شبکه‌های جایگزین بسیار عالی که اطمینان و امنیت را با خود به همراه دارد و به پشتیبانی و نگهداری سرور ها و تجهیزات آی تی می پردازد، می توان به شرکت های پشتیبانی و نگهداری اشاره کرد. در این صورت دیگر نگرانی در رابطه با مدیریت زیرساخت نبوده و دغدغه های مدیر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.


معمولاً این مراکز از بروز ترین و تخصصی ترین تکنولوژی های روز دنیا برای فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند و به همه امور نیز به خوبی آگاه هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم بهترین راهکار برای پشتیبانی و نگهداری سرور کمک گرفتن از مراکز پشتیبانی شبکه های کامپیوتری می باشد که با دقت به بررسی سخت افزارها و نرم افزارهای یک شبکه و بسیاری دیگر از خدمات می پردازند‌.

3. پشتیبانی از طریق سازندگان اصلی تجهیزات

معمولاً زمانی که شما به خرید یک سرور از شرکت تولید کننده نرم افزارها و سیستم های عامل می‌پردازید، آن ها با شما قرارداد پشتیبانی و نگهداری سرور را نیز می بندند. معمولاً بسیاری از شرکت هایی که در حوزه خرید و فروش این گونه شبکه ها فعالیت می کنند، خود نیز خدمات تعمیر و نگهداری را بر عهده می‌گیرند. 

شاید در وهله اول به نظر آید که اینگونه شرکت ها نتوانند قوی ترین و مقرون به صرفه ترین خدمات را ارائه دهند، اما در طول استفاده نیاز به شرکت های تولید کننده نرم افزارها به خوبی احساس می‌گردد.

 تعمیر پشتیبانی و نگهداری شبکه و سرور ها با استفاده از این سه روش که ارائه نمودیم در دنیای امروزی انجام می‌شود. شرکت ها و سازمان ها مطابق با نیاز و عملکردهای خود می توانند از هر یک از آن ها بهره مند شوند.

زیر ساخت شبکه اولین قدم برای ایجاد سازمان الکترونیک می باشد.

برای نیل بسوی سازمان الکترونیک پس از ایجاد برنامه استراتژی فناوری اطلاعات توسط مشاور IT اولین قدم داشتن یک زیر ساخت شبکه مناسب ایت تا بتواند به عنوان بستر مقاوم و کاراند هر سیستمی که در آینده نیاز داشته باشیم را بر روی آن راه اندازی کنیم . زیر اخت شبکه مجموعه زیرختهای ارتباطی مانند کابل شبکه ، فیبر نوری ، شبکه وایرلس و سرور های موجود و تجهیزات امنیت شبکه و ذخیره سازی اطلاعات می باشد.

قرارداد پشتیبانی و نگهداری سرور از مهمترین ملزومات هر سازمان است .

پس از اجرای شبکه و راه اندازی سرورها با توجه به اهمیت بسزائی که سرورها در سازمان دارند لزوم داشتن یک قرارداد پشتیبانی سرور که در این قرارداد امور تعمیر و نگهداری سرور را به عهده تیم متخصص پشتیبانی سرور بگذاریم ، امری بدیهی می باشد. در این خصوص ما با داشتن این تیم تخصصی جهت پشتیبانی سرور در کنار شما خواهیم بود و به شما اطمینان میدهیم سرور های شبکه همواره بدون فعالیت نمایند .

چک لیست تعمیر و نگهداری سرور

سرور ها واقعاً فناوری شگفت‌انگیزی محسوب می شوند. ما در اینجا به ارائه چک لیست پشتیبانی و نگهداری سرور می پردازیم تا شما بتوانید به یک درک بهتری نسبت به نگهداری و مدیریت این نرم‌افزار ها دست پیدا کنید این نکات به شما کمک می کند تا مشکلات ناشی از سرور به حداقل خود برسد و بتوانید قبل از ایجاد هرگونه مشکلی به پیش بینی و پیشگیری آن ها بپردازید؛ بنابراین در این قسمت از مرکز پشتیبانی عصر ارتباطات با ما همراه باشید.

