مرکز پشتیبانی انفورماتیک - پشتیبانی شبکه NETWORK SUPPORTمرکز پشتیبانی انفورماتیک - پشتیبانی شبکه NETWORK SUPPORTمرکز پشتیبانی انفورماتیک - پشتیبانی شبکه NETWORK SUPPORT
تحلیل کسب و کار

بررسي و تحلیل کسب و کار الکترونیک آچاره

  • مقدمه
    تحلیل کسب و کار

با پیشرفت  های تکنولوژی و تغییر سلیقه مردم روند کسب و کار ها به سمتی می رود که ناچارند همه یا بخش بزرگی از خدمات خود را در بستر الکترونیکی ارائه دهند .  تغییرات بوجود آمده در ساختارهای فرهنگی مردم جهان که با افزایش ظریب نفوذ اینترنت بوجود آمده است باعث گردیده تا مردم تمایل زیادی به روشهای سنتی خرید کالا و خدمات نشان ندهند .
این موضوع باعث شده تا  هر روزه بر تعداد سیستمهای تحلیل کسب و کار دیجیتال و روشهای ارائه خدمات الکترونیکی  در جهان بیشتر گردند .

از طرفی صاحبان کسب و کار نیز نیاز دارند تا برای بقای سازمان خود همگام با تکنولوژی پیش روند و از رقبای خود عقب نمانند چرا که یکی از عوامل تاثیر گذار بر کسب و کار در جدول SWOT تکنولوژی می باشد .
در کشور ما بارها شاهد از بین رفتن کسب و کارهائی بوده ایم که با داشتن سالهای زیادی تجربه اما بخاطر عدم هماهنگی محیطی و عدم تغییر در تکنولوژی از چرخه خارج شده و دیگر نامی از آنها شنیده نمی شود

در این میان پیدایش و رشد کسب و کارهای جدیدی که بر پایه کسب و کار الکترونیک فعالیت میکنند نیز یکی از روشهایی می باشد که در کشور مورد توجه قرار گرفته است . در این مقاله قصد داریم  تا اپلیکیشن آچاره  ،  یکی از کسب و کارهایی که در حال حاضر به صورت الکترونیک عرضه می شود را مرود بررسی قرار دهیم .

تحلیل کسب و کار
تحلیل کسب و کار نرم افزار آچاره

 

  تاریخچه

 آچاره یکی از محصولات پلتفرمی شرکت دانش‌بنیان ساناگسترسبز است که در سال 1395 هجری شمسی، توسط سه تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد. این شرکت  در نمایشگاه الکامپ سال ۹۶  برای معرفی خود به بازدید کنندگان غرفه گرفته و تبلیغات خود را  شروع کردند.
بر اساس محتویات  صفحه درباره ما سایت آچاره  مشخص می شود که حدودا از همان سال 96 که در نمایشگاه شرکت کردند هم خودشان رو به عنوان یک شرکت دانش بنیان معرفی میکردند. در طی سال های 97 و 98  از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا وزیر و معاون وزیر به این شرکت سر زدند و این شرکت بارها از طریق صدا و سیما هم معرفی شده است.

آچاره این امکان را به کاربران خود می دهد تا هر خدمتی را که در منزل مورد نیازشان است از طریق وبسایت و اپلیکیشن به سهولت و در هر ساعتی از شبانه روز سفارش دهند. این خدمات از نظافت و پذیرایی گرفته تا بازسازی و دکوراسیون منزل را شامل می شوند.
این پلتفرم با استفاده از دانش فناوری اطلاعات تیم توسعه‌دهنده خود، انواع نیروهای خدماتی متخصص و معتمد را مستقیما به متقاضیان آن خدمات متصل می‌کند.
تمامی نیروهای خدماتی (آچاره) دارای گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد بوده و از دیگر فیلترهای تایید صلاحیت آچاره عبور کرده‌اند تا مشتری بتواند به آنها اعتماد کند.همچنین، به دلیل سیستم ارزیابی و امتیازدهی توسط مشتریان، کیفیت خدمات ارائه‌شده همواره رو به بهبود بوده و در نهایت خدمات با کیفیت بالاتری نسبت به میانگین کیفیت خدمات سنتی ارائه می‌شود.
آچاره فرصت مناسبی برای نیروهای نظافتی، پرستاری، باغبانی، تعمیراتی و تاسیساتی است که در هر زمان و مکانی که مدنظرشان است، به کسب درآمد بپردازند.
براساس گفته های مدیران شرکت، در مرحله اول موفق به جذب ۱٫۶ میلیون دلار سرمایه گذاری از شخص/اشخاص حقیقی شده اند ( در بعضی وبسایت ها گفته شده شتاب دهنده دیموند سرمایه گذار اصلی این شرکت بوده است ) و در سال 98 نیز  اعلام کردند که به مرز ۱۰۰هزار سفارش رسیده ا ند.

  • شمای کلی تحلیل کسب و کار

 آچاره بزرگ‌ترین اپلیکیشن درخواست خدمات که پلی مطمئن میان مشتریان و متخصصان است، ایـن امـکان را به کـاربران خود می‌دهد تا هـر خـدمتی که مورد نیازشان است را از طریق وبسایت و اپلیکیشن آچاره به راحتی و در هـر سـاعتی از شبانه‌روز سـفارش دهند. آچاره در سال ۹۷ برنده تندیس بهترین اپلیکیشن موبایل شد و هم‌اکنون قادر است بیش از ۳۵۰ خدمات متنوع را در سراسر کشور به مشتریان خود ارائه دهد.

  • مالکین

حامد، بهمن و امیرحسام از دانشجویان ورودی سال ۸۰ برق دانشگاه شریف بودند. پس از پایان دوران کارشناسی حامد و امیرحسام به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. حامد به کانادا رفت و در رشته مدیریت کسب‌و‌کار در مقطع ارشد و پس از آن در مقطع دکترای تجارت مشغول به تحصیل شد.
امیرحسام نیز در سوئیس در رشته علوم کامپیوتر مدرک دکترای خود را دریافت کرد. حامد در حوزه استارتاپ‌ها فعالیت می‌کرد و امیرحسام در فضای دانشگاه مشغول به کار شد.اما بهمن در ایران ماند و پس از تحصیل در رشته MBA مدیرعامل کارخانه فولاد شد. حامد در کانادا با استارتاپ‌ها کار می‌کرد و منتور چند استارتاپ بود.
ارتباط با تیم‌ها باعث شد با فضای استارتاپ آشنا شده و چون قصد داشت تا به ایران بازگردد با بهمن در مورد کار صحبت کرد. او در کارخانه مشغول فعالیت بود ولی دوست داشت شغل خود را تغییر دهد، البته به‌ یک فرد دیگر برای بخش فنی نیاز داشتند.

در آن زمان امیرحسام سوئیس بود و قصد داشت به ایران بازگردد. تابستان 3 سال پیش جلسه گذاشتند و صحبت‌های لازم انجام شد، در جلسات و گفت‌وگوها ایده آچاره شکل گرفت.حامد در مورد اینکه چرا درخواست نیروی خدماتی را به عنوان کسب‌و‌کار برگزیدند گفت: «چون مشکل خود ما بود، همواره بهترین ایده‌های کارآفرینی از جایی شروع می‌شود که ما مشکلی را حل کنیم که باور داریم می‌توانیم حل کنیم.
گاهی ایده‌های ما خیلی ایده‌آل بوده و اجرایی کردن آن غیرممکن است، اما گاه این مشکل خودمان است. به همین دلیل می‌توان آن را به یک ایده عملی بدل کرد.در حال حاضر این سه فرد مالکین اصلی آچاره هستند و سرمایه گذارانی از قبیل همراه اول بر روی این اپلیکشن سرمایه گذاری کرده اند.

  • مدل کسب و کار آچاره

 

  • مشکل Problem

آچاره برای این آمده که دغدغه کارهای خانه را از مشتریان درخواست خدمات بگیرد. به جای اینکه از در و همسایه سراغ نیروی نظافتچی مطمئن ‌یا لوله کش و الکتریکی ماهر بگیرند، تمام خدمات فقط با چند کلیک در اختیار افراد می‌باشد.

با این خدمات آچاره سعی کرده است تمام دغدغه‌های خانه را از کاربران خود بگیرد. برای اینکه خیال مشتری از نیرویی که به خانه‌اش می‌آید راحت باشد آچاره تمام نیروهایش را از فیلترهای مختلفی می‌گذراند.‌ یک بخش مسائل احراز هویت و سابقه طرف است که پیشینه تمامی افراد از قبل توسط پلیس امنیت ناجا بررسی شده است.
همچنین سابقه کاری و تخصص افراد با دریافت مدارک و بررسی رزومه آن‌ها مورد بررسی تیم توسعه محصول قرار می‌گیرد. مرحله دیگر آزمون‌ها و آموزش تخصصی است و در نهایت آموزش‌های رفتاری است تا خیال همه از بابت کیفیت خدمات راحت شود.