هارد دیسک سرور  را به طور مداوم بررسی کنید

جهت پشتیبانی و نگهداری سرور بررسی کردن هارد دیسک را فراموش نکنید که یکی از مهم ترین قسمت ها محسوب می شود. پیشنهاد می کنیم برای این کار از ۱۰۰ درصد ظرفیت هارد دیسک خود استفاده نکنید که باعث وقفه افتادن برای سرور شما خواهد شد. از سیستم تولیدی خودتان به عنوان یک سیستم بایگانی استفاده نکرده و بهتر است تمامی گزارش و اطلاعات و همچنین ایمیل های قدیمی و نسخه های نرم‌افزاری که دیگر به دردتان نمی خورد را حذف کنید.

مشکلات امنیتی شما و نیاز نداشتن به پشتیبانی و نگهداری سرور در صورت خالی کردن سیستم تان از نرم افزارهای قدیمی حل خواهد شد. اگر می خواهید به یک بازیابی سریع تری دست پیدا کنید، هارد دیسک خود را خالی نگه دارید تا فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید. فراموش نکنید اگر پارتیشن شما به صد در صد برسد دیگر سرور پاسخ درست و عملکرد بهینه از خود نشان نخواهد داد و در این صورت داده ها از بین می روند و دستگاه با مشکلات جدیدترین روبرو می گردد.

بررسی عملکرد بهینه نسخه های پشتیبان سرور

در پشتیبانی و نگهداری سرور قبل از اینکه هر گونه تغییری در سیستم خود به وجود آورید، از این موضوع مطمئن گردید که نسخه‌های پشتیبان شما به خوبی کار می کنند. اگر قصد داشته باشید به حذف داده های حیاتی خود بپردازید و یا چند بازیابی آزمایشی را به اجرا درآورید، می بایست مکان پشتیبان گیری مناسبی را از قبل انتخاب کرده باشید. در حوزه نگهداری سرویس ها اهمیت دادن به مکان ذخیره سازی اطلاعات و داده ها بسیار مهم و ارزشمند تلقی می گردد، به همین خاطر به خوبی مطمئن شوید که سرویس بکاپ شما از عملکرد صحیح و درستی برخوردار می باشد.

امنیت سرور را چک کنید

در حوزه پشتیبانی و نگهداری سرور این موضوع از اهمیت زیادی قائل است که شما امنیت سرور خود را به طور دوره ای و مداوم بررسی کنید. برای بررسی امنیت سرور خود می توانید از ابزار های مدیریت از راه دور استفاده کنید. این ابزارهای امنیتی به عنوان بررسی نمودن پیکربندی سیستم و همچنین به روز رسانی سیستم عامل و سایر خطرات امنیتی به کار گرفته می شوند. بهتر است به طور ماهیانه امنیت سیستم مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکلی در حوزه نگهداری سرور و شبکه ایجاد نگردد.

تغییر دادن رمز عبور سیستم عامل سرور

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در حوزه پشتیبانی و نگهداری سرور این است که هر چند ماه یک بار رمز عبور و یا گذرواژه سیستم خود را تغییر دهید به ویژه اگر این رمز عبور را برای نگهداری به سایر افراد نیز داده اید. این موضوع باعث می شود که داده ها و اطلاعات شما همواره در امنیت کامل به سر ببرند. به همین خاطر تغییر دادن گذرواژه را فراموش نکنید. می توانید هر ۶ ماه و یا ۱۲ ماه یک بار این کار را انجام دهید.

بررسی حساب های کاربری را فراموش نکنید

در نظر داشته باشید اگر به تازگی به لغو مشتری و یا کاربری پرداخته اید و یا کارکنانی را در حوزه کاری خود تغییر داده اید و یا به سایر تغییرات کاربر پرداخته اید، این موضوع را فراموش نکنید که آن ها را از سیستم خود حذف کنید؛ زیرا برای پشتیبانی و نگهداری سرور صورت صحیح باقی ماندن کاربران قدیمی در سیستم عامل می‌تواند به عنوان یک خطر امنیتی محسوب گردد. به همین خاطر کاربران و یا کارکنان قدیمی را از سیستم خود حذف نمایید.