  • بخش مشتریان Customer Segment

مشتریان آچاره دو گروه هستند: یکی افرادی که نیاز به دریافت خدمات دارند و دیگری افرادی که با تخصص و حرفه‌ای که دارند عضو سامانه آچاره شده و خدمات ارائه می‌دهند.

 مشتریان: افرادی که می خواهند کار ها سریع تر انجام شود

. افرادی که وقت کافی ندارند. افرادی که مشغله ی زیادی دارند.

افراد سالمندو معلول که نمی توانند کار های خودشان را انجام دهند

متخصصان: افراد بیکار یا افرادی که شغل مناسبی ندارند.

افرادی که به دنبال درآمد بالاتر و بیشتر هستند

افراد که دنبال کار های موقتی هستند

افرادی که تمایل دارند تایم کار دست خودشان باشد

  • کانال های ارتباطی با مشتریان

سایت اپلیکیشن های اندروید و آیفون

  • نحوه اعتبارسنجی Customer Validation

در این زمینه فرمی ‌برای تحقیقات بازاریابی آماده گردید. در این فرم‌ها ۱۰ تا ۱۲ سوال در مورد سرویس‌های مورد نیاز مردم پرسیده شد و دوستان و اطرافیان‌ با سنین متفاوت به این سوال‌ها پاسخ دادند. به‌وسیله این تحقیق دریافتیم که کاربران چه سرویسی می‌خواهند و بر اساس آن برنامه‌ها پیش برده شد.

  • مزیت رقابتی Unfair Advantage

مزیت رقابتی برای مشتریان

  • گستردگی خدمات
  • اولین ارائه کننده خدمات
  • وجود تعداد انبوهی از متخصصین و ارائه‌دهندگان خدمات
  • دریافت آسان کمک متناسب با نیاز
  • صدفه جویی در وقت و زمان
  • بیمه ی هر سرویس تا یک میلوین دلار
  • متخصصان قابل اعتماد

مزیت رقابتی برای متخصصان

  • موقعیت کاری بهتر و بیشتر براساس میزان تخصص
  • دریافت سریع دستمز پس از انجام کار
  • کارهای بومی نزدیک تر به تخصص
  • کار کردن در هر تایم کاری
  • شرکای کلیدی
  • متخصصان
  • کسانی که خدمات را انجام می دهند
  • کسانی که سرمایه ی مورد نیاز را تامین می کنند.
  • پردازشگران خدمات
  • مشتریان
  • افرادی که درخواست خدمات را بر روی سلیت یا اپلیکیشن ثبت می کنند

شرکای اصلی آچاره ارائه دهدنگان خدمات و مشتریان هستند. در حال حاضر صدها پلتفرم ارایه خدمات برحسب تقاضا (on-demand) برای کارهای مختلفی مانند نظافت خانه، چمن‌زنی، لوله کشی و تعمیر تلویزیون در دنیا فعال شده است.
به بیان ساده در این مدل افراد تقاضای خدماتی خود را در اپ ثبت می‌کنند و سیستم متخصصان تایید شده را به آن‌ها معرفی می‌کند و به ازای ارتباط دادن این دو گروه، درصدی از هزینه خدمات را برمی‌دارد. به این مدل «Uber  برای هر چیز» نیز گفته می‌شود و به پلتفرم‌هایی اشاره دارد که بتوانند براساس تقاضای مشتری، دسترسی او به کالا یا خدمات را فورا فراهم سازند.
بسیاری از این استارت‌آپ‌ها بر پایه همکاری با فریلنسرها و پیمانکاران مستقل به جای کارمندان تمام وقت شکل گرفته است. عده‌ای نیز افراد غیرمتخصص هستند که در زمان آزاد خود کارهای کوتاه مدتی مانند نظافت انجام می‌دهند و به این روش درآمدشان را افزایش می‌دهند.

  • منابع کلیدی مورد نیاز
  • مشتریان بومی
  • تکنولوژی
  • سخت افزار و نر م افزار مناسب
  • تیم پشتیبانی
  • متخصصان در هر حوزه ی کاری
  • فعالیت های کلیدی
  • توسعه و مدیریت فعالیت ها
  • پشتیبانی از مشتریان
  • مدیریت در پرداخت ها
  • ساخت نتورک مشتریان و مدیریت تخصصی
  • ساخت نتورک متخصصان و مدیریت تخصصی
  • سرمایه های مورد نیاز
  • تامین حقوق نیروهای سخت افزاری و نرم افزای که به صورت دائم در شرکت فعالیت دارند
  • هزینه ی تامین وسایل و تجهیزات
  • هزینه ی اجاره محل شرکت
  • هزینه ی ثبت برند
  • هزینه ی ساخت سایت و اپلیکشین های اندروید و آیفون
  • فعالیت های اجتماعی
  • منبع درآمد

منبع درآمد اصلی در ابتدا دریافت پورسانت از هر تراکنش و خدمات سایت بوده است اما در حال حاضر شرکت های خصوصی نیز در آچاره سرمایه گذاری کرده اند و پولی را به عنوان درآمد در اختیار مدیران قرار داده اند.

یکی از علت های اصلی موفقیت اپلیکیشن و سایت اچاره تمرکز بر روی مشکل و معضل مردم بوده است. به طور کلی سرمایه گذاری روی نیاز های جدید ارزش آفرین است.

مشتریان اپلیکشین آچاره انتظار دارند که :

1  خدمات دهندگان حرفه‌ای باشند و تمیز و سریع کار کنند. در انجام کارهایی که به آن‌ها سپرده می‌شود اهمال نکنند.

  1. 2. هزینه‌ها شفاف باشد، خدمات‌دهندگان از این قیمت راضی باشند و به هیچ وجه هزینه بیشتر درخواست نکنند. در واقع برای حق الزحمه چانه نزنند و نیازی حل و فصل کردن هزینه نباشد.
  2. 3. شرکت در دسترس باشد و در صورت بروز هر مشکلی همان موقع پاسخگو باشد.
  3. 4. افرادی که به منزل فرستاده می‌شوند قابل اعتماد باشند و مشتری نیازی به نظارت دایم روی آن‌ها نداشته باشد.
  4. 5. در حین نظافت و انجام کارهای سخت مراقب سلامتی خودشان باشند و نیازی به یادآوری مشتری نباشد (مانند استفاده از وایتکس در فضای دربسته)
  5. 6. با نظافت وسایل قیمتی و خاص آشنا باشند.
  6. 7. اگر مشتری از فردی راضی بود بتواند دفعه بعد هم برای ایشان درخواست بدهد.
  7. 8. ترتیب نظافت را طبق گفته مشتری رعایت کنند. برای مثال گروهی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند ابتدا کار نظافت آشپزخانه تمام شود تا قبل از ظهر بتوانند آشپزی کنند.
  8. 9. کاری که از آن‌ها خواسته می‌شود را انجام بدهند نه کاری که برای بقیه خانه‌ها انجام می‌دهند.
  9. 10. کارهایی که در توان آن‌ها نیست از قبل مشخص باشد و این طور نباشد که بخشی از کارها را انجام ندهند و بروند.

 

واضح است که مواردی مثل معتمد بودن متخصصان، شفافیت قیمت و پشتیبانی شرکت، از ارزش‌های پایه‌ای این نوع کسب و کارهاست. از طرف دیگر پاسخگویی به برخی دیگر از انتظارات، ارزش افزوده ایجاد می‌کند و متعاقبا منجر به مزیت رقابتی می‌شود.
از همین رو تهیه چک لیستی از انتظارات (اگرچه بدیهی به نظر می‌رسند) و تامل روی جنبه‌های مختلف هر کدام از آن‌ها می‌تواند در طراحی ارزش جدید و فراهم آوردن سطح بالاتری از رضایت موثر باشد.

علاوه بر انتظاراتی که مشتریان از این نوع کسب و کارها دارند، تردیدهای مختلفی به طور غیرمستقیم مانع استفاده از این نوع سرویس‌ها شده است. از آنجاکه اپلیکیشن‌های مختلف قوانین متفاوتی دارند بهتر است اطلاع رسانی مناسبی صورت بگیرد. برای مثال در آچاره می‌گویند اگر متخصص تا ساعت 8 در محل شما باشد ایاب ذهاب تا سقف 20 هزار تومان برعهده مشتری است.

قبل از شکل‌گیری پلتفرم آچاره ، گروهی از کسانی که نیروی خدماتی برای نظافت منزل می‌خواستند از نیروهای معتمد و آشنا به صورت دایم کمک می‌گرفتند. هم اکنون نیز بخشی از جامعه مخاطب به همین صورت نیروی خدماتی خود را انتخاب می‌کنند. از مزایایی که این روش برای آن‌ها دارد:

  • نیروی خدماتی آشنا و قابل اعتماد است و حضور او در خانه و خانواده ریسک امنیتی و اخلاقی ندارد.
  • به جای آنکه هر بار برای یک نیروی جدید در مورد نظافت خانه توضیح بدهند، فرد دایمی ترجیحات مشتری خود را می‌داند و بدین ترتیب احتمال نارضایتی پایین‌تر است.
  • فرد دایمی ملاحظات و آداب خانه را می‌شناسد و رعایت می‌کند.
  • گردگیری، شستشو و نظافت خانه‌های لوکس و وسایل تزیینی آن‌ها ملاحظات بیشتری را می‌طلبد و فردی که در این خانه‌ها کار کرده است آشنایی بیشتری دارد.
  • روش کار اپلیکیشن آچاره

مالکان آچاره برای جلوگیری از بروز هرنوع مشکل احتمالی در اپلیکیشن و سایت در زمینه های متخلف ارائه ی خدمات مجموعه قوانینی را ایجاد کرده اند که در ابتدا بر روی اپلیکیشن به شما نشان داده می شود و در بخش قوانین سایت نیز موجود است

ماده ۱ – تعاریف و اصطلاحاتی که در این قوانین و مقررات به کار رفته است دارای معانی مشروح زیر است

۱-۱مشتری: افرادی که در اپلیکیشن آچاره اعلام نیاز به خدمات کرده‌اند.

۲-۱آچار: افرادی که در اپلیکیشن آچاره برای انجام خدمات اعلام آمادگی کرده‌اند.

۳-۱کاربر: شخصی است که با فناوری ارتباطی به اپلیکیشن آچاره متصل و از خدمات نرم‌افزاری آچاره بهرمند می‌شود.

۴-۱کاربران: مشتری‌ها و آچارها.

۵-۱شرکت: ارائه‌دهندۀ سرویس آچاره.

۶-۱آچاره: سرویسی که شرکت آچاره ارائه می‌دهد.

۷-۱حساب کاربری: حسابی است که افراد برای استفاده از سرویس آچاره در نرم‌افزار آچاره ایجاد کرده‌اند.

۸-۱اعتبار: مبلغی است که کاربران در حساب کاربری خود جهت استفاده از سرویس آچاره دارند.

۹-۱اطلاعات محرمانه: اطلاعاتی که توسط کاربران مشتری و آچار در اختیار آچاره قرار داده می‌شود مانند شماره تماس، اقامتگاه، پست الکترونیکی و غیره.

ماده ۲ – حساب کاربری

۲-۱کاربر با ثبت نام در آچاره می‌پذیرد که قوانین و مقررات آچاره را به صورت کامل مطالعه کرده و پذیرفته است. این قوانین ممکن است در طول زمان تغییر کند، استفادۀ مستمر کاربران از آچاره به معنی پذیرش هرگونه تغییر در قوانین و مقررات آن است.

۲-۲برای استفاده از آچاره لازم است که هر کاربر یک حساب کاربری در آچاره بسازد. تنها افرادی که بیش از ۱۸ سال سن و واجد اهلیت قانونی باشند می‌توانند اقدام به ساختن حساب کاربری در آچاره کنند. برای استفاده از آچاره کاربر باید نام، نام خانوادگی، آدرس پست الکترونیکی و شماره همراه خود را در نرم‌افزار آچاره ثبت کند.

۳-۲کاربر می‌پذیرد اطلاعات خواسته شده را به صورت صحیح و به‌ روز در سرویس آچاره وارد کند.

۴-۲هر فرد تنها می‌تواند یک حساب کاربری به عنوان مشتری در آچاره داشته باشد.

۵-۲مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری اشخاص در آچاره یا سایر خدمات مربوط به آچاره انجام می‌شود به عهدۀ کاربر است.

۶-۲مسئولیت حفظ امنیت اطلاعات حساب کاربری از جمله نام کاربری و رمز عبور به عهدۀ کاربر است. در صورت مفقود یا سرقت اطلاعات حساب کاربری، کاربر موظف است در اسرع وقت موضوع را به اطلاع شرکت برساند. بدیهی است تا زمانی که اطلاع‌رسانی به شرکت انجام نشده است مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری مذکور انجام شده و می‌شود به عهدۀ کاربر خواهد بود.

۷-۲کاربر حق ندارد به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر اجازه استفاده از حساب کاربری خود را بدهد یا حساب خود را به فرد یا شرکت دیگری منتقل کند.

۸-۲در شرایط خاصی ممکن است از کاربر برای استفاده از سرویس، درخواست احراز هویت شود، در چنین شرایطی اگر کاربر اطلاعات کافی در اختیار شرکت قرار ندهد، شرکت می‌تواند حساب کاربری وی را مسدود کرده و از ارائۀ سرویس به کاربر خودداری کند.

ماده ۳ – استفاده از آچاره

۱-۳آچارها متعهد می‌شوند در حین ارائه خدمات آچاره از استعمال دخانیات و هرگونه فعالیت نامتعارف که موجب آزردگی مشتری شود امتناع کنند.

۲-۳با استفاده از سرویس آچاره کاربر می‌پذیرد که از آچاره برای انجام هیچ فعالیت غیر‌قانونی طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران یا مخالف با عرف جامعه استفاده نکند. کاربر حق ندارد اشیاء غیر مجاز از جمله مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح یا سایر اشیاء یا حیواناتی که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مجاز نیست همراه داشته باشد.

۳-۳کاربر (مشتری) متعهد است در صورت داشتن هرگونه تقاضای نامتعارف و هر گونه پرنده یا حیوانات دیگر در منزل، موضوع را قبل از توافق بر انجام کار به کاربر آچار اعلام کند در غیر اینصورت چنانچه پس از پذیرش درخواست خدمت و عزیمت کاربر (آچار) به محل، مواجه با موارد فوق شود، مجاز به لغو (امتناع از انجام) سفارش بوده و مسئولیت جبران خسارات وارده برعهدۀ کاربر (مشتری) است.

۴-۳کاربر متعهد می‌شود هیچ‌گاه از سرویس آچاره به صورتی که به آچاره یا شرکای آن صدمه‌ای وارد کند استفاده نکند.

۵-۳کاربر می‌پذیرد که آچاره ممکن است از ارسال پیامک (SMS) به عنوان راه ارتباطی شرکت با وی استفاده کند. کاربر می‌تواند درخواست کند که ارسال این پیام‌ها قطع شود اما می‌پذیرد که با انصراف از دریافت این پیام‌ها، ممکن است در استفاده از سرویس با مشکل مواجه شود.

۶-۳آچاره ممکن است کدهایی به منظور هدیه به کاربر ارائه کند که با وارد کردن این کدها در برنامه، یا درصدی از هزینه خدمات کاسته یا درصدی از هزینه خدمات پس از آن به کاربر برگردانده ‌شود و یا مبلغ مشخصی به حساب کاربر در آچاره اضافه می‌شود.

۷-۳کاربر می‌پذیرد که اجازۀ انتقال یا فروش کدها را به افراد دیگر ندارد. همچنین کاربر مجاز نیست این کدها را به صورت عمومی منتشر کند (حتی اگر آچاره در فضاهای عمومی این کدها را منتشر کرده باشد) مگر اینکه آچاره رسماَ این اجازه را به آنها داده باشد.

۸-۳کاربر می‌پذیرد اعتباری که در حساب کاربری خود دارد مستقل از روش کسب آن (اگر در نتیجه افزایش اعتبار از طریق درگاه بانک باشد یا در نتیجه وارد کردن کدهای تخفیفی که آچاره در اختیار آنها قرار می‌دهد یا هر روش دیگری) فقط برای استفاده از سرویس آچاره قابل استفاده است و امکان دریافت این وجه را به صورت نقد ندارد.

۹-۳کاربر می‌پذیرد کدهایی که جهت افزایش اعتبار یا کاهش هزینه خدمات به آنها داده می‌شود ممکن است منقضی شوند. از آنجایی که آچاره برای ارائه این کدها هزینه ای از کاربران دریافت نمی‌کند، این حق برای شرکت محفوظ است که مبلغ یا درصد تاثیر این کدها را حتی پس از انتشار آنها تغییر دهد یا در صورت لزوم آنها را باطل کند.
همچنین درصورتی که شرکت تشخیص دهد که استفاده از این کد به دلیل خطای فنی یا تخلف صورت گرفته و یا غیر قانونی بوده است می‌تواند این کدها یا اعتباری که در نتیجۀ استفاده از آنها به حساب کاربر اضافه شده است را باطل یا حذف کند.