چک کردن خطاهای سخت افزاری سرور

گاهی اوقات ممکن است هر یک از ما در هنگام استفاده از سیستم با یکسری از خطاها همچون نخواندن دیسک، افزایش بی رویه دما، قطع شدن شبکه و … رو به رو گردیم که حتماً خطاهای سخت افزاری می بایستی به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار بگیرند تا مشکلی برای سرور به وجود نیاید.

 البته در حوزه پشتیبانی و نگهداری سرور بررسی نمودن دوره‌ای خطاهای سخت افزاری آنچنان ملاک نمی باشد و در برخی از موارد امکان به وجود آمدن این گونه از هشدارها بسیار کم است؛ اما در هر صورت توجه کردن به آن مهم و امری ضروری در کار خودتان است. زمانی که یک خطای کوچک در سرور شما ایجاد شود، می تواند آن را به یک خطای بزرگ و وقفه در کارتان تبدیل کند.

نرم افزارهای سرور  خود را به روز رسانی کنید

یکی دیگر از مواردی که در بحث پشتیبانی و نگهداری سرور مورد بحث است، اپدیت کردن کنترل پنل سرور و سایر برنامه‌ها می باشد که حتماً باید آن را هر چند ماه یکبار به انجام برسانید. در نظر داشته باشید که بروزرسانی کردن تنها برای کنترل پنل نیست، زیرا شما تمامی نرم‌افزارهای یک سرور را جهت برطرف کردن مشکلات ناشناخته و استفاده از بروزترین نرم افزارها می‌بایست به روز رسانی کنید. علاوه بر آن به روز رسانی کردن برنامه های تحت وب را نیز فراموش نکنید که بسیار مهم هستند، در حوزه امنیت و برنامه های کاربردی وب.

سیستم عامل سرور را به روز رسانی کنید

زمانی که قصد دارید به پشتیبانی و نگهداری سرور بپردازید، این موضوع را فراموش نکنید که سیستم عامل شما یکی از چالش برانگیزترین قسمت‌هایی است که به بروز رسانی و آپدیت نیاز دارد. تفاوتی ندارد که سیستم عامل شما ویندوز است و یا لینوکس، در هر صورت بروز رسانی کردن این سیستم ها را به صورت مستمر و مرتب باید در برنامه کاری خود قرار بدهید. 

نکته‌ای که در این زمینه بسیار حائز اهمیت است این می باشد که ممکن است شما در به‌روزرسانی سیستم‌ عامل به طور دستی در قسمت تنظیمات امنیتی با برخی از مشکلات مواجه شوید و یا فراموش کنید که این موضوع قطعا می‌تواند خطرناک باشد و توجه هر کسی را به خود جلب نماید.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم این موضوع را به یک فرد متخصص در حوزه پشتیبانی و نگهداری سرور بسپارید تا به طور برنامه‌ریزی شده‌ای این کار را حداقل ماهی یکبار به طور دقیق به انجام برساند.

پشتیبانی و نگهداری سرور

قرارداد پشتیبانی و نگهداری سرور شامل چه خدماتی می گردد؟

پشتیبانی و نگهداری سرور هرکدام از موارد متفاوتی برخوردار می باشند که در ادامه هر یک از آن‌ ها را بررسی خواهیم کرد تا به درک بهتری از نگهداری سرور و شبکه ها برسید.

پشتیبانی سرور  ۲۴ ساعته

 در نظر داشته باشید، زمانی که شما پشتیبان گیری سرور خود را به یک فرد قابل اعتماد و متخصصین می سپارید، او در هر روز هفته به طور ۲۴ ساعته شما را پشتیبانی خواهد کرد که این وظیفه بر عهده کارشناس یا مهندس سرور می باشد.