۱۰-۳مسئولیت تامین اینترنت و سخت‌افزار لازم و همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به آنها برای استفاده از سرویس آچاره به عهدۀ کاربر است.

۱۱-۳کاربر (مشتری) متعهد می¬شود که زمان حضور و جنسیت آچار مورد نظر را از قبل اعلام کند تا آچاره بتواند با برنامه¬ریزی و طبق درخواست مشتری، کاربر (آچار) به محل اعزام کند.

۱۲-۳کاربر متعهد می‌شود پس از اتمام خدمات از هیچ بخش از اطلاعاتی که در نتیجه استفاده از سرویس آچاره، از مشتریان یا آچارها کسب کرده است هیچ‌گونه استفاده‌ای نکند. طبعاً ذخیره کردن اطلاعات مشتریان یا آچارها در دستگاه تلفن همراه یا به هر شیوۀ دیگر نیز مغایر با قوانین آچاره خواهد بود.
همچنین کاربر متعهد می‌شود در طول انجام خدمت، فقط در شرایط ضروری از اطلاعاتی که از مشتریان یا آچارها در سرویس آچاره ارائه شده است استفاده کند. استفادۀ کاربر از این اطلاعات باید مطابق با عرف جامعه و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.

۱۳-۳با استفاده از سرویس آچاره کاربر می‌پذیرد که در حین انجام خدمت، آچاره را وسیله‌ای برای تبلیغات و بازاریابی کالاهای شخصی خود قرار ندهد و از هرگونه معرفی و عرضۀ محصولات شخصی و یا محصولات متعلق به دیگران خودداری کند.

۱۴-۳کاربر متعهد به رعایت همۀ قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب مناسب در هنگام استفاده از آچاره است.

۱۵-۳کاربر می‌پذیرد که متن حریم شخصی آچاره را مطالعه کرده است و مورد قبول وی است.

۱۶-۳کاربر می‌پذیرد که آچاره خدمات نظافت نیست بلکه تنها یک خدمات نرم‌افزاری است که ارتباط بین مشتریان و آچارها را جهت توافق بر انجام یک خدمت فراهم می‌کند. در سرویس آچاره آچار مختار است یک درخواست خدمت را بپذیرد یا رد کند.
همچنین مشتری مختار است پس از ارسال درخواست خدمت، مشخص شدن آچار و قبل از آغاز عزیمت آچار به نقطه مبداء، خدمت را لغو کند یا خیر. لذا هر خدمتی که مشتری با آچار انجام می‌دهد باید به عنوان یک قرارداد لازم مستقل بین آچار و مشتری در نظر گرفته شود.

۱۷-۳خدمات آچاره ممکن است با مشارکت خدمات شرکت‌های دیگری ارائه شود که شرکت آچاره کنترلی روی آنها ندارد. در چنین شرایطی کاربر می‌پذیرد که این خدمات، قوانین استفاده و مقررات مختص خود را دارند و آچاره مسئولیتی در خصوص قوانین و خدمات این شرکت‌ها ندارد.

۱۸-۳کاربر مشتری می پذیرد که اسناد، مدارک و اشیای مهم و گرانبهای خود اعم از طلا، ارز، جواهرات و سایر اشیای قیمتی خود را بدون مواظبت در معرض کاربر آچار قرار ندهد و بر نگهداری آنها نظارت داشته باشد. همچنین قبل از خروج آچار تمامی لوازم منزل خود را کنترل نموده و هرگونه کاستی احتمالی را قبل از ترک آچار اطلاع دهد.

۱۹-۳کاربر آچار بدیهی است که می پذیرد در حفظ و نگهداری تمامی اشیای منزل مشتری نهایت تلاش خود را بکند و در صورت هرگونه آسیب باید خود جوابگوی مشتری باشد.

۲۰-۳کاربران پذیرفته‌اند که آچاره به عنوان یک نرم افزار عمل کرده و دو طرف را به هم معرفی و مرتبط می‌نماید. مسئولیت هرگونه آسیب به اموال طرفین بر عهده فرد خاطی بوده و طرفین می‌توانند در مراجع ذی صلاح حقوقی و قضایی علیه یکدیگر اقامه دعوی نمایند.

ماده ۴ – هزینه‌ها و پرداخت

۱-۴کاربر می‌پذیرد امکان استرداد هزینه‌هایی که کاربر به آچاره می‌پردازد وجود ندارد.

۲-۴کاربر می‌پذیرد هزینۀ سرویس از قبل از طرف آچار یا آچاره مشخص می‌شود و پس از استفاده از آن اعتراضی نسبت به هزینۀ سرویس نمی‌تواند داشته باشد.

۳-۴پرداخت هزینۀ سرویس فقط از طریق روش‌هایی که توسط آچاره مشخص می‌شود، می‌تواند صورت گیرد. این روش‌ها عبارتند از پرداخت اعتباری از داخل برنامۀ موبایل، پرداخت اینترنتی برای افزایش اعتبار و پرداخت نقدی به آچار.

۴-۴کاربر می‌پذیرد هزینۀ سرویس ارائه شده ممکن است بسته به ویژگی‌های سرویس ارائه شده از جمله نوع سرویس، زمان سرویس، مکان سرویس یا عوامل دیگر متغیر باشد.

۵-۴کاربر می‌پذیرد که باید هزینۀ خدمت را مستقل از هر گونه مشکلی که ممکن است در برنامه آچاره جهت پرداخت آنلاین به وجود بیاید به شرکت پرداخت کند. در صورتی که به دلیل مشکلی در برنامه آچاره یا مشکلات ارتباطی از جمله اینترنت و شبکۀ تلفن همراه امکان پرداخت از طریق اپلیکیشن فراهم نشود مشتری همچنان موظف به پرداخت هزینه خدمت خواهد بود.
در این شرایط پرداخت هزینه ممکن است با هماهنگی مشتری با دفتر شرکت آچاره یا روش‌های دیگر صورت پذیرد. در صورتی که مشتری به هر دلیلی از جمله مشکلات اپلیکیشن پرداخت را انجام نداده باشد، شرکت حق دارد مبلغ خدمت را از اعتبار کاربر در آچاره کسر کند.

۶-۴کاربر می‌پذیرد هیچوقت درخواست آچاره ارسال نکند مگر اینکه قصد استفاده از سرویس آچاره را داشته باشد.
کاربر مشتری اگر پس از ارسال درخواست سفارش و پذیرش درخواست توسط یک آچار، درخواست را لغو کند، یا در مکان مشخص شده به عنوان محل انجام خدمت در زمان مشخص حضور پیدا نکند و کاربر آچار اگر پس از قبول یک درخواست، درخواست را لغو کند یا پس از پذیرش درخواست در مکان مشخص شده به عنوان محل انحام خدمت حضور پیدا نکند شرکت می تواند بعلت عدم رعایت مقررات آچاره که منجر به عدم رعایت شهرت و اعتبار کاری او خواهد شد، هزینه‌ای به تشخیص خود به عنوان جریمه از اعتبار آنها کسر یا از کاربران وصول کند.

۷-۴مشتری می‌پذیرد هر گونه تخریبی که در ابزار آچار در نتیجه استفاده از سرویس با حساب کاربری وی ایجاد شود، مسئولیت تامین هزینه‌های مربوط به تعمیر، تعویض و غیره به عهده وی خواهد بود. در چنین مواردی آچاره حق دارد این هزینه‌ها را از اعتبار موجود در حساب آچاره مشتری کسر یا از وی وصول کند.

۸-۴کاربر آچار متعهد می‌شود که تقاضای هیچ گونه وجهی علاوه بر مقدار از پیش اعلام شده توسط نرم‌افزار نداشته باشد و هرگونه مطالبه وجه اضافه به هر عنوان ربطی به آچاره ندارد.

۹-۴کاربر مشتری نیازی به پرداخت هر گونه وجه اضافه به هر عنوان از قبیل سختی کار، کمک بلاعوض یا قرض و غیره ندارد و پرداخت اضافی به انتخاب شخصی او بوده و ربطی به آچاره ندارد. آچاره این پرداخت اضافه را به هیچ عنوان تایید یا تشویق نمی¬کند و از کاربر مشتری می‌خواهد که این موارد را حتما به آچاره اطلاع دهد.

ماده ۵ – مسئولیت آچاره

۱-۵آچاره با تمام امکانات خود از جمله واحدهای مرکز تماس، بازرسی و نظارت و میانجیگری، تمامی تلاش خود را جهت رضایت کاربران، رفع اختلافات ایجاد شده در زمان ارائه و استفادۀ خدمات آچاره بین کاربران و ایجاد صلح و سازش فی مابین آنها می‌کند.

۲-۵آچاره با استفاده از نظارت‌های خود تلاش می‌کند سرویس با کیفیت به کاربران ارائه دهد.

۳-۵آچاره تلاش خود را جهت استفاده از سرویس ارائه شده توسط کاربران محترم می‌کند اما تضمینی نسبت به اجرا شدن آن روی همۀ دستگاه‌ها یا همۀ شبکه‌های ارتباطی (اینترنت، شبکه تلفن‌همراه و …) نخواهد داد

۴-۵تمامی اطلاعات کاربران بعنوان اطلاعات محرمانه نزد آچاره محافظت شده و دسترسی به آن توسط اشخاص ثالث ممنوع بوده مگر برابر تصمیم مقام صالح.

۵-۵چنانچه هر یک از کاربران آچاره در زمان استفاده از خدمات آن با مشکلی مواجه شوند برابر شرایط فوق می‌توانند شکایت خود را از طریق مرکز تماس آچاره مطرح و آچاره پیگیری لازم و تلاش خود را جهت حل و فصل اختلافات بعمل خواهد آورد.

ماده ۶ – مسئولیت کاربران

۱-۶مسئولیت همۀ اقدامات و افعال کاربران مشتری و آچار که ناشی از عدم رعایت قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم در هنگام انجام خدمت) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربر) باشد، برعهدۀ شخص متخلف بوده و آچاره هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهد داشت و آچاره می‌تواند ضمن غیر فعال کردن متخلف، از طریق مراجع صالح اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی آچاره بعمل آورد.

۲-۶هر گونه اقدامی از سوی کاربران که منجر به ورود خسارت به شهرت تجاری، نام و اعتبار آچاره شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی و آچاره حق غیر فعال نمودن کاربر و اقدام قانونی علیه وی را جهت مطالبه خسارت و احقاق حقوق قانونی خود خواهد داشت.

۳-۶کاربر آچارمتعهد می‌شود تنها از علایم و اقلام سازمانی استفاده کند که توسط آچاره تهیه و در اختیار او گذاشته شده است (لباس کار یا ابزار نظافت) و مسئولیت استفاده از اقلام و علایمی که سبب ایجاد مشابهت و یا ایجاد اشتباه برای کاربران مشتری و یا سایر اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی کند بر عهدۀ کاربر آچار بوده و در صورت لزوم آچاره به قطع سرویس با نامبرده و پیگیری قانونی اقدام خواهد نمود و شخص متخلف مکلف به جبران خسارات وارده به آچاره خواهد بود.

۴-۶مسئولیت رعایت همۀ قوانین و مقررات کشوری برعهدۀ کاربران آچاراست.

۵-۶برای کلیه ی سفارشاتی که هزینه انجام آنها بیش از 200.000 تومان است کاربران باید نسبت به عقد قرارداد کتبی با یکدیگر اقدام نمایند تا در صورت بروز مشکل پی گیری از طریق آچاره یا مراجع قضایی تسهیل گردد. نمونه قرارداد در سایت و اپلیکیشن آچاره موجود است.

ماده ۷ – ضوابط رسیدگی به شکایات مربوط به سفارشات به شرح زیر است:

در موارد ذیل کاربر مشتری می‌تواند نسبت به اعلام شکایت یا نارضایتی از خدمات آچاره اقدام نماید:

۱-۷دریافت دستمزد نامتعارف

۲-۷عدم حضور آچار در زمان مقرر

۳-۷کیفیت نامناسب کار: برای سرویس نظافت مشتری می‌تواند در حین حضور آچار در محل نسبت به اعلام نارضایتی از کیفیت سرویس اقدام نماید. مشتری می‌تواند در یک ساعت اول حضور آچار با توجه به کیفیت کار او از او بخواهد که محل را ترک کند و مبلغی پرداخت نکند.
بعد از گذشت یک ساعت اول حضور آچار در محل مشتری، در صورت نارضایتی، مشتری می‌تواند ساعت حضور آچار را در اپلیکیشن وارد کرده و طبق زمان حضور آچار وجه را پرداخت نماید. سپس می‌تواند از محل‌هایی که نشان دهنده کیفیت نامناسب کار است عکس گرفته و برای واحد پشتیبانی آچاره ارسال نماید.
کارشناسان آچاره با توجه به محتوای عکس‌ها طبق آیین نامه داخلی اقدام خواهند کرد و در صورت لزوم مابه التفاوت به مشتری عودت داده خواهد شد. در بقیه سرویس‌ها مشتری باید حین تحویل کار و قبل از پرداخت کامل وجه از کیفیت مطلوب کار اطمینان حاصل نماید و در صورت هرگونه مشکل قبل از پرداخت با پشتیبانی آچاره تماس بگیرد.

۴-۷دزدی: در صورت وجود مستنداتی مبنی بر اینکه آچار مرتکب این کار شده واحد رسیدگی به شکایات آچاره پیگیری این موضوع را انجام خواهد داد. در صورت عدم وجود مستندات این اتهام قابل اثبات و پیگیری نخواهد بود.

۵-۷خسارت دیدن لوازم مشتری: در این شرایط مشتری باید حداکثر تا 48 ساعت بعد از وقوع حادثه نسبت به اعلام خسارت اقدام کند. وقوع حادثه نیز حداکثر می‌تواند 14 روز بعد از اتمام کار باشد. در غیر این صورت، یعنی گذشت بیش از 14 روز از پایان کار و یا 48 ساعت از وقوع خسارت، این شکایت قابل رسیدگی نخواهد بود.
هنگام وقوع خسارت تا زمان مراجعه کارشناس (از سمت شرکت بیمه یا آچاره) مشتری نباید دست به تغییر صحنه و از بین بردن نشانه‌های وقوع خسارت بزند تا بتوان خسارت را بررسی کرد.

۶-۷عدم حل مشکل در خدمات مربوط به تعمیرات: حداکثر اگر طی 14 روز از پایان کار مشتری متوجه شود که عیب مورد نظر به طور کامل رفع نشده یا مجددا بازگشته است می تواند این موضوع را به پشتیبانی آچاره اعلام نماید و آچار موظف به مراجعه مجدد و حل نهایی موضوع است.
چنانچه در این مرحله لازم باشد که جنس از محل خارج شود و به کارگاه آچار منتقل شود، مشتری باید سفارش مجدد ثبت نماید تا برای پیگیری‌های آتی دچار مشکل نشود.

۷-۷درخواست کارشناس رسمی دادگستری: در صورتیکه به هر دلیل مشتری نظر یا میانجیگری کارشناسان آچاره را قبول نکند می‌تواند درخواست بررسی موضوع توسط کارشناس رسمی دادگستری بدهد. در صورتیکه کارشناس رسمی دادگستری نظر کارشناس آچاره را تایید کند مشتری می‌پذیرد که هزینه کارشناس رسمی دادگستری را پرداخت کند.

ماده ۸ – شرایط وسائل همراه کاربر بشرح زیر است:

۱-۸وسایلی که مشتری نباید در محل داشته باشد عبارت است از مواد منفجره، محترقه، مواد سمی، اسیدی، بیماری زا و بد بو، مایعات و جامدات اتش زا و سوختی، مواد و وسایل رادیواکتیو.

۲-۸وسایلی که آچار نباید در محل داشته باشد عبارت است از مواد منفجره، محترقه، مواد سمی، اسیدی، بیماری زا و بد بو، مایعات و جامدات آتش زا و سوختی، مواد و وسایل رادیواکتیو، هر گونه سلاح گرم و سرد و مواد مخدر و مشروبات الکلی و هر مواد دیگری که نامتعارف یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

۳-۸درخواست خدمت بدون حضور مشتری (مالک یا مستاجر یا وکیل ایشان) توسط کاربر آچاره ممنوع است و کاربر حق درخواست و انجام خدمت را نخواهد داشت، در صورت عدم رعایت، همۀ مسئولیت‌های ناشی از این تخلف برعهدۀ اقدام کنندگان آن است و آچاره حق دارد نسبت به قطع دسترسی اقدام و مبادرت به پیگیری قانونی از جمله مطالبۀ خسارت از شخص متخلف کند.

ماده ۹ – موارد فنی

۱-۹کاربر حق ندارد هیچ‌گونه تلاشی در جهت استخراج سورس کد (Source Code) نرم‌افزارهای آچاره شامل دیکامپایل(Decompile) ، مهندسی معکوس(Reverse Engineering) یا فعالیت‌های مشابه انجام دهد، مگر اینکه اجازۀ چنین کاری به صورت قانونی صادر شده باشد.