سرویس کردن و به روزرسانی سرور

در دنیای امروزی که همه از تجهیزات و نرم افزارهای پیشرفته و بروزترین نرم افزارها استفاده می کنند، تمامی نرم افزارهای شبکه و سرور نیز روز به روز در حال به روز رسانی و پیشرفت است. به همین دلیل لازم است ما نیز برای عملکرد صحیح و برای اینکه به یک دستاورد درست و صحیحی در شرکت و سازمان خود برسیم نیازمند آن هستیم که کارهای خود را مطابق با آخرین به روز رسانی ها پیش ببریم. به همین خاطر لازم است جهت پشتیبانی و نگهداری سرور همه سخت افزارها و نرم افزارها به همراه فناوری‌های جدید به روزرسانی گردند.

عیب یابی نمودن سرور

معمولاً برخی از شرکت ها زمانی که در حوزه نگهداری و پشتیبانی سرور مشکلی را برطرف می کنند به مشتریان این اطمینان را می دهند که با همچین موضوعی روبرو نخواهند شد؛ بنابراین آن ها به عیب یابی سرور می‌پردازند؛ یعنی زمانی که سرور با مشکلی روبه رو شود پس از اینکه سرور مورد بررسی قرار گرفت و برطرف شد لازم است به علت و چرایی مشکلات نیز پی ببرند تا در آینده دیگر با همچین مشکلی مواجه نگردند. معمولا برای افزایش پایداری سرور در پشتیبانی و نگهداری سرور از عیب یابی آن کمک می‌گیریم.

بکاپ داده ها و اطلاعات

 اگر شما مدیر یک شرکت، سازمان و یا موسسه هستید ممکن است در حوزه کاری خود با این مورد روبرو شده باشید که اطلاعات و داده های موجود همگی پاک شده اند. این می تواند مشکل بزرگی برای همه ما محسوب شود. سوال اولی که ما از شما داریم این است که آیا یک کپی از اطلاعات و داده‌های خود داشته‌اید؟ یکی دیگر از خدمات پشتیبانی و نگهداری سرور می توان به بک آپ گیری از اطلاعات و داده ها اشاره کرد که مانع از ایجاد خسارت های زیادی کسب و کار شما می گردد.

فردی که شما به عنوان پشتیبانی سرور خود انتخاب کردید، باید روزانه بر روی عملکرد و کار شما نظارت داشته باشد، هر گونه بروزرسانی که در حوزه نرم‌افزارها به انجام رسید را اطلاع داشته و آن را انجام دهد و در فرصت مناسب نیز پشتیبان گیری را به موقع انجام دهد تا از بروز مشکلات و فاجعه های خطرناک جلوگیری شود. همکاران ما در بخش پشتیبانی سرور در راستای رسالت اجتماعی خود فیلمهای  آموزش بکاپ گیری از سرور  را تهیه و در دسترس شما قرار داده اند . 

کارشناس پشتیبانی سرور کیست؟

سوالی که در رابطه با پشتیبانی و نگهداری سرور پیش می‌آید این است که پشتیبان سرور به چه کسی گفته می شود؟ پشتیبان سرور کسی است که از مهارت های تخصصی در حوزه شبکه‌های کامپیوتری برخوردار می باشد. این چنین فردی به خوبی می داند که برای ارتباط برقرار کردن با افراد نیز چگونه باید از مهارت های خود به درستی استفاده کند؛

 زیرا کسی که پشتیبانی سرور را برعهده می‌گیرد، نه تنها باید در هنگام بروز مشکلات به کمک سیستم آید، بلکه باید زمانی که مدیر مجموعه نیز با مشکلی روبرو شده است توانایی های خود را در جهت رفع مشکل به کار بگیرد.

معمولاً کسی که پشتیبانی و نگهداری سرور را برعهده می‌گیرد یک کار استرس زایی را دارد، به همین دلیل باید بتواند در شرایط استرس و اضطراب از توانایی های بالقوه خود به خوبی استفاده کرده و یک ارتباط خوبی را نیز با کارفرما ایجاد کند و به همین خاطر این چنین افرادی قادر هستند تا یک شرایط آرامی را مهیا کنند و بعد از آن به رفع مشکلات سیستم بپردازند.

 معمولاً این افراد در رشته های همچون کامپیوتر با گرایش سخت افزار و نرم افزار و همچنین رشته های برق فارغ التحصیل شده اند و کار با شرکت‌های مختلف مهارت کار با شبکه‌ها را یاد گرفتند.