۲-۹کاربر مجاز نیست با استفاده از روش‌های Framing یا Mirroring یا روش‌های دیگر نسخۀ دیگری از سرویس آچاره را روی سرورهای دیگر ارائه کند. همچنین کاربر مجاز نیست در نرم‌افزار آچاره یا در روش ارائه سرویس آچاره تغییر یا اخلالی ایجاد کند.

۳-۹کاربر حق ندارد برنامه یا اسکریپتی با هدف ایندکس گذاری (Indexing)، مطالعه یا هر گونه فعالیت داده‌کاوی روی سرویس اجرا کند.

۴-۹کاربر حق ندارد هیچ فعالیتی در راستای حصول دسترسی غیرقانونی و غیر متداول به هیچ بخش سرویس آچاره یا سرویس های مرتبط با آچاره انجام دهد.

ماده ۱۰ – محتوای تولید شده توسط کاربران

آچاره ممکن است گاهی به کاربران اجازه دهد که در وب سایت، برنامه موبایل و یا سایر بخش‌های این سرویس عکس، متن، فایل صوتی، فایل تصویری یا فایل‌های مشابه منتشر کنند. مالکیت هر مطلب (شامل متن، عکس، فایل صوتی، فایل تصویری و …) که به این شکل در سرویس ثبت شود همچنان متعلق به کاربران خواهد بود.
اما با ثبت آنها در سرویس‌های مرتبط به آچاره کاربران این حق را به آچاره می‌دهند که آنها را در هر مکان و هر زمانی به صورت دیجیتال یا چاپی برای هر نوع کاربردی منتشر کند. همچنین آچاره مجاز است حق انتشار این مطالب را به اشخاص یا شرکت‌های دیگر منتقل کند.

ماده ۱۱ – قطع سرویس

آچاره در شرایطی که به هر دلیل به این نتیجه برسد حضور یک کاربر (آچار یا مشتری) می‌تواند برای شرکت یا سایر مشتریان یا آچارها خطرناک باشد یا مطلوب نباشد حق حذف دسترسی کاربر مذکور به سرویس آچاره را دارد.

ماده ۱۲ – توافق از راه دور

۱-۱۲کاربر توافق می‌کند جهت مبادلۀ آسان اطلاعات، همۀ تغییرات و الحاقیه‌های قوانین و مقررات حاضر اعم از تغییر و اضافه کردن شروط آن، ارسال اخطاریه و ابلاغیه‌های مربوط به آچاره، از طریق سیستم رایانه‌ای آچاره بعمل آید و کاربر ضمن پذیرش اطلاع از شرط و روند اجرایی آن موافقت خود را نسبت به اعمال شرط مذکور اعلام می‌کند.

۲-۱۲مسئولیت حفظ و حراست از حساب کاربر برعهدۀ کاربر بوده و کاربر ضمن پذیرش این مسئولیت، همۀ داده پیام‌های صادره از طریق حساب کاربری مذکور را منتسب به خود دانسته و هرگونه ادعایی نسبت به انکار، تردید و جعل داده پیام‌های ارسال شده از ناحیۀ نامبرده غیر قابل استماع و مردود است.

۳-۱۲کاربر می‌پذیرد هر گونه رویه، اشکال، عبارات مبین تائید و اعلام قبولی و تصدیق داده پیام‌های صادره از طرف آچاره به منزله امضا الکترونیکی و قبولی محسوب می‌شود و هر گونه ادعائی نسبت به امضا و قبولی مذکور غیر قابل استماع و مردود است.

۴-۱۲کاربر با عضویت در سرویس آچاره قصد و اراده خود را نسبت به پذیرش انعقاد هرگونه اقدام و عمل حقوقی از جمله عقود و معاملات از راه دور و از طریق سیستم رایانه‌ای و الکترونیکی اعلام می‌کند.

برای ثبت نیاز و درخواست نیوری متخصص در ابتدا سوالاتی از مشتری پرسیده می شود:

ترجیحات متقاضیان و اطلاع رسانی به موقع

در این نوع سرویس‌ها مهم است که تا حد امکان به متقاضیان حق انتخاب داده شود؛ به عنوان نمونه کجا می‌خواهید سرویس بگیرید؟ به چه روشی به شما متخصص پیشنهاد بدهیم؟همچنین اطلاع رسانی به موقع در مراحل مختلف می‌تواند به انتظارات و درک متقابل و جلوگیری از اختلافات کمک کند. در تصویر زیر می‌بینیم که در اپ آچاره در مورد ایاب و ذهاب متخصص به مشتری اطلاع داده می‌شود.

 

 برآورد مدت زمان براساس حجم کار:

در برخی از اپ‌ها از خود مشتری پرسیده می‌شود که برای چند ساعت کمک نیاز دارد؛ در حالیکه گاهی اوقات مشتری برآوردی از زمان موردنیاز ندارد و یا تصور غیرواقعی از توانایی متخصص در انجام کارهای زیاد در مدت زمان کم دارد.
در اپ اسپارد براساس پارامترهایی که روی زمان تاثیر می‌گذارند مدت زمان پیشنهادی اعلام می‌گردد و البته قابل تغییر توسط مشتری نیز هست. به عنوان نمونه برای سرویس نظافت منزل، تعداد اتاق و سرویس بهداشتی را می‌پرسد.

 

تعیین جزییات کافی

طبیعتا درخواست متقاضی اگر واضح باشد و حجم کار تعیین شود مدیریت کارها راحتتر می‌شود. به عنوان نمونه گاهی پیش می‌آید زمانی که نیروی خدماتی در حال شسشن فرش‌هاست، مشتری به فکر می‌افتد که قالیچه دیگری نیز اضافه ‌کند.
بنابراین زمان این کار افزایش می‌یابد و ممکن است متخصص به کارهای دیگری که برای او از قبل مشخص شده بود، نرسد. از آنجاکه رضایت مشتری معیار است، عدم شفافیت می‌تواند منجر به ضایع شدن حق متخصص شود.

در اپ استادکار می‌بینیم که مشابه اپ‌های دیگر، تعداد و نوع کارها به تفکیک سرویس پرسیده می‌شود.

نکته دیگر این اپ، پرسیدن علت لغو سفارش با گزینه‌های رایج است؛ به عنوان نمونه چون تعدادی از کاربران هر اپ برای تست، آن را نصب می‌کنند و می‌خواهند فرایند را به طول کامل ببینند، در زمان لغو «می‌خواستم طرز کار استادکار را بدانم» به عنوان یک گزینه آورده شده است. این کار به تحلیل دقیق‌تر آمار کاربران اپ و شناخت رفتار آن‌ها کمک می‌کند

 تعیین قیمت توسط متخصصان:

سرویس‌های رایج معمولا با دو روش ساعتی و پروژه‌ای تعیین قیمت می‌شوند. برای مثال معمولا هزینه نظافت به صورت ساعتی محاسبه می‌شود و با پارامترهایی مانند جنسیت و متخصصان ویژه نیز متغیر می‌شود.
در اپ پلاک همانطورکه در تصویر زیر آمده، برای سرویس نظافت نیز از روش استعلام قیمت از متخصصان استفاده می‌شود و با اطلاع از نظرات مشتریان قبلی، امتیازات او، حق الزحمه، … می‌توان متخصص موردنظر را انتخاب کرد.نکته دیگر، امکان درخواست بیش از یک متخصص در هر سفارش وجود دارد.

مشابه خیلی از پلتفرم‌های دیگر  آچاره نیز از روش monetizationاین پلتفرم transaction fee می‌باشد. البته در بررسی نظر‌های marketها به این موضوع اشاره شده بود که گویا از نیروهای خدماتی access charge دریافت می‌کند که من نتوانستم صحت‌سنجی دراین‌باره انجام بدهم،
و فرض بر غلط بودن این ادعاست از طرفی با بررسی اولیه‌ای که انجام شد، و همچنین نظر‌های marketها به نظر رسید که سوی تقاضا در آچاره ضعیف‌تر از عرضه می‌باشد و نیاز به استفاده از seeding strategy در سوی تقاضا دارد.
درباره market این صنعت هم واضحا disruptionای ( ساختارشکنی ) که در صنایع دیگر همچون حمل‌و‌نقل داشتیم (اسنپ و تپسی)، هرگز در این صنعت مشاهده نمی‌شود.
با توجه به سلیقه هاي سنتی مردم ایران، سخت بودن نظارت بر کیفیت تمامی خدمات، نسبی بودن سطح انتظارات مردم از کیفیت هر خدمت، پیچیدگی‌هاي ساختارمند کردن فرایندهاي ارائه خدمت و استاندارد کردن خدمات به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک این ساختارشکنی  disruption رخ بدهد.

از طرفی نوع service و روش monetization باعث شده‌اند که switching cost برای هر دو سوی پلتفرم بسیار کم باشد و بنابراین از این حیث می‌شود آن‌ها را multi-homing در نظر گرفت. و در نتیجه winner takes all شدن در این صنعت به شدت سخت خواهد بود.

استراتژی کلی آچاره توسعه بازار-محصول هست و سعی در داشتن موقعیت best cost provider دارد. که با توجه به رقبا و ویژگی‌های فعلی صنعت بهتر است کمی به سمت تمایز حرکت کند.

  • ارزش پولی اپلیکیشن

اطلاعات دقیقی در ارتباط با میزات ارزش پولی اپلیکیشن آچاره در دسترس نیست. اما در سال 97 همراه اول بخشی از سهام شرکت «سانا گستر سبز» (آچاره و اوبار را به ارزش  ۶.۲ میلیون دلار خریداری کرد. اینکه چرا سهام شرکت آچاره به دلار است نیز بنا به گفته مالکان به دلیل این است که تمام مناسباتت آچاره ار ابتدا براساس دلار برنامه ریزی شده اند.

  • بخش مشتریان

تمامی مشتریان بالقوه آچاره، بازار هدف آچارات را تشکیل می‌دهند. با این وجود تعداد مشتریان باالقوه آچارات را سالانه ۲۴ میلیون نفر تخمین می‌زنم. (با این فرض که ۲۴میلیون خانوار ایرانی، به‌طور میانگین سالی یک‌بار به مشکلی برمی‌خورند که می‌توانند برای حل آن به آچارات مراجعه کنند.)
هم‌چنین با همین رویکرد حجم بازار سالانه آچاره حدود ۱هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.(یک چهارم خانوارها برای زفع نیازشان سراغ آچاره بیایند و به طور میانگین ۳۰۰هزار تومان به متخصص پرداخت نمایند. البته واضحا درصد کمیسیونی که آچاره دریافت می‌کند ملاک است که چون اطلاع دقیقی از آن ندارم، به سراغ آن نرفتم.)

جامعه ایران در حال حاضر به لحاظ اقتصادی با مشکلات جدی روبرو است و کاهش قدرت خرید مردم قطعا باعث کاهش بازار آچاره در برخی حوزه‌ها خواهد بود.(این موضوع از طرفی برای آچارات که محتوای رایگان ارائه می‌دهد مناسب است، اما از طرف دیگر در راه رسیدن به هدف اصلی یعنی جذب مشتری برای آچاره ممکن است مشکل‌زا باشد.)
اما در خیلی از حوزه‌های دیگر که از جنس تعمیرات هستند ، اتفاقا حجم بازار آچاره افزایش هم خواهد یافت زیرا بسیاری از مردم که سابقا به دنبال تعویض لوازم خود بودند حال به سمت تعمیر و بازسازی آمده اند .

مساله مهم در تحلیل هر بازاری، توجه به رقباست. آچارات رقیب مشخصی در حال حاضر ندارد اما به‌صورت پراکنده و جزئی سایت‌های مختلف و آپارات و یوتیوب را می‌توان رقیب دانست. البته پس از لانچ آچارات احتمال ورود رقبای آچاره به این حوزه هست. تمایزهای آچارات با رقبای فعلی یکپارچگی، اعتبار و عملیاتی و واقعی بودن می‌باشد.
برای آن‌که در برابر ورود احتمالی رقبا به این حوزه تا حدی ایمن بود، بهتر است تعداد محتوای زیادی آماده شود و سپس به مرور و با سرعتی که رقبا امکان تهیه محتوا نداشته باشند، محتوا را به مشتریان ارائه کرد.

لازم است حتما ملاحظات قانونی استفاده از فیلم متخصصان و … را در نظر گرفت تا از کپی کردن محتوا توسط رقبا جلوگیری شود. البته محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که درصورت کپی شدن هم رسالت تبلیغی خود برای آچاره را داشته باشد. تا به نوعی احتمال وقوع WOM (بازاریابی دهان به دهان) هم بیش از پیش شود.

تهدید دیگری که برای آچارات وجود دارد، آن است که ممکن است متخصصان تصور کنند که این آموزش‌ها باعث کاهش مشتریان آن‌ها خواهد شد و در برابر آن مقاومت و یا اعتراض کنند.

اگر ماتریس SWOT هم در نظر بگیریم با توجه به دسترسی راحت گروه آچاره به متخصصین نسبت به رقبای فعلی و فرصت نبود محتوای آموزشی قابل اتکا در این حوزه، این محصول در بخش قوت-فرصت قرار می‌گیرد و اجرایی کردن آن می‌تواند واقعا جذاب باشد.

  • استراتژی رشد

۳ ماه نخست:

  • تولید محتوا با سرعت بالا (هفته‌ای ۵ ویدئو)
  • توسعه‌ی فنی محصول آچارات

۳ ماه دوم:

  • لانچ آچارات با حدود ۶۰ ویدیو (زیر دامنه سایت آچاره)
  • ادامه تولید محتوا (هفته‌ای ۲ ویدیو)
  • ارائه محتواها در شبکه‌های اجتماعی

توجه کنید که این ۶۰ ویدیو به مرور در شبکه‌های اجتماعی قرار خواهند گرفت.

۳ ماه سوم:

  • ایجاد بستر آپلود ویدیو در آچارات برای تمام متخصصان (تبدیل آچارات به پلتفرم دوسویه)
  • در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی آچاره برای متخصصانی که در آچارات تولید محتوا کرده‌اند.
  • ادامه تولید محتوا با تمرکز بر محصولات و حوزه‌های جدید

۳ ماه چهارم:

  • ادامه تولید محتوا با تمرکز بر محصولات و حوزه‌های جدید
  • طبقه بندی کیفی محتواها و حذف محتواهای ضعیف
  • جریان درآمدی

در کشورمان قبل از راه اندازی اپلیکیشن آچاره دریافت خدمات در منزل بطور سنتی انجام می‌شد. افراد برای رفع نیاز مجبور به پرس و جو از اطرافیان بودند و معمولا از این طریق نیروهای خدماتی را پیدا می‌کردند. در این حالت پی بردن به کیفیت کار افراد و اعتماد به آن‌ها سخت است.
بنابراین نیاز راه اندازی اپلیکیشنی مانند آچاره به شدت در بازار حس می‌شد. از طرفیاین اپلیکیشن فضای کار رابرای افراد متخصص فراهم کرد. متخصصانی که سال‌هاست فعالیت کرده اما به دلیل نداشتن سرمایه نمی‌توانند برای خود کسب وکاری را راه اندازی کنند. در این میان افرادی که تخصص بالایی نیز ندارند می‌توانند با گذراندن دوره‌ای کوتاه آموزشی وارد بازار کار شوند.

فعالیت های اصلی

فعالیت های اصلی در اچاره  شامل تمام خدماتی است که ممکن است شما در طول روز به ان نیاز داشته باشید.
در ابتدا تنها خدمات نظافت منزل توسط مدیران اداره می شود اما در حال حاضر اغلب خدمات نظیر تعمیرات، نظافت منزل، معلم خصوصی و لسیاری از موارد دیگر در آچاره  ارائه می شوند. فعالیت اصلی اچاره ارائه خدمات به مردم و برقراری ارتباط بین متخصصان و مشتریان است.

حوزه‌های کاری آچاره مصداق ضرب‌المثل «از شیر مرغ تا جون آدمیزاد» هست. این گستردگی و تنوع بیش از حد خدمات احتمالا باعث کاهش نظارت بر خدمات و در نتیجه کاهش کیفیت آن‌ها خواهد شد.
ضمن این‌که جذب مشتری برای بعضی از این حوزه‌ها در پلتفرم‌های خدمات آنلاین بعید به‌نظر می‌رسد.(به عنوان مثال وکیل یا روان‌پزشک) از طرفی هم این تنوع بیش از حد در نگاه اول ممکن است که مشتری بالقوه را سردرگم و راهی استفاده از روش سنتی بکند.

با توجه به موارد مطرح شده، اگر فرض کنیم که آچاره قصد گسترده‌تر کردن حوزه‌های کاری خود را دارد، من با توجه به شرایط کرونایی کشور ۲ حوزه زیر را پیشنهاد می کنم:

  • ضدعفونی مکان: در این خدمت نیروی متخصص مکان شما را به طور کامل ضدعفونی می‌کند.
  • انجام خرید: در این خدمت نیروی متخصص لیست خرید و مکان انجام آن را از مشتری دریافت کرده و خرید را انجام می‌دهد، تا مشتری مجبور به ترک قرنطینه نباشد.