پشتیبانی و نگهداری سرور بر عهده مسئولینی است که سازمان ها به آن ها اجازه دادند تا به صورت روزانه بعد داخلی و خارجی فعالیت های یک سیستم را به انجام برساند. به طور کلی می توانیم بگوییم پشتیبانی سرور شامل کارهایی همچون تعمیر و نگهداری منظم، عیب یابی شبکه های کامپیوتری، طراحی و توسعه آموزش و عیب یابی مشکلات ایجاد شده و همچنین اضافه کردن ویژگی های جدید جهت افزایش عملکرد و بهره وری در سیستم ها و کسب و کارها می باشد.

آن ها به خوبی می توانند مشکلات یک سرور را تجزیه تحلیل کرده و پس از آن به عیب یابی و ارزیابی بپردازند و نقش بسیار مهمی را در تعمیر و نگهداری شبکه‌های سازمانی بر عهده دارند.

چرا سازمان ها به پشتیبانی سرور نیاز دارند ؟

در دنیای دیجیتال امروزی که تمامی امور به صورت آنلاین و با توجه نرم‌افزار ها پیش می رود، سرور ها نقش بسیار مهمی در حفظ بی نظیر تجارت شما دارند. برخورداری از سرور برای کارمندان یک شرکت امکاناتی را به همراه دارد که بتوانند در ایستگاه کاری خود به ذخیره دسترسی و تبادل اطلاعات بپردازند. 

به همین خاطر همه کسب و کارها باید کاملاً به این موضوع نظارت داشته باشند که سرورهای شان از عملکرد صحیح برخوردار بوده و به روز رسانی های لازم را نیز دارند. پشتیبانی و نگهداری سرور یک نیاز برای هر مشاغلی محسوب می شود.

 البته لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشیم فردی که پشتیبانی سرور را برعهده می‌گیرد، حتماً باید از یک قدرت تحلیل و حل مسئله خوبی برخوردار باشد تا بتواند به عیب یابی و حل مشکلات موجود در سرور ها در سریع ترین زمان ممکن می پردازد.

این موضوع در نظر بگیرید شاید شما از نرم افزار و سیستم کامپیوتری خود چندین سال است که بدون هیچ نقص و مشکلی بهره مند می شوید. مثلاً پس از اتمام کار سیستم خود را خاموش می کنید و بعد از اینکه در شرکت حاضر شده اید، ممکن است هر چقدر دکمه کامپیوتر را می زنید هیچ اتفاقی نیفتاده و دستگاه روشن نشود، از سوی دیگر نیز همکار شما تماس بگیرد که سرور فایل های اشتراکی یا سرور مالی شرکت ما اصلاً کار نمی کند.

در این صورت شما با مشکل جدی مواجه خواهید شد؛ اما اگر پشتیبانی و نگهداری سرور داشته باشید مشکلات به راحتی برطرف می‌شوند و به همین خاطر به بهره مندی از پشتیبانی و نگهداری سرور از سوی مراکز پشتیبانی تاکید بسیاری می گردد.

 گاهی اوقات ممکن است مورد حملات باج افزار ها قرار گرفته و تمامی اطلاعات و داده های شما از بین برود، حتی باج افزار ها می توانند به بکاپ ها نیز مراجعه کرده و آن ها را از بین ببرد و تنها کسی که در حوزه آی تی تخصص ویژه‌ای دارد، می‌تواند به لایه‌های بکاپ و امنیتی نفوذ کرده و بداند چطور می تواند آن ها را در امان نگه دارد.