یکی دیگر از پیشنهاداتی که می‌توان برای آچاره داشت، badge دادن به متخصصان حرفه‌ای است. این کار علاوه‌بر آن‌که باعث رضایت این افراد خواهد شد، باعث targetکردن مشتریان حساس‌تر هم خواهد شد. البته از طرفی نارضایتی متخصصان معمولی و عدم اعتماد مشتریان به این دسته از متخصصان را هم می‌تواند در پی داشته باشد.
این حرفه‌ای بودن را می توان به گونه‌های مختلفی برای متخصصان تعریف و به مشتریان present کرد. از نظر من بهترین تعریف برای حرفه‌ای ، داشتن مدرک معتبر در حوزه کاری می‌باشد.
هم‌چنین آچاره می‌تواند خود اقدام به برگزاری آزمون و اعطای مدرک نماید.در شرایط فعلی که آچاره مشکل اعتماد مشتریان را دارد، و هنوز disruption خاصی در صنعت رخ نداده است، معایب این کار بیشتر از فواید آن خواهد بود و این پیشنهاد برای آینده آچاره مطرح شد.

  • رقبا و جایگاه آچاره در بین رقبا

باتوجه به بررسی های دقیق انجام شده در بازار ایران می توان کی رقیب مهم و بزرگ را برای آچاره بر شمرد که استادکار نام دارد. در بررسی marketها این نتیجه بدست آمد که  ۲ بازیگر اصلی خدمات آنلاین آچاره و استادکار هستند که خیلی هم رقابت نزدیکی دارند.

از طرفی نسبت مشتریان به متخصصان در آچاره به شدت کم است و از طرفی هم متخصصان آچاره هرگز رضایت بالایی از این پلتفرم ندارند.

استادکار

برنامه استادکار به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار داده شده است. بنابراین به منظور دانلود و یا ثبت درخواست خدمات در این برنامه نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت و تنها نیاز است تا هزینه خدمات را پس از انجام به سرویس کار پرداخت کنید.متاسفانه برنامه استادکار شامل نسخه سازگار با سیستم عامل آی او اس نمی‌شود و تنها برای سیستم عامل اندروید عرضه شده است.
بنابراین تنها دارندگان گوشی ها و تبلت های اندرویدی قادر به استفاده از خدمات ارائه شده توسط این اپلیکیشن خواهند بود. توجه داشته باشید که برنامه استاد کار تنها در شهر تهران فعالیت دارد و ساکنان سایر شهرها نمی‌توانند از خدمات این برنامه بهره‌مند شوند. به طور قطع این موضوع یکی از نقاط ضعف این برنامه محسوب می‌شود.

متخصصین می‌توانند با مراجعه به برنامه همکار استادکار به لیستی از خدمات درخواستی مشتریان دسترسی داشته باشند و قیمت پیشنهادی خود را برای انجام خدمت مورد نظر به مشتری ارسال کنند. از دیگر قابلیت های کاربردی برنامه همکار استادکار می‌توان به امکان نظر سنجی از مشتریان اشاره کرد.
این موضوع بدان معناست که سرویس کار می‌تواند فرم نظر سنجی را برای مشتریان خود ارسال کرده و از نظر مشتریان در رابطه با خدمات ارائه شده مطلع شوند. از خدمات ارائه شده توسط برنامه استادکار می‌توان به خدمات نظافت، برقی، کارواش و غیره اشاره کرد.
این برنامه از سه بخش ثبت سفارش، سفارش های من و پرونده من تشکیل شده که می‌توانید طریق آیکون های موجود در منوی زیرین برنامه به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در صورتی که قصد ثبت درخواست سرویس در این برنامه را دارید، نیاز است تا به بخش ثبت سفارش مراجعه کرده و خدمت مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید.

با انتخاب هر یک از سرویس ها می‌توانید جزییات مربوط به خدماتی که در سرویس مورد نظر ارائه می‌شود را به طور کامل مشاهده کنید. همچنین هزینه پایه برای انجام خدمت مورد نظر هم قابل مشاهده است.
توجه داشته باشید اطلاعات مورد نیاز برای درخواست هر یک از خدمات متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال با انتخاب سرویس نظافت منزل از شما خواسته می‌شود تا مدت زمان انجام کار را مشخص کنید. در مراحل بعدی می‌توانید جنسیت متخصص و تعداد را هم تعیین نمایید.

برنامه استادکار امکان تعیین دوره استفاده از سرویس را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال با مثال با انتخاب گزینه های هفتگی و یا ماهانه می‌توانید خدمت مورد نظر خود را هر ماه و یا هر هفته دریافت کنید.
اپلیکیشن ها و سایت های بسیاری در زمینه ارائه خدمات عرضه شده‌اند. بنابراین برنامه استادکار را نمی‌توان یک ایده نو دانست. با این وجود از وجه تمایز این برنامه نسبت سایر برنامه های مشابه می‌توان به ارائه اپلیکیشن مجزا برای متخصصین، رابط کاربری مطلوب و همچنین ارائه اعتبار هدیه اشاره کرد.

درامد آچاره در سال های قبل

 

۱آچاره ۴۰۰هزار “مشتری” داره ولی فقط ۱۰۰هزار سفارش در سامانه آچاره ثبت شده!

  • یعنی در بهترین حالت، اگر فرض کنیم که هیچکدوم از مشتریانشون بیشتر از یک سفارش ثبت نکردن، آچاره ۳۰۰هزار “مشتری” داره که تاحالا یکبار هم سفارش ثبت نکردن!
  • با توجه به اینکه آچاره خدماتی مثل نظافت منزل ارائه میده و ممکن هست یه مشتری چند بار سفارش ثبت کرده باشه پس تعداد کسانی که تاحالا یکبار هم سفارش ثبت نکردن احتمالا خیلی بیشتر از ۳۰۰هزار نفره!

۲بالاترین تعداد سفارشی که آچاره در ماه داشته ۲۴هزار تا بوده که اگر تقسیم بر تعداد متخصصین بکنیم یعنی هر متخصص کمتر از دو سفارش در ماه انجام میده!

  • البته ممکن است بالاترین سفارش در ماه خیلی کمتر از این رقم باشد چون در جدول ارائه شده ماه تیر حذف شده است.
  • کسانی که در حوزه خدمات منازل فعالیت میکنند قطعا میدونن متخصصینی که در ماه کمتر از دو سفارش انجام میدن هیچ تعهدی نسبت به مجموعه آچاره ندارند و قطعا با رقباشون هم کار میکنند.

۳متخصصین آچاره ۳میلیارد تومن درآمدزایی داشتن و اگر این رقم رو تقسیم بر تعداد سفارشات بکنیم میشه میانگین ۳۰هزار تومن بابت هر سفارش.

  • آمار درآمدزایی متخصصین ممکنه سود خالص نباشه و شامل هزینه های جانبی باشه.
  • از اونجایی که به صورت میانگین هر متخصص کمتر از دو سفارش در ماه انجام میده یعنی در ماه کمتر از ۶۰ هزار تومن از آچاره درآمدزایی داره!

۴آچاره در عرض ۱۵ماه ۱۵۰۰۰متخصص جذب کرده. یعنی به صورت میانگین روزانه ۳۳نفر رو استخدام کردن!

  • با توجه به اینکه پروسه استخدام شامل مصاحبه حضوری، آموزش، ارسال و بررسی مدارک و… میشه واقعا باید تیم بزرگی برای استخدام داشته باشند.
  • آماری که دیروز منتشر کردن ۲۰هزار متخصص بود که یعنی در سه ماه گذشته ۵هزار متخصص جدید جذب کردن که میشه روزی ۵۵ نفر!

این آمار ها براساس صفحه ی لینکدین آچاره هستند.

 

  • آینده کسب و کار در بازار ایران

درست است که آچاره اولین اپلیکیشن ارائه دهنده خدمات نظلفتی در ایران است اما در حال حاضر سایت و اپلیکیشن های زیادی اقدام به ارائه ی خدمات کرده اند. آچاره اگر می خواهد در این بازار ماندگار باشد و شکست نخورد باید دائما خدامت خود را افزایش دهد، تعداد افراد ناراضی را تا جای ممکن کاهش بدهد، سطح خدمات خود را بالا ببرد.
این ها راههایی هستند که می توانند منجر به پیشرفت و ماندگاری آچاره در ایران شوند.

  • پیشنهادات

برای بهبود اوضاع متریک اصلی آچارات پس از لانچ(چهارمین مورد ذکر شده در بخش قبل)، توصیه می‌شود که این امکان را برای مشتری فراهم کنیم که بتواند مشخصا برای نیروی متخصصی که در ویدیو اقدام به توضیح می‌کند، ثبت سفارش کار انجام دهد.
این کار باعث engagement بیشتر مشتری شده و حتی درصورت available نبودن همان متخصص ممکن است پس از ورود به آچاره اقدام به ثبت سفارش کلی نماید.

پیام بگذارید

در حال بارگیری کپچا پلاس ...

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است