پشتیبانی و نگهداری سرور

نگاهی بر چند نمونه وظایف نگهداری و پشتیبانی سرور

اکثرا کارفرماها و مدیران کسب و کارها به یک درک کلی از پشتیبانی و نگهداری سرور رسیده‌اند، اما ممکن است آن ها اقدامات خاصی را که یک مرکز پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و نگهداری و تعمیر سرورها ارائه می‌دهند را ندانند و در این باره دچار سردرگمی و تردید شوند. ما در این قسمت سعی کرده‌ایم به یکسری از وظایف رایج مربوط به نگهداری و مراقبت از سرورها و همچنین دستگاه های حاوی اطلاعات و داده های شما ارائه نماییم که مهم ترین آن ها شامل وظایف زیر هستند:

عیب‌یابی مشکلات سرور

گاهی اوقات ممکن است یک شبکه یا یک سرور با علامت خطاها و هشدارهایی روبرو گردد که اگر این خطاهای کوچک به مدت طولانی نادیده گرفته شود و تعمیر و نگهداری آن ها به طول انجامد در این صورت مشکلات کوچک تبدیل به مشکلات بزرگی خواهد شد که در کل سیستم شما مختل ایجاد کرده و مطمئناً گران و هزینه بردار نیز خواهد بود.

 خدماتی که در این زمینه کاری که یک شرکت و مرکز پشتیبانی به انجام می رساند این است که برای پشتیبانی و نگهداری سرور تمام دانش و تجربه های خود را به کار می گیرد. عیب یابی آن نیز با هزینه‌های بسیار پایین تمام می‌شود. این شرکت ها معمولاً به شما راهکارهایی را ارائه می دهند که جزء مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین پیشنهاد ها در حوزه پشتیبانی و نگهداری سرور محسوب می گردند.

نصب و پیکربندی شبکه و سرور ها

 مطمئناً هر شرکتی زمانی که یک تجهیزات جدیدی دریافت می نماید و یا یک نرم‌افزاری برای اپدیت کردن دوره ای نیاز دارند، نیازمند نصب و پیکربندی در شبکه خواهد بود. به همین خاطر مراکز پشتیبانی زمانی که یک جابجایی اجتناب ناپذیری در دفتر کار شما به وجود می‌آید و یا کارمند جدید به موسسه اضافه می شود دست به کار شده و تنظیمات سرور شما را مجدداً پیکربندی می کند. از دیگر خدمات پشتیبانی و نگهداری سرور نصب و پیکربندی آن ها است.

 تغییراتی که در نظام کاری شما ایجاد می شود اگر به درستی هدایت نگردد، نه تنها موجبات رشد شرکت را فراهم نمی‌کند، بلکه او را به پس رفت می کشاند و ممکن است وقت ارزشمند و گران بهای کارمندان شما نیز در این حوزه گرفته شود؛ زیرا آن ها تمام وقت خود را برای انجام این تنظیمات نادرست می‌گذارند که کندی و ایجاد اختلال در کارها را نیز به همراه دارد. 

به همین خاطر اگر می خواهید یک نظام سازماندهی شده را در کار خود جای دهید از زیرساخت‌های مناسب و پشتیبانی و نگهداری سرور بهره مند شوید. یک شرکت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری در این حوزه می تواند به شما کمک شایانی نماید.

ایجاد امنیت سرور قابل اطمینان

 متاسفانه هر شرکت سازمان و یا ارگانی که به کسب و کار و کامپیوتری مشغول است در ابتدای کار با عدم امنیت در شبکه قرار دارد. با توجه به اینکه شما در سرور خود اطلاعات بسیار مهم و حجم گسترده از داده ها را ذخیره کرده اید، مطمئنا دوست ندارید که آن ها را بدون مراقب بگذارید. سرویس، پشتیبانی و نگهداری سرور در جهت ایمن سازی سخت افزارها و نرم افزارها می‌تواند در این حوزه به شما کمک شایانی نماید.

پشتیبانی و نگهداری سرور ها جهت حفظ امنیت یکی از مهم ترین عناصر برای مراقبت از مجموعه شما است. این قابلیت کمک می کند تا همواره مجموعه شما از تهدیدات احتمالی در امان باشد و روند حرکت نیز با استفاده از ثبت رویداد ها و پاسخ های خودکار به سرعت پیش برود. معمولاً کسانی که این کار را بر عهده دارند، یک برنامه‌ریزی سفارشی شده مفید و کارآمدی در جهت پشتیبانی و نگهداری سرور شما به عمل می آورند که یک هدیه ای از سوی شرکت‌های خدمات پشتیبانی برای شما کارفرمایان می باشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است